معمای «نصرت‌الله خسروی رودسری»

رادیو فردا- هانا کاویانی: در حالی که روز شنبه ۲۶ دی، در دقایق و ساعت‌های اولیه، بسیاری منتظر اجرایی شدن توافق هسته‌ای بین ایران و گروه پنج به علاوه یک بودند، خبر دیگری، سرخط رسانه‌های معتبر دنیا شد. توافق ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان. توافقی که حال پس از اظهارات مقام‌های دو طرف مشخص شده است که در پی حدود یکسال و نیم مذاکرات محرمانه که بیشتر در سوییس انجام می‌شده، به دست آمده است.

این گفت‌وگو‌ها را برت مگرک از سوی آمریکا، و به گزارش نیویورک تایمز گروهی از افراد نزدیک به حلقه اطلاعاتی-امنیتی ایران از نوامبر سال ۲۰۱۴ آغاز کردند؛ افرادی که بنابر این گزارش، اکثر آن‌ها «پیشتر با آمریکایی‌ها مذاکره نکرده بودند و توانایی‌هایی همانند مذاکره کنندگان ارشد تیم هسته‌ای نداشتند».

دیدار این ایرانی‌ها با آمریکایی‌ها تقریبا هر یک ماه یک ‌بار در ژنو برگزار می‌شد و به گفته مقام‌های آمریکایی تا تیرماه که توافق هسته‌ای به دست آمد، بیشتر از توافق به دعوا گذشته بود.

‌دستاوردهای آمریکا و «معمای خسروی رودسری

زندانیان آزاد شده از زندان های آمریکا بالا از راست: نیما گلستانه، مدانلو، خسرو افقهی، بهرام مکانیک  زندانیان آزاد شده از زندان های ایران پایین: امیر حکمتی در کنار اعضای خانواده و نماینده آمریکا، جیسون رضائیان در کنار همسر و خانواده  عکس وسط: کشیش سعید عابدینی

زندانیان آزاد شده از زندان های آمریکا بالا از راست: نیما گلستانه، نادر مدانلو، خسرو افقهی، بهرام مکانیک
زندانیان آزاد شده از زندان های ایران پایین: امیر حکمتی در کنار اعضای خانواده و نماینده آمریکا، جیسون رضائیان در کنار همسر و خانواده
عکس وسط: کشیش سعید عابدینی

»

پس از کشمکش‌های طولانی، در ‌‌نهایت طرفین برای مبادله زندانی‌های یکدیگر به توافق رسیدند. ایران پنج نفر را آزاد کرد. یکی از آنها، یک تبعه آمریکایی به نام «متیو ترویتیک»، جوانی بود که بنابر گزارش‌ها بعد از سه سال تلاش برای اخذ ویزا، به دنبال توافق اتمی تیرماه امسال برای یادگیری زبان فارسی به ایران رفته بود. مادر و پدرخوانده ماتیو هر دو از دبیران روزنامه کریستین ساینس مانیتور هستند. این تبعه آمریکایی پس از آزادی جدا از دیگر زندانیان به کشورش بازگشت.

چهار نفر دیگر، همه تابعیت دو گانه داشتند. سه تن از آنها، از جمله ساکنان سرشناس زندان اوین در سال‌های اخیر بودند. سعید عابدینی و امیر حکمتی، حدود چهار سال در ایران زندانی بودند، و در هر سخنرانی مرتبط با ایران، مقام‌های آمریکایی نام آن‌ها را بر زبان می‌آوردند.

حدود ۵۰۰ روز پیش، نام جیسون رضاییان، ‌خبرنگار روزنامه «واشینگتن‌پست هم به این لیست افزوده شد. حال، این سه زندانی با یک هواپیمای خطوط هوایی سوییس از ایران خارج شده‌ و در آلمان به سر می‌برند. خانواده‌های‌شان که در آلمان همراه آن‌ها هستند عکس‌هایی از آنها منتشر کرده‌اند که این زندانیان پیشین را اگرچه تکیده از دوران زندان اما لبخندزنان نشان می‌دهد.

فرد چهارمی که در ایران آزاد شد، بنا بر اعلام مقامات، تاجری به نام نصرت‌الله خسروی رودسری است؛ شخصی که درباره بازداشتش در ایران خبری منتشر نشده بود، پس از آزادیش عکسی از او دیده نشده و در جستجوهای اینترنتی هیچ نشانی از او پیدا نمی‌شود.

