گویا نیوز: یک استاد جوان ایرانی دانشگاه میشیگان موفق به دریافت بالاترین نشان تحقیقاتی دانشمندان و مهندسان جوان از رییس جمهور آمریکا شد.

به گزارش رادیو فرهنگ، خانم پروفسور مونا جراحی در مراسمی که در کاخ سفید برگزار شد، نشان «استعداد برتر حرفه ای جوان سال» را از رئیس جمهوری آمریکا باراک اوباما به خاطر تحقیقات و انجام پروژه های خلاق در گسترش و صنعتی کردن فناوری «تِراهِرتز» دریافت کرد. فناوری «تِراهِرتز» در صنایع پزشکی، دارویی و ماشین آلات کاربرد دارد.

مونا جراحی متولد ژانویه ۱۹۷۹ است که در سن ۲۱ سالگی موفق به کسب مهندسی الکترونیک از دانشگاه صنعتی شریف شد و فوق لیسانس خود را نیز از همان دانشگاه دریافت کرد و در ادامه در سال ۲۰۰۷ موفق به اخذ دکترا از دانشگاه استنفورد شدMona-Jarrahi-H4.

پروفسور مونا جراحی، متخصص مهندسی برق، دارای مدال نقره المپیاد فیزیک و دانش‌آموخته دانشگاه شریف که مدارج علمی را با موفقیت در دانشگاه استنفورد گذرانده و سپس به عنوان دانشیار در دانشگاه میشیگان مشغول به کار شده است. او در حال حاضر استاد دانشگاه ایالتی کالیفرنیا UCLA است.

پروفسور جراحی تنها ایرانی تبار حاضر در بین ۱۰۲ استعداد برتر سال بود که مفتخر به گرفتن این نشان شد.

علت اعطای این جایزه به این استاد جوان، تحقیقات و پروژه های خلاقانه وی در گسترش دانش پلاسمونیک در ساخت وسایل نانوالکترونیک و نانوفتونیک و صنعتی کردن فناوری «تراهرتز» است که در صنایع پزشکی، دارویی و ماشین آلات کاربرد دارد.

جایزه ریاست جمهوری برای استعدادهای برتر حرفه ای مهندسان و پژوهشگران در سال ۱۹۹۶ به دستور کلینتون و با همکاری شورای ملی علوم و فن اوری آمریکا بنیانگذاری شد.

در آغاز این جایزه سالانه به ۶۰ پژوهشگر و مهندس برتر که در اوایل زندگی حرفه ای خود بودند تعلق می گرفت، اما در سال های اخیر این تعداد به حدود صد نفر افزایش پیدا کرده است. وزارت خانه ها و سازمان های دولتی مختلف از جمله وزارتخانه‌های علوم و نیرو، ناسا و موسسه ملی بهداشت در معرفی کاندیداهای دریافت این جایزه نقش دارند.

این جایزه، ارزشمندترین جایزه دولتی است که یک مهندس یا پژوهشگر در اوایل زندگی حرفه ای اش می تواند دریافت کند.

پرفسور جراحی می گوید : «من فکر میکنم راه موفقیت هر کسی رو خودش میتونه بهتر از هر کس دیگه پیدا کنه. همه آدم ها به توانایی های خودشون واقف هستند و برای موفق شدن خیلی لازمه که آدم اشتیاق داشته باشه و ایمان داشته باشه به جهتی که میره. چیزی که می توانم بگم اینست که نباید از ریسک کردن ترسید و از شکست هم نباید ترسید و آرزوها رو هم باید بزرگ انتخاب کرد. هرچه آرزوها بزرگتر انتخاب بشه به نظر من آدم به جاهای بالاتر میرسه.»