شهروند علی شریفیان: محمد فهمی روزنامه نگار کانادایی مصری تبار در سال ۲۰۱۳ به اتهام انتشار خبرهای دروغ و همکاری با اخوان المسلمین مصر که اکنون مدتهاست فعالیت هایش در مصر ممنوع شده به اتفاق دو همکار دیگرش در قاهره دستگیر شد. او برای شبکه انگلیسی تلویزیون ماهواره ای الجزیره کار می کرد. فهمی مدتی را در زندان گذارند تا نهایت که به سه سال حبس محکوم شد. در جریان محاکمه اش به او گفته شد اگر پاسپورت مصری اش را پس بدهد و از تابعیت مصری صرف نظر کند، آزادی اش با سرعت بیشتری عملی می شود. فهمی با وجود انجام این کار از زندان آزاد نشد تا اینکه همراه با همکارش بهار محمد با عفو رئیس جمهوری مصر آزاد شدfahmi.

این هفته فهمی اعلام کرد خواستار پس گرفتن پاسپورت مصری و ابقای شهروندی مصری اش شده است. فهمی می گوید با مقامات مصری و وکلایش صحبت کرده و به روشنی بر او معلوم نیست که چگونه تابعیت مصری خود را از دست داده است و خاطرنشان کرده حالا پس گرفتن تابعیت مصری ام برای من یک «اصل اصولی و پرنسیپ» است و تا هر زمان و به هر قیمتی که باشد آن را بازپس خواهد گرفت. محمد فهمی مستقیما و از طریق وکیل خود از مقامات کانادایی و از استفن هارپر، نخست وزیر وقت کانادا خواست تا برای آزادی او به طور مستقیم با رئیس جمهوری مصر تماس بگیرد، اما به گفته فهمی هارپر هیچگاه این کار را نکرد.

زمانی که محمد فهمی آزاد شد و به کانادا بازگشت در یک کنفرانس خبری ضمن انتقاد از هارپر گفت آدمی انتظار دارد وقتی در چنین شرایطی قرار می گیرد، نخست وزیر کانادا به او کمک کند، اما هارپر هیچ کاری برای آزادی او نکرد.