پلیس اعلام کرده که ۵ ایرانی نیز در میان مظنونان به آزار زنان در شب سال نو شناسائی شده اند

 

وقایع تکان دهنده شب سال نو، بهترین بهانه را به گروه های راستگرا داده است که علیه سیاست پناهندگی هومانیستی صدراعظم آلمان به پا خیزند

 

سه حزب حاضر در ائتلاف دولتی آلمان خواستار اخراج فوری خارجیانی شده اند که در سلب امنیت زنان و دختران و آزار جنسی آنان دست داشته اند

شهر کلن در آلمان، نخستین هفته سال نو را بهت زده در میان ناآرامی ها، تهدیدها و هراس های زیادی سپری کرد. برانگیزنده این التهاب رفتار زشت و غیرانسانی صدها جوان در شب سال نو بود. آن ها، در گروه های چندین نفره زنان و دخترانی را که برای برگزاری جشن سال نو در میدان برابر ایستگاه مرکزی قطار و کلیسای جامع کلن گرد آمده بودند، در موارد متعدد به محاصره درآوردند، کیف ها و تلفن های همراه آنان را ربودند و بعضا قربانیان را مورد آزار و تعرض جنسی قرار دادند.

مشابه این وقایع ناخوشایند، در شهرهای هامبورگ و اشتوتگارت و هلسینکی پایتخت فنلاند نیز رخ داد، اما ابعاد آن در کلن بسیار گسترده تر بود. به همین دلیل، ماجرای شب سال نو در آلمان و به ویژه کلن و شهرهای پیرامون آن مهمترین موضوع بحث محافل و گروه های آلمانی و خارجی تبار بود. خارجی تباران آلمان بویژه به این دلیل بهت زده بودند که در همان نخستین روزها اعلام شد اکثریت متعرضان به زنان جوانانی بوده اند که تبار عرب و شمال افریقائی داشته اند

تظاهرات در کلن

تظاهرات در کلن

.

در پی انتشار خبر، دست کم دو گروه دست راستی تازه بنیاد از شهر کلن در شبکه های اجتماعی همفکران بیگانه ستیز خود را به “شکار تیره پوستان” در کلن و تخلیه این شهر از “علف های هرز” فرا خواندند.

در عرصه سیاسی نیز، رویدادهای چندش آور شب سال نو بحث های پردامنه ای را برانگیخت. بسیاری از سیاستمداران و رهبران احزاب، که تاکنون از سیاست خانم آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در زمینه گشودن مرزهای کشور به روی پناهجویان پشتیبانی می کردند، زیر فشار افکار عمومی جبهه عوض کردند و خواستار کنترل بیشتر مرزها، تشدید قوانین پناهندگی و تقویت پلیس برای تامین امنیت عمومی شدند.

در این میان، روسای سه حزب تشکیل دهنده دولت ائتلافی، یعنی احزاب دموکرات مسیحی، سوسیال مسیحی و سوسیال دموکرات همصدا با هم خواستار آن شدند که عاملان تعرض به زنان و دختران در شب سال نو، به صورت فوری و جدی شناسایی و پی گیری شوند و در صورت اثبات جرائمی مثل ربودن اموال، اعمال جراحت و آزار جنسی، بلافاصله به کشورهای خود مسترد شوند.

مواضع غیرمنتظره سوسیال دموکرات ها

یک هفته پس از فضاحت کلن، روز پنج شنبه هشتم ژانویه زیگمار گابریل معاون اول صدراعظم و وزیر اقتصاد آلمان که در عین حال از رهبران اصلی حزب سوسیال دموکرات هم هست، در یک مصاحبه مطبوعاتی نه تنها خواستار اخراج مجرمان شد که از این هم فراتر رفت و گفت:”دلیلی ندارد که مجرمان را در آلمان زندانی کنیم و مالیات دهندگان هزینه زندان آن ها را بپردازند. آن ها باید به کشورهای خودشان بازگردانده و در آنجا زندانی شوند.”

اقای گابریل در سخنان تندی که شنیدن آن از زبان یک سیاستمدار سوسیالیست اندکی عجیب به نظر می رسید، حتی پیشنهاد کرد که اگر دولت ها در کشورهای مبدا حاضر به همکاری در زمینه تنبیه قانونی مجرمان نشدند، باید کمک های عمرانی که آلمان در اختیار آن ها قرار می دهد کاهش یابد.

در آخرین روزهای هفته وزارت کشور آلمان به نقل از پلیس فدرال اعلام کرد که تاکنون ۲ نفر بازداشت و ۳۱ نفر در رابطه با وقایع تاسف بار کلن شناسایی شده اند. بر اساس این گزارش دست کم ۱۸ نفر از افراد مظنون به ایجاد هرج و مرج در برابر ایستگاه مرکزی قطار کلن، پناهجویان جدید بوده اند. در میان سایرین از جمله ۹ الجزایری، ۸ مراکشی، ۵ ایرانی، ۴ عراقی، یک صرب، یک آمریکائی و دو آلمانی وجود داشته اند.

بهانه ای برای راست های افراطی

تظاهرات راست های افراطی در آلمان علیه سیاست پذیرش پناهجویان

تظاهرات راست های افراطی در آلمان علیه سیاست پذیرش پناهجویان

ناامنی شب سال نو علاوه بر آلمان و فنلاند، در بلژیک نیز تا آنجا جدی پیش بینی شده بود که پلیس بروکسل از مردم خواست برای جشن گرفتن سال نو در مراکز شهر تجمع نکنند و این شهر خاموش ترین شب سال نو را در تاریخ خود از سر گذراند.

