Farhad-Farsadi-n

آیا هزینه های درمان برای شهروندان کانادا مجانی است؟

در آخرین تحقیقاتی که توسط موسسه آموزش پژوهشی و پزشکی فریزر انجام شده هر خانواده در کانادا در سال ۲۰۱۵ چیزی معادل ۱۱۷۳۵ دلار از مالیات پرداختی خود را به سیستم درمان دولتی تخصیص داده اند.

در ادامه این موارد آقای باروآ محقق و اقتصاددان موسسه فریزر عنوان کرد که اول عموم مردم تصور می کنند که هزینه های درمان در کانادا مجانی است چون در بدو ورود به بیمارستان چیزی برای بستری شدن پرداخت نمی کنند یا ویزیتی برای دکتر نمی پردازند، ولی مکانیزم جور دیگری عمل می کند. در سیستم تنظیمی قسمتی از مالیات مستقیم به درمان تخصیص می یابد و از این درصد کسی جز سیاست گذاران مربوطه اطلاعی ندارد، فقط چیزی که معلوم است منابع تامین کننده عبارتند از مالیات، بخشی از حق بیمه بیکاری و بخشی از منابع مالی از صندوق های بازنشستگی دولتی استhealth-care.

شاید شنیدن رقم صرف شده برای هزینه درمان در سال ۲۰۱۵ برای همه ما تعجب انگیز باشد ولی بر اساس آمار ارایه شده چیزی حدود ۱۴۱ بیلیون دلار هزینه مستقیم و زیربنایی صورت گرفته است.

اگر بخواهیم میانگین مشارکت مردم را (با توجه به جمعیت) در این محاسبات تعیین کنیم به رقم ۳۹۶۱ دلار برای هر نفر می رسیم، البته این رقم فرضی است چون هر کسی به صورت مساوی در این معادله سهیم نیست آنهایی که مالیات بیشتری می پردازند قطعا سهم مشارکتی بیشتری هم دارند.

در ادامه تحقیقات انجام شده موسسه آموزشی و پژوهشی فریزر خانواده های کانادایی را به ده گروه متفاوت تقسیم کرده که از این میان به اصطلاح کم درآمدترین خانواده چیزی حدود ۴۷۷ دلار در سال و پردرآمدترین چیزی معادل ۵۹۶۶۶ دلار در سال مشارکت می کنند.

عامل دیگری که در نظر گرفته شده میزان رشد هزینه های درمان است که ۱.۶ درصد سریعتر از درآمد در حال افزایش است و این می تواند عامل فرهنگی داشته باشد چون بر اثر پیشرفت علم پزشکی هر سال وضعیت سلامتی بهتر شده و شاید در حالت طبیعی بایستی شاهد کاهش هزینه های مربوطه باشیم.

اکثر دست اندرکاران درمان و برنامه ریزان اقتصادی بر این باورند که تا به حال سیستم درمان کانادا به صورت کارا عمل کرده ولی هرچند سال یکبار می بایستی عملکرد سیستم درمان بازنگری شود تا بتوان نقاط ضعف آن را ترمیم کرد. به صورت متفق القول هم کارشناسان بر این باورند که آموزش می تواند برای مصرف کنندگان از این سیستم (اوهیپ) مفید باشد.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com