رضا ارحام صدر، کمدین و بازیگر تئاتر ایران روز یکشنبه ۲۴ آذر در سن ۸۵ سالگی در اصفهان درگذشت. ارحام صدر در سال ۱۳۰۲ در اصفهان به دنیا آمد  …


شماره ۱۲۰۸ ـ پنجشنبه ۱۸ دسامبر  ۲۰۰۸


 

بی بی سی: رضا ارحام صدر، کمدین و بازیگر تئاتر ایران روز یکشنبه ۲۴ آذر در سن ۸۵ سالگی در اصفهان درگذشت. ارحام صدر در سال ۱۳۰۲ در اصفهان به دنیا آمد و بیشتر عمر خود را در همین شهر گذارند. او همراه با کسانی چون ناصر فرهمند از پایه گذاران تئاتر اصفهان بود.

رضا ارحام صدر مبتکر نوعی از نمایشهای عامه پسند بود که گه گاه در بیان طنز و هجو انتقادهای اجتماعی را نیز بازگو می کرد. پایه این نمایشها در واقع همان نمایشهای سنتی و سیاه بازی بود.

نمایشهای ارحام صدر که داستانهای ساده و تک خطی داشت با توجه به استقبال تماشاگران براساس بداهه گویی بازیگران روایت می شد.

به همین دلیل هیچگاه متن از پیش نوشته شده ای برای کارهای او وجود نداشت و نمایش می توانست هر شب نسبت به شب قبل و بعد تفاوتی کلی داشته باشد.

رضا ارحام صدر، با فیلم "شب نشینی در جهنم" در سال ۱۳۳۶ وارد سینما شد. اما با وجود موفقیت این فیلم و محبوبیتی که در میان تماشاگران داشت در عرصه سینما چندان پرکار نبود. "علی واکسی" و "جوجه فکلی" از جمله فیلمهای او در پیش از انقلاب ایران بود.

ارحام صدر پس از انقلاب در فیلمهای چون "جعفر خان از فرنگ برگشته" ( ساخته علی حاتمی) و "افسانه شهر لاجوردی" ( ساخته محمد علی نجفی) بازی کرد. وی پس از انقلاب مدتی اجازه فعالیت نداشت.


فیلم ویدیویی "درسا" که در سال ۱۳۸۴ توسط محسن دامادی ساخته شد، آخرین حضور او در جلوی دوربین بود

لهجه غلیظ اصفهانی، بازی روان و و بداهه پردازی او مشخصه این کمدین و بازیگر بود.