این ناامنی ها، در شرایطی که ورود انبوه پناهجویان از کشورهای سوریه، عراق، افغانستان، آلبانی، مقدونیه، ایران و چند کشور دیگر همچنان به اروپا ادامه دارد، بهانه ای جدی برای گروه های دست راستی فراهم کرده است تا افکار عمومی را بیش از همیشه علیه سیاست پناهندگی هومانیستی صدراعظم های آلمان و اتریش تحریک کنند.

روز شنبه (نهم ژانویه) گروه موسوم به پگیدا (میهن پرستان اروپا علیه اسلامیزه شدن قاره اروپا) هواداران خود را به تجمع در برابر ایستگاه مرکزی قطار شهر کلن فرا خواند. در پی این فراخوان بیش از ۱۵۰۰ نفر در محل جمع شدند و به سردادن شعار علیه خارجیان پرداختند. همزمان، دو گروه دست چپی نیز از احزاب، سندیکاها و هواداران خود خواستند که برای مقابله با راست گرایان در محل جمع شوند.

پلیس کلن که رئیس آن به دلیل ناآرامی های شب سال نو و ضعف نشان دادن برای مهار اوضاع بازنشسته شده است، با توجه به درسی که از ماجراهای شب سال نو گرفته بود، این بار ۱۷۰۰ نفر را مامور کنترل اوضاع کرد. همزمان، پلیس فدرال آلمان نیز صدها پلیس را در داخل و اطراف ایستگاه قطار مستقر کرد.

تظاهرات هواداران پگیدا می رفت به درگیری با پلیس منتهی شود که نیروهای پلیس توانستند آن ها را با استفاده از ماشین های آب پاش متفرق کنند. پلیس یک روز بعد اعلام کرد که تظاهرکنندگان با پرتاب بطری و ترقه به سوی خودروها و ماموران پلیس تعدادی از آن ها و یک خبرنگار را مجروح کرده اند. این درگیری ها ضمنا به بازداشت ۱۵ نفر منتهی شده است.

ناباوری ایرانیان مقیم آلمان

اعلام این نکته که ۵ جوان ایرانی نیز در میان افراد مظنون به آزار جنسی نسبت به زنان بوده اند، جامعه ایرانیان مقیم آلمان را به شدت متاثر و دستخوش ناباوری کرده است. ایرانیان، در آلمان دارای موقعیت اجتماعی نسبتا خوبی هستند و در برخی رشته ها، مثل پزشکی و مهندسی از ممتازان به حساب می آیند.

هنوز هویت مظنونان اعلام نشده و روشن نیست که آیا این پنج جوان از پناهجویان تازه هستند یا سابقه اقامت بیشتری در آلمان دارند. در ماه های گذشته با استفاده از گشوده شدن مرزهای آلمان تعداد زیادی ایرانی نیز وارد آلمان شده و در این کشور درخواست پناهندگی داده اند. هنوز آمار آن ها اعلام نشده است

پناهجویان سوری به زنان آلمان گل دادند و عذرخواهی کردند

پناهجویان سوری به زنان آلمان گل دادند و عذرخواهی کردند

.

روز یکشنبه دهم ژانویه “هایکو ماس” وزیر دادگستری آلمان در گفت و گو با یک روزنامه پرتیراژ گمانه زنی کرد که مهاجمان شب سال نو از طریق شبکه های اجتماعی قرار و مداری برای حضور در صحنه و آزار و اذیت زنان و دختران گذاشته بوده اند. وی گفت که نمی تواند باور کند که اتفاقی به این بزرگی در کلن و هامبورگ و اشتوتگارت بدون برنامه ریزی قبلی رخ داده باشد.

وزیر دادگستری آلمان در عین حال هشدار داد که نباید خطای یک جمع کوچک باعث پیش داوری و جو سازی علیه همه خارجی تباران شود و همچنین نباید تصور کرد که این ناآرامی ها نتیجه پذیرش بیش از یک میلیون پناهجو است.

آقای ماس افزود: “طبعا در میان یک میلیون انسانی که به آلمان وارد شده اند، افراد نابابی هم وجود دارند، اما اگر افرادی از یک ملیت گناهی مرتکب شدند، این گناه نباید به پای آن ملت گذاشته شود.

روزنامه دی ولت در تفسیری از اقدام احزاب حاضر در ائتلاف حکومتی آلمان به خاطر این که کوشیده اند با پیشنهاد اخراج خلافکاران شب سال نو افکار عمومی را آرام کنند، استقبال کرده است.

این روزنامه نوشته که اقدام به موقع احزابی که تا پیش از این فقط از سیاست دولت در مورد گشایش مرزها به روی پناهجویان دفاع می کردند و حاضر نبودند مشکلات این امر را هم بپذیرند، به عنوان انتقاد از خود و نگرشی تازه به موضوع پناهجویان با ارزش است، زیرا آن ها با این کار خود گروه های راستگرا و خارجی ستیز را خلع سلاح کرده اند. مردم آلمان اکنون می توانند باور کنند که دموکراسی آمادگی اصلاح خود را هم دارد و برای این کار نیازی به گروه های ضد دموکرات، مردم فریب و فرصت طلب نیست.

*جواد طالعی، شاعر، نویسنده و روزنامه نگار آزاد با بیش از ۴۰ سال سابقه روزنامه نگاری حرفه ای از سال ۲۰۰۰ میلادی به این سو مسئولیت دفتر اروپائی شهروند را به عهده دارد. او همزمان با رسانه های معتبر فارسی زبان دیگر مثل بی بی سی، رادیو فرانسه، دویچه وله و سایت های اینترنتی متعدد همکاری داشته است.