Javad-Talee

دستگیری و تهیه مقدمات محاکمه یک کماندوی پیشین ارتش هلند به اتهام جنگیدن با داعش، در هلند جنجال بزرگی برپا کرده است. این مرد که “ییتسکه آکسه” نام دارد، بهار سال گذشته هنگامی که اخبار و فیلم های مربوط به محاصره کوبانی در شمال سوریه را شنید و دید، تاب نیاورد و به صورت داوطلبانه به جبهه جنگ رفت تا در کنار رزمندگان کرد علیه داعش بجنگد.

Iske Akse

ییتسکه آکسه

ییتسکه از همان زمان شروع کرد به انتشار گزارش هائی در زمینه تجربه های خود در خاک سوریه. یادداشت های او بیشتر شرایط سخت زندگی در شمال سوریه، کمبود مواد غذائی و تنهائی های وی را در بر می گرفت، اما پس از بازگشت به هلند در برخی از یادداشت های خود تاکید کرد که درکنار رزمندگان کرد تعدادی از جنگجویان داعش را در جنگ کشته است.

پس از انتشار این یادداشت ها، کماندوی پیشین ارتش هلند در فیس بوک و سایر شبکه های اجتماعی دوستان زیادی یافت و آن ها در یادداشت های خود او را به عنوان یک قهرمان ملی و مردی با وجدان که نمی توانسته رفتار ضدانسانی داعش را با زنان و اقلیت های مذهبی تحمل کند، ستودند. اما اعتراف به کشتن افراد داعش سرانجام دردسر بزرگی برای وی ایجاد کرد.

حمله به خانه قهرمان هلندی ها

به گزارش رسانه های هلندی و آلمانی، سحرگاه روز ۱۳ ژانویه امسال، در حالی که کماندوی سابق ارتش در خانه خود خوابیده بود، ناگهان ماموران مسلح به خانه وی حمله بردند و او را در حالی که کیسه روی سرش کشیده بودند، مثل یک تروریست خطرناک به زندان منتقل کردند.

دادگستری هلند، ده روز پس از بازداشت ییتسکه اعلام کرد که براساس قوانین هلند او به اتهام قتل محاکمه خواهد شد. طرفداران ییتسکه می گویند دادگستری حق محاکمه او را ندارد، زیرا او کسانی را کشته است که زنان را اسیر می گیرند و مورد تجاوز قرار می دهند، اقلیت های قومی و مذهبی را مجبور به ترک خانه و کاشانه خود می کنند و تا به حال هزاران نفر را قتل عام کرده اند.

مخالفان دستگیری و محاکمه ییتسکه آکسه در روزهای اخیر در فیس بوک یک آکسیون گردآوری امضا در اعتراض به بازداشت وی به راه انداخته اند. تا شامگاه دوشنبه (۲۵ ژانویه) بیش از ۶۰ هزار نفر با امضای این پتیشن خواستار آزادی کماندوی پیشین هلند شده اند. آن ها دستگیری او را اقدامی در جهت دفاع از جنایتکارانی داشته اند که با جنایات ضد بشری در منطقه و عملیات تروریستی در غرب خواب از چشم جهانیان ربوده اندakse-S.

وزارت دادگستری هلند در پاسخ به این انتقادها در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرده است:”قوانین هلند به شهروندان حتی در مقام دفاع از خود اجازه نمی دهد که خود به خشونت، به ویژه خشونت منتهی به قتل متوسل شوند. به این دلیل کشتن افراد داعش هم می تواند به عنوان “قتل” مورد تعقیب و بررسی قانونی قرار گیرد.”

آکسه قبل از دستگیری در گفت و گوئی با روزنامه هلندی فولکس کرانت گفته است که از طریق یک زن در آلمان به رزمندگان کرد وصل شده و سپس به کوبانی رفته است

.

دختران و زنان جوان ایزدی را برای فروش در بازار عرضه می کنند

دختران و زنان جوان ایزدی را برای فروش در بازار عرضه می کنند

یک محاکمه جنجالی و دشوار

به نوشته روزنامه ها، به لحاظ قانونی محاکمه کماندوی پیشین ارتش هلند آسان نخواهد بود. آن ها می نویسند:”در واقع واحدهای هوائی ارتش هلند با جنگنده های اف شانزده دائما بر فراز مواضع داعش در سوریه و عراق پرواز می کنند و نیروهای محلی را برای جنگیدن با داعش آموزش نظامی می دهند. در چنین شرایطی محکوم کردن یک شهروند هلند به خاطر جنگیدن با داعش کار ساده ای نخواهد بود.”

مارک روته نخست وزیر هلند از داعش به عنوان “دشمن شماره یک” یاد کرده و گفته است که آن ها باعث شده اند هلندی ها به جنگ کشانده شوند.

کردهای سوریه از ییتسکه آکسه به عنوان “شاهین هلند در شمال سوریه” نام می برند. پرچم کردستان تزئین بخش صفحه فیس بوک این مرد هلندی است، فقظ به جای خورشید در میان آن جمله “شاهین هلند” نوشته شده است! آکسه در یکی از آخرین مصاحبه های خود گفته است که با کمال میل حاضر است بار دیگر به شمال سوریه برود و علیه داعش بجنگد.

*جواد طالعی، شاعر، نویسنده و روزنامه نگار آزاد با بیش از ۴۰ سال سابقه روزنامه نگاری حرفه ای از سال ۲۰۰۰ میلادی به این سو مسئولیت دفتر اروپائی شهروند را به عهده دارد. او همزمان با رسانه های معتبر فارسی زبان دیگر مثل بی بی سی، رادیو فرانسه، دویچه وله و سایت های اینترنتی متعدد همکاری داشته است.