فتوای موچین در ترکیه!

دفتر اروپائی شهروند: وزارت دیانت ترکیه در فتوای تازه ای ابرو برداشتن و اصلاح موهای بالای لب زنان را حرام اعلام کرد. در این فتوا که در پاسخ یک استفتا صادر شد، تاکید شده که تنها اگر رشد ابروها و موهای بالای لب یک زن بیش از حد باشد و به لحاظ روانی باعث آزار او شود، اجازه دارد آن را اصلاح کند.

در سال های اخیر دیدگاه های برخی از رهبران حزب اسلامگرای عدالت و توسعه ترکیه درباره زنان سبب حیرت و تمسخر محافلی شده است که درخواست عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را با حساسیت دنبال می کنند. بسیاری از این دیدگاه ها، نه تنها هیچ تناسبی با ارزش های اروپایی ندارند، بلکه در خود ترکیه نیز باعث تمسخر همگان شده و اعتراضات شدیدی را برانگیخته اند

رجب طیب اردوغان در کنار همسرش

رجب طیب اردوغان در کنار همسرش

.

معاون نخست وزیر ترکیه “بولنت آرینچ” از جمله افرادی است که تاکنون اظهارات تمسخرآمیز و حیرت آوری بیان کرده است. او مدتی پیش حکم داد که زنان نباید زیاد بخندند، بخصوص در مجامع عمومی و آن هم بلند.

بعد از انتشار این سخنان، هزاران دختر و زن ترک در شبکه های اجتماعی زیر عنوان “هشتک دیرنک هاهاها” جنبشی به راه انداختند که در آن در حد مرگ می خندیدند. گروهی دیگر از زنان نیز با امضای توماری علیه بولنت آرینچ خواستار مواخذه او از سوی دولت شدند، اما پاسخی دریافت نکردند.

همین مقام در یک سخنرانی دیگر گفت:”دختران ما که وقتی به صورت آن ها نگاه می کردیم سرخ می شدند و سرشان را به زیر می انداختند و به این طریق سمبل باکرگی بودند کجا رفتند؟”

اکنون نیز فتوای وزارت دیانت ترکیه سبب تمسخر روزنامه ها و شبکه های تلویزیونی بسیاری شده است. از جمله شبکه تلویزیونی “اودا تی وی” ضمن انتشار عکس های امینه و سمیه اردوغان همسر و دختر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، این پرسش را مطرح کرده است که چرا اعضای مونث خانواده رئیس جمهوری که باید قاعدتا الگوی زنان ترک باشند، زیر ابرو بر می دارند و نمی گذارند موهای پشت لبشان بلند شود؟

روزنامه آلمانی “زود دویچه” که این گزارش را منتشر کرده، ضمن تحلیلی بلندبالا درباره فتوای تازه وزارت دیانت ترکیه که به “فتوای موچین” شهرت یافته، نوشته است: “به راستی کجا هستند دختران ما که به خاطر رشد موهای چهره شان اگر به صورتشان نگاه کنیم نمی توانیم جنسیت آن ها را تشخیص بدهیم؟ آن ها می توانند سمبل این واقعیت باشند که وزارت دیانت ظاهرا خیلی وقت آزاد دارد”.

وزارت دیانت ترکیه در واقع ماموریت تنظیم امور دینی مردم این کشور را در چارچوب سیاست های دولت اسلامگرا به عهده دارد.

از زمان قدرت گرفتن حزب اسلامگرای عدالت و توسعه ترکیه به رهبری رجب طیب اردوغان، بودجه وزارت دیانت این کشور تا حد مجموع بودجه ۵ وزارتخانه دیگر بالا رفته است.