Farhad-Farsadi-n

آخرین تحقیقاتی که توسط موسسه بروکرهای بیمه انتاریو و انجمن بیمه گران کانادا به دست آمده نشان می دهد که خریداران بیمه (بیمه گذاران) فقط بر اساس اعتماد به بروکر خود نسبت به خرید بیمه اقدام می کنند، البته سواد و اطلاعات به روز و اطلاعات از محصول بیمه ای هم مهم است، ولی خریدار بیمه می تواند همه این اطلاعات را از منابع دیگر به دست آورد و بعد بیمه را از آن بروکری که به او اعتماد دارد بخرد.

آقای “کری لیست” مدیر اجرایی موسسه نظارت بر بیمه کانادا اظهار داشته است که ۷۹ درصد عموم مردم اعتقاد دارند که از محصولات بیمه و کم و کیف آن اطلاعات دقیقی ندارند، ولی فقط ۱۸ درصد از این گروه حاضرند به سواد و اطلاعات بروکر بیمه اعتماد کنند و قرارداد بیمه را با او امضاء کنند بقیه به سراغ آن بروکری می روند که مطمئن باشند حرف و عملش یکی است و به طور کلی فقط برای پورسانت خودش نیست که متقاضی را به خرید بیمه تشویق می کند و نفع شخصی خودش را فقط در نظر نمی گیرد.

از سال گذشته تا به حال کشورهای انگلیس و ژاپن پیش قدم شده و طرح نوینی را جایگزین پورسانت بروکرها کردند و آن اختصاص دادن حق المشاوره است.

فیل بیلینگام، رئیس انجمن برنامه ریزان مالی و بیمه ای در انگلیس در این باره سخن گفته و این راه را تنها امید نجات ارتباط حرفه ای بروکرهای بیمه با بیمه گذاران (خریداران بیمه) می داند. این طرح ابتدا در سال ۲۰۱۳ در مراکز مالی بیمه ای انگلیس مطرح شد ولی مثل هر طرح جدید دیگری با مخالفت هایی از اجرایش جلوگیری کردند تا سال گذشته که طرح عملیاتی شد و بروکر ها هم وارد جرگه حق المشاوره بگیرها شدند. در این طرح هر چه منافع بیمه گذاران در خرید بیمه بهتر حفظ شود در این صورت بروکرها از حق الزحمه بیشتری هم بهره مند هستندinsurance.

در این راستا دو تن از کارشناسان نظارت و استاندارد صنعت بیمه فرضیه های زیر را برای تحقق بهتر طرح ضروری دانستند:

۱- مصلحت بیمه گذار در رأس همه امور است و بروکر به عنوان مشاور نه فقط فروشنده طرح بیمه ای در این معادله مطرح است.

۲- بروکر همه نیازهای بیمه ای را تشخیص و سپس با توجه به بودجه خریدار طرح بیمه را پیشنهاد می کند.

۳- اگر بعد از همه کارها خریدار بیمه ترجیح داد از بروکر دیگری طرح بیمه ای را خریداری کند ملزم است حداقل های تعیین شده را به بروکر بپردازد.

۴- تمامی اطلاعات محرمانه تلقی شده و در هیچ جا توسط بروکر از آن استفاده نمی شود.

۵- بروکر ملزم است با زبان ساده همه موارد را برای خریدار بیمه روشن نماید.

۶- در خاتمه این وظیفه بروکر است که خود را جای بیمه گذار گذاشته و بهترین طرح را که منطبق با نیاز و بودجه اوست، پیشنهاد نماید.

جان پویستر از مشاوران بیمه ای و مالی “وینیپگ” معتقد است که این طرح بسیار با سلایق جامعه کانادا تطبیق دارد و اگر آن را به مرحله اجرا درآورند بسیار موفق خواهد شد.

شما چه نظری دارید؟ آیا حاضرید برای هر مورد به جای کارمزد به بروکر خود ـ که تا به حال از اندازه و درصدش اطلاعی نداشتید ـ آن میزان از حق بیمه شما کم شود و در عوض مطابق با نوع سرویسی که دریافت می کنید به بروکر خود حق المشاوره بدهید؟

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com