بنیامین نتانیاهو برای دیدار با استفان هارپر نخست وزیر کانادا در کانادا به سر می برد که ماجرای حمله ی کماندوهای اسرائیلی به کشتی های حامل کمک های امدادی برای مردم غزه و کشتن امدادگران و فعالان حقوق بشر و صلح در این کشتی ها، او را مجبور به بازگشت به اسرائیل کرد. نتانیاهو پیش از بازگشت به اسرائیل، در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص این حمله، باز هم به ادعاهای همیشگی خود بازگشت و اینکه اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند و ایران به سازمان تروریستی حماس اسلحه می دهد و …  او ضمنا عمل نظامیان اسرائیل را دفاع از خود نامید و ادعا کرد که سرنشینان کشتی به نظامیان حمله کرده اند.

روز دوشنبه، کماندوهای اسرائیلی به کاروان کمک رسانی به غزه در آب های آزاد حمله کردند و ۹ امدادگر را کشته و تعدادی را نیز زخمی کردند.

استفان هارپر نخست وزیر کانادا (راست) با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دیدار کرد

نخست وزیر اسرائیل، که روز یکشنبه با استقبال گرم مقامات کانادایی، وارد تورنتو شده بود، سفر خود را نیمه تمام گذاشت و به تل آویو برگشت. او قرار بود پس از کانادا به واشنگتن برود و با باراک اوباما دیدار کند.

استفان هارپر نیز در خصوص این خبر بدون محکوم کردن اسرائیل، گفت، در انتظار اطلاعات بیشتر در رابطه با حادثه است.

همزمان با سخنرانی نتانیاهو در تورنتو، صدها تن از ساکنان این شهر، در اعتراض به سفر او به کانادا، در مقابل نمایشگاه بین المللی دست به تظاهرات زدند.

نتانیاهو به عنوان مهمان ویژه چهل و دومین مراسم “Walk with Israel”  روز یکشنبه، در جمع بیش از هفت هزار یهودی مقیم کانادا سخنرانی کرد و گفت، روابط اسرائیل و کانادا هیچگاه، تا این حد مستحکم نبوده است. شرکت کنندگان، سپس در راهپیمایی هفت کیلومتری حمایت از اسرائیل شرکت کردند.

این اولین بار از سال ۱۹۷۸ تاکنون است که نخست وزیر اسرائیل برای جامعه یهودیان تورنتو سخنرانی می کند.

در بین تظاهرکنندگان، علاوه بر طرفداران فلسطین، گروه زیادی از مسیحیان و یهودیان مخالف صهیونیسم نیز حضور داشتند. آنان پلاکاردهایی را با مضمون “کانادا جای جنایتکار جنگی نیست” با خود حمل می کردند.

یهودیان ارتدکس پیشاپیش تظاهرات اعتراضی به حضور نتانیاهو در تورنتو

یکی از روحانیون یهودی در این جمع گفت:”اسرائیل و نخست وزیر آن، هویت یهودیان را برای اهداف ناسیونالیستی خود دزدیده اند. آنچه که تحت نام ما در جهان انجام می شود، جنگ و جنایت است و ما نمی توانیم آن را تحمل کنیم.”

گروهی هم در حمایت از اسرائیل با در دست داشتن پرچم های این کشور در سمت دیگر خیابان حضور داشتند.

دولت محافظه کار کانادا، یکی از بزرگترین متحدان اسرائیل و حامی اصلی آن کشور در مجامع بین المللی محسوب می شود.