شهروند علی شریفیان: کلود جوترا از هنرمندان بزرگ سینمای کبک و کاناداست. گروه زیادی او را پایه گذار سینمای کبک می دانند. جوترا در تاریخ سینمای کبک از چنان امنیتی برخوردار است که اکنون ۲۰ سال است جوایزی به نام او به بهترین های سینمای کبک می دهند که به اسکار کبک مشهور است.

هفته گذشته ایو له ور زندگینامه ی کلود جوترا را منتشر کرد. در بخشی از این زندگینامه روایت شده که جوترا با نوجوانان ۱۵، ۱۶ ساله رابطه جنسی داشته و از آنها سوءاستفاده جنسی می کرده است.

انتشار این کتاب و مطرح شدن این موضوع که تاکنون هیچگاه صحبتی از آن نشده جنجال فروانی به پا کرد، بویژه اینکه در آستانه برگزاری بیستمین دوره جوایز سینمایی کلود جوترا هستیم.

در بحثی که در این خصوص درگرفت، گروهی می گفتند سندی در دست نیست و تا مدرکی نباشد نباید این موضوع را پذیرفت. ایو له ور در پاسخ این گروه مکررا می گفت که هیچیک از قربانیان جوترا به خاطر حفظ آبرویشان حاضر نیستند نام و نشانشان فاش شود. در نهایت گردانندگان جشنواره سینمایی و جوایز سینمایی کلود جوترا مردد بودند که چه باید کردclaude-jutra-bio.

روزنامه لاپرس چند روز پس از انتشار بیوگرافی کلود جوترا مصاحبه مفصلی با یکی از قربانیان سوءاستفاده های جنسی او منتشر کرد. این قربانی از ۶ سالگی به مدت ۱۰ سال مورد سوءاستفاده های جنسی جوترا بوده است. لاپرس نام و نشانی این شخص را هم منتشر کرد.

خانم هلن دیوید، وزیر فرهنگ دولت کبک بلافاصله خواستار تغییر نام جوایز شد. تا به اینجا قرار است بیستمین دوره این جوایز مهم سینمایی کبک برگزار شود، اما هنوز نام این جوایز مشخص نشده است.

کلود جوترا در اواخر دهه هشتاد پس از اینکه متوجه شد به الزایمر دچار شده، خودکشی کرد. آثار جوترا از آثار برجسته سینمای کبک هستند. یکی از فیلم های مشهور جوترا ، فیلم «عموی من آنتوان» جزو آثار کلاسیک سینمای کبک محسوب می شود. علاوه بر این جوایز چند خیابان، میدان، پارک، میدان و مجسمه هم در کبک به نام اوست اما قرار است همه ی این نام ها عوض شوند.