آرش عزیزی

استفن هاوکینگ، فیزیکدان افسانه ای بریتانیایی، جمعه هفته گذشته به کانادا رسید و گزارش ها نشان می دهد که علیرغم پرواز طولانی که با شرایط سخت او انجام شده می خواهد بلافاصله به کار مشغول شود.

نیل توراک، مدیر موسسه پریمتر برای فیزیک نظری واقع در واترلوی انتاریو (که هاوکینگ شش هفته آینده را در آن به کار می پردازد) در مصاحبه با رسانه ها با خنده گفت: “استفن همیشه مشغول کار است”. او اضافه کرد: “تازه رسیده بود و ما می خواستیم اینترنت بدون سیم را در محل اقامتش به کار بیاندازیم که اصرار می کرد می خواهد فوراً ایمیلش را چک کند”.

هاوکینگ در طول اقامت خود افکارش را با محققان مشغول در موسسه مذکور در اشتراک می گذارد. انتظار می رود این روند به تدقیق درک مفاهیمی کلیدی کمک کند.

هاوکینگ به کشف های بزرگ مشهور است، اما توراک گفت نمی خواهد روی دوست و همکار قدیمی اش فشار بگذارد.

توراک اضافه کرده که مهمترین دستاورد حضور هاوکینگ می تواند الهام گرفتن محققان جوان حاضر در واترلو باشد. در مراسم خوشامدگویی رسمی از هاوکینگ که در ۲۰ ژوئن برگزار می شود بسیاری از این محققان به همراه مهمانانی ویژه همچون دالتون مک گینتی، نخست وزیر انتاریو، حضور خواهند داشت.

موسسه پریمتر در سال ۱۹۹۹ توسط یکی از روسای شرکت ریم واترلو (که به ابداع بلک بری معروف است) برای تحقیقات در فیزیک نظری ایجاد شده است. این موسسه در اکتبر سال قبل نهادی به نام “مرکز استفن هاوکینگ” را به افتخار دانشمند شهیر بریتانیایی بنیان نهاد. هاوکینگ بیش از همه به خاطر آثارش در توضیح سیاهچاله ها معروف است. او در پنجاه سال گذشته دچار بیماری خاصی بوده که قابلیت حرکت و صحبت کردنش را به شدت محدود می کند، اما حتی پس از این که سال گذشته از تدریس در دانشگاه کمبریج انگلستان بازنشسته شد همچنان به فعالیت های خود ادامه می دهد.