هویت پنهان این تبعه ایرانی ـ آمریکایی، توجه خبرنگاران خصوصا غربی را به خود جلب کرده که از آن با عنوان «پرونده‌ای مرموز» یاد می‌کنند.

آن طور که برخی از رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند، آقای خسروی رودسری، علیرغم پیشنهاد مقام‌های سوییس، بر خلاف سایرین، تصمیم به ماندن در ایران گرفته است. یک مقام ارشد دولت آمریکا در این‌ زمینه به شبکه خبری «ای‌بی‌سی» گفته است: «درباره رودسری ملاحظات شخصی اجازه توضیح بیشتر درباره او را نمی‌دهد».

وبسایت «ایران وایر» نیز مدعی شده است که گفت‌وگوهایی با هم سلولی‌های پیشین آقای خسروی رودسری درباره دوران بازداشت و اتهاماتش انجام داده اما چون به این شهروند ایرانی- آمریکایی و شرایط او دسترسی ندارد، نمی‌توانند در این زمینه اطلاع رسانی کنند.

آمریکا در حالی موفق به آزاد کردن پنج شهروندش در ایران شده است که همچنان سیامک نمازی، فعال اقتصادی و شهروند ایرانی- آمریکایی، پس از حدود سه ماه، در ایران در بازداشت به سر می‌برد، و از سرنوشت رابرت لوینسون، مامور پیشین پلیس فدرال آمریکا که در پی سفر به جزیره کیش در سال ۲۰۰۷ ناپدید شد، اطلاعی در دست نیست.

دستاوردهای ایرانی، ارقام‌ متناقض

با به نتیجه رسیدن این روند، دولت آمریکا تعداد افراد را این گونه اعلام کرد: هفت تن از کسانی که به دلایل مرتبط با نقض تحریم‌ها در ایالات مختلف در سراسر آمریکا در زندان بودند، آزاد شده و ۱۴ تن نیز از فهرست پیگرد پلیس بین‌الملل خارج شدند.

روز یکشنبه هم وزارت دادگستری آمریکا نام هفت نفری که از زندان آزاد شدند را منتشر کرد. اما مقام‌های ایرانی در تهران، تعداد افرادی که تحت تاثیر این توافق قرار گرفته‌اند را به گونه‌ای دیگر اعلام کرده‌اند.

محمد جواد ظریف دوشنبه شب در شبکه یک تلویزیون دولتی ایران، درباره توافق بر سر تبادل زندانیان گفت: «ما توانستیم توافق کنیم هفت زندانی ایرانی که برخی ۱۰ سال محکومیت داشتند و یکی از آن‌ها ده میلیون دلار هم جریمه شده بود،‌‌ رها کنیم».

رییس دستگاه دیپلماسی ایران در توضیح گروه ۱۴ نفره نیز این گونه گفت:«۱۴ هموطن عزیز ما هستند که برخی یکی دو سال در آسیای جنوب شرقی و به دلیل درخواست استرداد به آمریکا از طریق اینترپل، ‌زندان بودند، آن‌ها همه خصوصا در زمان دولت تدبیر و امید از زندان خارج شده بودند، سه زندانی در مالزی، همچنین در عراق، مدیرعامل شرکت ماهان در دبی مشکل داشتند، ‌همه این‌ها که به ایران بازگشته بودند ممنوعیت یا محدودیت داشتند و با خروج از ایران، اینترپل می‌توانست آن‌ها را بگیرد».

اما گروه سومی که در این روز‌ها صحبتی از آن‌ها نشده بود و از این توافق اخیر ایران و آمریکا بهره‌مند شدند، هفت نفری هستند که محمد جواد ظریف در توضیح آن گفته است: «هفت نفر دیگر هم در آمریکا دو تابعیتی بودند که دوران زندان خود را سپری کرده بودند، اما محدودیت‌هایی همانند آنچه در ایران حبس تعلیقی است داشتند. محدودیت این افراد نیز برطرف شده است».

درباره این گروه اخیر مقام‌های آمریکایی تاکنون اظهار نظر نکرده‌اند.

هفت زندانی ایرانی تبار آزادشده از زندان‌های آمریکا چه کسانی هستند؟

صدای امریکا:روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس به معرفی این هفت زندانی پرداخته و نوشته است با توجه به این که شش نفر از آنها تابعیت آمریکا نیز دارند، مشخص نیست پس از آزادی در ایالات متحده بمانند یا خیر.

