در روضه قلب جز گُل عشق مکار

در این جهان پهناور هر روز قلب های بسیاری از کار می افتند ولی قلب پُر از مهری که در صبح روز ۱۹ دسامبر سال ۲۰۱۳ میلادی از کار افتاد، یک قلب معمولی نبود. بوستان وسیعی بود پُر از گلهای عشق، جنگل انبوهی بود آکنده از درخت های محبت و معدنی بود مالامال از یاقوت های ذی قیمت عشق، محبت و خدمت به انسان و عالم انسانی زیرا او با پیام (ای دوست در روضه قلب جز گُل عشق مکار) پا به این جهان گذاشته، تربیت شده و بالیده بود.

پروفسور دکتر پرویز قدیریان در اوت سال ۱۹۴۰ میلادی در شهرستان سنگسر و در خانواده ای فرهنگی به دنیا آمد، فعالیت های علمی ایشان در سال ۱۹۶۹ میلادی و پس از این که تحصیلات دانشگاهی خود در رشته تغذیه را به پایان رساند، شروع شد و با آژانس بین المللی تحقیقات در سرطان و سازمان بهداشت جهانی و دانشکده بهداشت دانشگاه تهران همکاری کرد

زنده یاد پرویز قدیریان

زنده یاد پرویز قدیریان

.

ایشان دوره فوق لیسانس را در دانشگاه نبراسکا و دکترای اپیدمیولوژی را در دانشگاه لندن به پایان رساند و مدت ۲۷ سال استاد دانشگاه های مونتریال و مک گیل و رئیس و بنیانگذار اپیدمیولوژی بیمارستانHotel Dieu در مونتریال بود و تحقیقات مهمی درباره سرطان و تغذیه، سرطان و عادات زندگی، ژنتیک و عوامل موثر دیگر در ایجاد سرطان ها را انجام داد.

پروفسور دکتر پرویز قدیریان از شخصیت های مهم علمی و استادی عالیمقام در دانشگاه مونتریال بود از ایشان بیش از ۳۰۰ مقاله در مجلات علمی و تعداد بیشماری از مجلات و روزنامه های دیگر درباره بهداشت و تغذیه به چاپ رسیده است.

همچنین اجرای صدها ساعت برنامه های رادیویی و تلویزیونی در جهت کمک به مردم در جهت داشتن زندگی بهتر و سالم تر از دیگر فعالیت های این مرد نازنین است که تا ابد باقی خواهد ماند.

به خاطر فعالیت های ممتاز علمی پروفسور دکتر قدیریان بود که دانشگاه مونتریال لقب Professor Emeritus که بالاترین لقب استادی است و به ندرت به بعضی از پروفسورها داده می شود را اهدا کرد.

پروفسور دکتر قدیریان به جهت فعالیت های انساندوستانه در زمینه تغذیه، بهداشت و پیشرفت علم در جهان شخصیتی شناخته شده بود. ایشان به افراد بیشماری کمک کرد و آن ها را در جهت رفع مشکلات زندگی شان یاری نمود به بیماران بسیاری راهنمائی کرد و به آن ها در جهت ادامه زندگی توام با سلامتی امیدواری داد.

از این مرد بزرگ چندین کتاب به زبان فارسی و زبان های دیگر به یادگار مانده است. روح اش شاد و یادش گرامی.

کبک سیتی ـ دسامبر ۲۰۱۵