شهروندـ طی مراسمی که اخیرا در پلی تکنیک شش ملیت Six Nations Polytechnic واقع در منطقه مخصوص بومیان در حوالی شهر برنتفوردBrantford در غرب هامیلتون برگزار شد، دکتر رضا مریدی وزیر آموزش فنی، کالج ها و دانشگاه های انتاریو اعلام کرد که دولت انتاریو به پلی تکنیک شش ملیت اجازه می دهد که در زبان های موهاک

دکتر رضا مریدی در مراسم معرفی دوره لیسانس زبان های بومی

دکتر رضا مریدی در مراسم معرفی دوره لیسانس زبان های بومی

Mohack و کایوگا Cayuga دوره لیسانس دایر کند.

این اولین باری ست که یک پلی تکنیک متعلق به بومیان انتاریو مجاز به اعطاء درجه لیسانس در یک رشته دانشگاهی می شود. تاکنون این پلی تکنیک ها صرفا قادر به صدور گواهینامه و دیپلم در رشته های گوناگون بودند.

گفتنی است که در انتاریو ۹ پلی تکنیک متعلق به بومیان مشغول تعلیم و تربیت جوانان در جوامع گوناگون بومیان هستند. این پلی تکنیک ها در مناطق گوناگون استان انتاریو واقع شده اند.

در مراسم مذکور آقایان دیوید زیمر نماینده پارلمان انتاریو از حوزه ویلودیل و وزیر امور بومیان انتاریو و دیوید لاواک نماینده منطقه برنتفورد و رئیس پارلمان انتاریو که خود از بومیان “می تی” Metis است و خانم ها آوا هیل رئیس شورای طایفه شش ملیت و ربکا جیمیسون رئیس پلی تکنیک و جمعی از بزرگان طایفه شش ملیت حضور داشتند.

دکتر مریدی طی سخنانی بر اهمیت زبان مادری به عنوان یکی از عناصر هویت انسان اشاره و اضافه کرد که حفظ و اشاعه ۶۰۰۰ زبان مادری که توسط بیش از ۷ بیلیون انسان ساکن کره زمین صحبت می شود از وظایف دولت ها، روشنفکران و گروه های اجتماعی و سیاسی و دیگر افراد است.

او آنگاه به لایحه تقدیمی خویش به پارلمان انتاریو در سال ۲۰۰۹ اشاره کرد که طی آن ۲۱ فوریه هر سال، که روز جهانی زبان مادری است، به این عنوان در انتاریو گرامی داشته می شود.

دکتر مریدی افزود، ریشه برخی از کشمکش ها و جنگ ها در عدم شناخت و پذیرش زبان ها، فرهنگ ها و آداب و رسوم دیگران است. او آنگاه به گزارش “کمیسیون حقیقت یابی و آشتی” که در ارتباط با بومیان کانادا برای دولت فدرال تهیه شده است اشاره کرد و اظهار داشت: “تأسیس دوره لیسانس در این پلی تکنیک پاسخ مثبتی است به برخی از توصیه های این کمیسیون در برقراری آشتی و مصالحه با جوامع بومیان انتاریو

From left to right: The Hon. Dave Levac, Speaker, Chair of the Board of Internal Economy and MPP for Brant Rebecca Jamison, President/ CEO Six Nations Polytechnic  The Hon. Reza Moridi, Minister of Training, Colleges and Universities The Hon. David Zimmer, Minister of Aboriginal Affairs Rick Hill, Senior Projects Coordinator, Deyohaha:ge (Indigenous Knowledge Centre) Ava Hill, Chief of the 56th Elected Council of the Six Nations of the Grand River  Tom Deer, Indigenous Knowledge Guardian

From left to right:
The Hon. Dave Levac, Speaker, Chair of the Board of Internal Economy and MPP for Brant
Rebecca Jamison, President/ CEO Six Nations Polytechnic
The Hon. Reza Moridi, Minister of Training, Colleges and Universities
The Hon. David Zimmer, Minister of Aboriginal Affairs
Rick Hill, Senior Projects Coordinator, Deyohaha:ge (Indigenous Knowledge Centre)
Ava Hill, Chief of the 56th Elected Council of the Six Nations of the Grand River
Tom Deer, Indigenous Knowledge Guardian

.”

در پایان مراسم دکتر مریدی با تقدیم بسته توتون به بزرگان طایفه ادای احترام کردند و آنان نیز نوار دستباف که نشانه صلح و دوستی است به دولت انتاریو اهدا کردند.

یادآوری می شود که چندین سال است دانشگاه آلگوما واقع در شهر سوسن ماری در شمال انتاریو در رشته زبان “اوجیب وی” Ojibwe درجه لیسانس اعطاء می کند. زبان اوجیب وی یکی از چندین زبان گوناگونی است که بومیان و دیگران ـ منجمله ایرانیان ـ حق دارند زبان و فرهنگ خود را توسعه دهند و دولت برای تدریس این زبان ها در مدارس، کلاس های آخر هفته برای نوجوانان دایر می کند و در دانشگاه هم با تاسیس دوره های لیسانس به گسترش آکادمیک این زبان ها و فرهنگ ها کمک می کند.

در عین حال جای تاسف است که در ایران زبان ها و فرهنگ های بخش وسیعی از ایرانیان نه تنها ندیده گرفته می شود، بلکه سیاست دولت در جهت نابودی این زبان ها عمل می کند.

در آستانه روز جهانی زبان مادری (۲۱ فوریه) امید است که دولت ها در حفظ و گسترش زبان ها و فرهنگ ها که یکی از وجوه زیبایی جامعه بشری است کوشش کنند و از این راه در گسترش و تثبیت صلح جهانی و آرامش روی کره زمین قدم بردارند.