شهروند- علی شریفیان: روز دوشنبه با رای گیری در ایالت ایوا مبارزات انتخاباتی برای انتخاب رئیس جمهوری آمریکا جدی شد. در رای گیری دوشنبه در بین جمهوری خواهان برخلاف آنچه بنگاه های نظرسنجی پیش بینی کرده بودند، دونالد ترامپ، کاندیدای میلیاردر از رقیب اصلی اش تد کروز که اتفاقا در کلگری و از پدر و مادری آمریکایی به دنیا آمده با اختلاف قابل توجه پنج درصد شکست خوردhillary--bernie.

ترامپ تا به اینجا در تمام نظرسنجی ها دست بالا را داشته است. ترامپ که نطق های عجیبی می کند بی شک یکی از کاندیداهای جنجالی این دوره است.

آنچه نتایج یک نظرسنجی در کانادا نشان می دهد اینست که ۶۷ درصد کانادایی ها انتخاب او را برای کانادا «بد» می دانند. ۴۹ درصد از این ۶۷ درصد گفته اند انتخاب او برای ما «خیلی بد» است. در اردوی دموکرات ها چهره بسیار شناخته شده هیلاری کلینتون است که همسرش بیل کلینتون دو دوره رئیس جمهوری آمریکا بود و خودش هم با باراک اوباما رقابت سختی داشت که شکست خورد، اما پس از پیروزی اوباما او مدتها وزیر امور خارجه کابینه او بود.

در رای گیری دوشنبه هیلاری کلینتون با اینکه انتظار می رفت با اختلاف زیاد برنی سندرز، ۷۴ ساله را که مرامی سوسیالیستی دارد، شکست دهد، با او آرا را تقریبا به تساوی تقسیم کردند. ۵۵ درصد کانادایی ها می گویند اگر هیلاری کلینتون به ریاست جمهوری برسد برای کانادا خیلی خوب است. باید یادآوری کرد که رای گیری ایوا به طور سنتی اولین رای گیری است که برای انتخاب کاندیدای دو حزب انجام می شود و از جهات مختلف اهمیت ویژه ای دارد.