نادر مدانلو
بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت دادگستری آمریکا، نادر مدانلو یکی از این ایرانی ـ آمریکایی‌هاست که به جرم نقض قوانین تحریم‌ها و کمک به پروژه پرتاب نخستین ماهواره ایرانی به مدار زمین، به هشت سال حبس محکوم شد.
وی که دانش آموخته رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه جرج واشنگتن آمریکا است، در دفاع از خود در دادگاه گفته بود که متخصصی شناخته شده در عرصه جهانی است و علاوه بر چند شرکت‌ خصوصی، با وزارت دفاع ایالات متحده و سازمان فضایی آمریکا، ناسا، نیز همکاری داشته است.

بهرام مکانیک
بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، فردی که با عنوان بهرام مکانیک معرفی شده، ساکن هیوستون تگزاس بوده و سال گذشته میلادی به جرم صادرات چند میلیون دلاری فناوری آمریکا به ایران محکوم شناخته شد.
این شهروند آمریکایی ایرانی‌تبار ۶۹ ساله، یکی از مالکان شرکت “فاراتل” که مقر آن در ایران است بوده و یک شرکت وابسته به فاراتل با نام “اسمارت پاور سیستمز” را در هیوستون اداره می‌کرد.
فاراتل که سازنده تجهیزات تامین برق برای ارسال بی‌وقفه انرژی به کامپیوتر و دیگر دستگاه‌های حساس الکترونیک است، با چندین شرکت و نهاد ایرانی مانند وزارت دفاع، سازمان انرژی اتمی، و شرکت فناوری سانتریفیوژ ایران همکاری کرده است.
فناوری که آقای مکانیک متهم است به ایران فروخته، می‌تواند در طیف وسیعی از سامانه‌ها و تجهیزات نظامی، از جمله موشک‌های زمین به هوا و کروز مورد استفاده بگیرد.

خسرو افقهی
خسرو افقهی ۷۲ ساله و ساکن لس‌آنجلس آمریکا، دیگر مالک شرکت‌‌های “فاراتل” و “اسمارت پاور سیستمز” است که بنا بر اعلام دادستانی آمریکا با شریک خود، بهرام مکانیک، در ارسال فناوری‌های پیشرفته به ایران همکاری داشته است.

تورج فریدی
تورج فریدی، شهروند ۴۶ ساله ایرانی تبار آمریکا، نایب رئیس شرکت “اسمارت پاور سیستمز” است که بر اساس اسناد دادگاه، همدست بهرام مکانیک و خسرو افقهی در ارسال فناوری‌های ممنوعه به ایران و نقض قوانین تحریمی ایالات متحده بوده است.
وی نیز ساکن هیوستون تگزاس است.

آرش قهرمانی
آرش قهرمانی به جرم نقض تحریم تجاری ایران از طریق شرکت در عملیات تامین و صادرات غیرقانونی تجهیزات راهبری نیروی دریایی و دیگر وسایل الکترونیکی پیشرفته نظامی، سال گذشته به بیش از ۱۱ سال حبس محکوم شد.
دادستانی ایالات متحده، این شهروند ۴۶ ساله آمریکایی ایرانی تبار را یکی از عوامل شبکه وابسته به جمهوری اسلامی ایران دانسته که از طریق شرکتی در دوبی اقدام به تامین کالاها و فناوری پیشرفته آمریکایی مورد نیاز ایران می‌کرد.

نیما گلستانه
نیما گلستانه یک شهروند ایرانی است که به اتهام هک کردن سیستم‌های کامپیوتری شرکت “اَرو تک” (Arrow Tech) دستگیر و به جرم سرقت نرم افزار کامپیوتری زندانی شد.
شرکت “اَرو تک” از پیمانکاران وزارت دفاع ایالات متحده است و مقر آن در ایالت ورمانت آمریکا قرار دارد.
این هکر ۳۰ ساله پس از بازداشت در ترکیه در سال ۲۰۱۳ میلادی، سال گذشته میلادی به ایالات متحده مسترد شد. وی تنها زندانی آزادشده ایرانی تباری است که تابعیت دوگانه ایران و آمریکا را ندارد.

علی صابونچی
علی صابونچی، ۳۵ ساله، سال ۲۰۱۴ میلادی به جرم صادرات کالاهای صنعتی به ایران، از طریق شرکت هایی در چین و امارات متحده عربی و دور زدن قوانین تحریم‌های اقتصادی بین المللی علیه ایران، به زندان محکوم شد.
آقای صابونچی تابعیت آمریکا را نیز دارد و در زمان بازداشت، ساکن شهر “پارک ویل” در ایالت مریلند بوده است.