Farhad-Farsadi-n

شرکت بیمه آر بی سی که متعلق به رویال بانک کانادا است در آخرین تصمیم گیری های مدیریتی خود به اتفاق آراء اعلام کردند که متقاعد شده اند عملیات بیمه گری بسیار تخصصی و پیچیده است از این رو تمامی پرتفو (مالکیت مشتریان بیمه ای) بیمه اتومبیل و منازل مسکونی خود را به شرکت بیمه اویوا منتقل می کنند.

در این نقل و انتقال در سال اول هیچ تغییری برای بیمه گذاران (مشتریان بیمه ای) اتفاق نمی افتد ولی در سال دوم تمامی پرتفو می بایستی بر اساس سیاست های بیمه گری و نرخ های شرکت بیمه اویوا تغییر کند. از فروش پرتفو چیزی حدود ۵۸۲ میلیون دلار به رویال بانک کانادا می رسد که حدود ۲۰۰ میلیون آن سود خالص (بعد از مالیات) است. زمان این نقل و انتقال بین جولای و سپتامبر سال ۲۰۱۶ است. ۵۷۵ نفر کارکنان شرکت بیمه آر بی سی تمامی به شرکت بیمه اویوا منتقل شده و به همان خدمات بیمه ای و با استانداردهای جدید ادامه خواهند داد و عده ای که به بازاریابی و خدمات پس از فروش مشغول بودند به بانک منتقل می شوند تا ادامه مسیر دهندAVIVA.

مهمترین تغییری که برای کارکنان انتقالی به اویوا رخ می دهد آموزش برای ادامه فعالیت با بروکرهای بیمه است که در الگوی قبلی وجود نداشتند و حالا در این چرخه حرفه ای وجودشان کاملا حس می شود.

بروکرهای بیمه به مثابه وکلای بیمه ای خریداران عمل می کنند و با دادن مشورت بدون هزینه به بیمه گذاران (خریدارن بیمه) هم نیازهای ایشان را تعیین و هم متناسب با بودجه ایشان برایشان بهترین محصول بیمه ای را انتخاب و معرفی می کنند و در آخرین مرحله قراردادهای بیمه ای را تنظیم کرده و آن را بین دو طرف (شرکت بیمه و خریدار بیمه) به امضاء و اجراء می رسانند.

بروکرهای بیمه در سراسر جهان از مقام و منزلت حرفه ای معقولی برخوردارند و درآمدشان از محل بخشی از حق بیمه پرداختی توسط خریداران بیمه به شرکت های بیمه تامین می شود. حتی اگر خریدار بیمه (بیمه گذار) از توان تخصصی بروکر بیمه هم استفاده نکند از مبلغ حق بیمه کاسته نمی شود و این رقم برای همه (چه بروکر داشته باشند و چه نداشته باشند) تفاوتی نمی کند، لذا میتوان چنین تعبیر کرد که استفاده از تخصص بروکر بیمه نه تنها بار مالی برای خریدار بیمه ندارد، بلکه در اکثر موارد می تواند در پرداخت حق بیمه هم صرفه جویی قابل توجهی شود.

در حال حاضر شرکت بیمه اویوا از توان حرفه ای ۱۵۰۰ شرکت بروکری بیمه بهره مند است و توانسته خدمات بیمه ای خود را در اقصا نقاط کانادا ارایه نماید.

آقای گرک سامرویل مدیر اجرایی شرکت اویوا به اتفاق آقای نیل اسکلدینگ مدیر عامل رویال بانک کانادا متفق القول اعلام کردند که این تغییر و تحول را به فال نیک گرفته چرا که از حالا به بعد بانک قادر است تمامی توان حرفه ای خود را روی محصولات سرمایه گذاری و بیمه های عمر در بازارهای مالی و پولی معطوف نماید و در مقابل هم بیمه آویوا به همان حرفه بیمه گری خود در بازارهای اموال و اشیاء و مسئولیت می پردازد.

در هر تغییر و تحول این چنانی که هر چند سال یکبار در بازارهای سرمایه گذاری رخ می دهد و چند شرکت بزرگ اقدام به نقل و انتقال سهام یا فروش می کنند نشان از واقعیتی دارد که به زبان ساده آن را می توان چنین تفسیر کرد که منطقی تر است هر کس به حرفه تخصصی خود بپردازد و بانکداران به ارایه خدمات بانکی و موارد سرمایه گذاری بپردازند و اجازه دهند تا فن و حرفه بیمه گری هم با همه پیچیدگی ها، راه و مسیر خود را ادامه دهد.

بعد از این ماجرا بحث مجامع حرفه ای حول این محور است که نوبت بانک های دیگر که هنوز در حال ارایه خدمات بیمه ای هستند کی می رسد و نام بعدی در لیست نقل و انتقالات چیست؟

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com