شهروند- علی شریفیان: همایش اقتصادی داوس، از همایش های مهم جهانی که از روز ۲۰ ژانویه شروع شده بود، روز شنبه ۲۳ ژانویه ۲۰۱۶با شرکت صدها تن از رهبران دولت ها، هنرمندان، صاحب نظران و روزنامه نگاران رسانه های مهم جهان در سوئیس به پایان رسید.

با توجه به وضعیت اقتصادی کانادا شرکت نخست وزیر کانادا در این گردهمایی اهمیت ویژه ای داشت. حضور جاستین ترودو به دلایل بسیار در داوس نظرات بسیاری را به خود جلب کرد. از همه مهمتر اینکه او تازه به مقام نخست وزیری کانادا رسیده و همه منتظر بودند ببینند کانادا در امور اقتصادی چه راهی را پس از حدود یک دهه رهبری استفن هارپر در پیش خواهد گرفتjustin--davos.

آنچه از بازتاب خبرهای مربوط به سخنرانی و مذاکرات ترودو با سرمایه گذاران و همینطور سیاستمداران می توان دریافت، این است که ترودو سفری موفق داشته است. سخنرانی او بویژه درباره امکانات بالقوه و امنیت کانادا برای سرمایه گذاری توجه زیادی را به خود جلب کرد. او یادآور شد کانادا تنها منابع خام نیست، سرمایه اصلی ما نیروی کار خبره ماست که در زمینه های مختلف به روز، مبتکر و خلاق است.

علاوه بر سخنرانی موثر، ترودو با چهره های بسیار مهمی که می توان گفت چرخانندگان امروز دنیای اقتصاد هستند، ملاقات داشت که می تواند در درازمدت و حتی چه بسا کوتاه مدت نتایج بسیار کارسازی برای کانادا داشته باشد.

ترودو با کسانی چون جک ما، میلیاردر خودساخته معروف چینی و مالک مجموعه تجاری علی بابا، با مدیران فیس بوک، گوگل، جنرال موتورز و همینطور رئیس جمهوری سوئیس و چندین شخصیت مهم دیگر مذاکرات مهمی داشته است. بسیاری از روزنامه نگاران از ترودو به عنوان ستاره همایش این دوره داوس سخن گفته اند.

همایش داوس از سال ۱۹۷۱ شروع شد و از اواخر سال های دهه هشتاد علاوه بر این همایش جهانی که در شهرک کوچک و زیبای داوس برگزار می شود، جلسات منطقه ای هم دارد که در قاره های مختلف برگزار می شود. چند وزیر، چند شهردار، چند نماینده مجلس، از جمله رهبران احزاب اپوزیسیون، چند اقتصاددان و چندین روزنامه نگار هم در این سفر ترودو را همراهی کردند.