تعداد مالیات دهندگان خارجی تبار آلمان در فاصله سال های ۲۰۱۳ تا آخر ۲۰۱۴ ده برابر افزایش یافته و از ۳۰۰ هزار نفر به ۳ میلیون نفر رسیده است

 

بدون ورود خارجیان آلمان در دهه های آینده به خانه سالمندانی تبدیل می شد که دو سوم جمعیت آن را بازنشستگان تشکیل می دادند!

آخرین روزهای سال ۲۰۱۵ میلادی سپری می شوند. هجوم پناهجویان به ویژه در نیمه دوم سال، مهمترین چالش محافل سیاسی و اقتصادی و رسانه های آلمان بود. ثروتمندترین کشور اتحادیه اروپا، با ۸۰ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت امسال بیش از یک میلیون پناهجوی تازه را به خود راه دادsyrian-refugee--germany.

واکنش ها در برابر ورود پناهجویان در آلمان کاملا متفاوت بود. بسیاری ا احزاب و سیاستمداران محافظه کار خواستار تعیین سقفی برای تعداد پناهجویان شدند. راست افراطی این موضوع را به وسیله ای برای گسترش تبلیغات بیگانه ستیزانه در میان توده های آلمانی تبدیل کرد و کوشید از آن به نفع خود بهره برداری کند. گروه های نژادپرست صدها بار به مراکز نگهداری پناهجویان در شهرهای مختلف آلمان حمله ور شدند و ده ها مورد این مراکز را به آتش کشیدند.

در برابر این رویدادهای ناخوشایند، بخش وسیعی از مردم آلمان نیز با پشتیبانی از پناهجویان کوشیدند از بیگانه ستیزان فاصله بگیرند. در این میان اما بخش اقتصاد آلمان با زبانی کاملا متفاوت سخن گفت: در جامعه ای که به سرعت رو به پیری و حتی زوال جمعیت می رود، ورود خارجیان، به ویژه نیروهای جوان می تواند برکت آفرین باشد.

صنایع آلمان در بسیاری رشته ها با بحران کمبود متخصص و کارگر ماهر روبرو هستند. مدیران بخش صنعت بر این باورند که پناهجویان جوان می توانند این خلاء را با یک برنامه ریزی آموزشی خوب پر کنند.

اهمیت خارجی تباران در اقتصاد آلمان

refugee--germany-merkel 

در آخرین روزهای سال، اظهارات رئیس صندوق بازنشستگی آلمان، تایید تازه و مهمی بود بر دیدگاه های صاحبان صنایع. او آماری منتشر کرد که از اهمیت خارجی تباران در اقتصاد آلمان حکایت می کند: تعداد خارجی تبارانی که با کار در آلمان مالیات و حق و بیمه می پردازند، از ۳۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۳ میلادی به ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در پایان سال ۲۰۱۴ افزایش یافت و بیش از ده برابر شد.

آکسل رایمن رئیس صندوق بازنشستگی آلمان، این روند را در کاهش رشد منفی جمعیت آلمان مفید دانست و به همین دلیل از سیاست دولت آلمان در زمینه گشودن مرزها به روی پناهجویان تازه دفاع کرد.

وی در مصاحبه ای با رسانه های آلمانی گفت: “افزایش تعداد پناهجویان همه مشکلات جمعیتی ما را برطرف نمی کند، اما بی تردید از این مشکلات به میزان زیادی خواهد کاست.”

آقای اکسل رایمن افزود:”در حال حاضر از ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار شاغل رسمی آلمان که مالیات و حق بیمه می پردازند، بیش از ده درصد را خارجی تباران تشکیل می دهند”.

متخصصان جمعیت شناسی آلمان پیش بینی کرده اند که بدون ورود خارجیان به این کشور، جمعیت آن در نتیجه کمبود زاد و ولد در دهه های آینده، چنان کاهش خواهد یافت که دوسوم جمعیت را بازنشستگان تشکیل خواهند داد

سلفی پناهنده ی سوری با آنگلا مرکل

سلفی پناهنده ی سوری با آنگلا مرکل

.

مالیات همبستگی با پناهجویان؟

 

همزمان با اظهارات رئیس صندوق بازنشستگی آلمان، رهبر حزب محافظه کار سوسیال مسیحی که با سیاست گشایش مرزهای آلمان به روی پناهجویان همواره مخالف بوده است؛ پیشنهادی را که حزب او یک سال پیش برای قطع “مالیات همبستگی” مطرح کرده بود، پس گرفت. حزب سوسیال مسیحی به عنوان عضوی از اتحادیه احزاب مسیحی یکی از احزاب حاضر در ائتلافی است که دولت را تشکیل می دهد.

مالیات همبستگی از سال های دهه ۱۹۹۰ با هدف کمک به بازسازی آلمان شرقی از شاغلان آلمان دریافت می شود.

حزب سوسیال مسیحی بهار امسال پیشنهاد کرده بود که این مالیات از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۹ قدم به قدم حذف شود. این حزب اعلام کرده بود که چنین اقدامی سبب کاهش بار مالیاتی بی نظیر در تاریخ آلمان خواهد شد. اما اکنون رهبر این حزب می گوید: “اگر روند ورود پناهجویان به آلمان با کمیت فعلی ادامه یابد، ما دیگر توان کاستن درآمدهای مالیاتی دولت را نخواهیم داشت.”

برخی رسانه های آلمانی سخنان رهبر حزب سوسیال مسیحی را چنین معنا کرده اند که دولت آلمان ممکن است در آینده نزدیک مجبور شود به جای “مالیات همبستگی با شرق”، “مالیات همبستگی با پناهجویان” از شاغلان دریافت کند.

دولت آلمان در دو دهه گذشته با کسب مالیات همبستگی صدها میلیارد دلار صرف بازسازی شرق آلمان کرد که در دوران حاکمیت حزب واحد سوسیالیستی به ویرانه تبدیل شده بود.

منابع رسمی می گویند که در سال جاری تاکنون بیش از یک میلیون پناهجو وارد آلمان شده اند. پیش بینی می شود که این روند در چند سال آینده نیز ادامه یابد.

 

*جواد طالعی، شاعر، نویسنده و روزنامه نگار آزاد با بیش از ۴۰ سال سابقه روزنامه نگاری حرفه ای از سال ۲۰۰۰ میلادی به این سو مسئولیت دفتر اروپائی شهروند را به عهده دارد. او همزمان با رسانه های معتبر فارسی زبان دیگر مثل بی بی سی، رادیو فرانسه، دویچه وله و سایت های اینترنتی متعدد همکاری داشته است.