من هم مثل خیلی از آمریکایی ها و ایرانی ها، انتخابات ایالات متحده را دنبال می کنم. متاسفانه در سیاست تخصصی ندارم بخصوص سیاست آمریکا که واقعا دالان تو در توست و فقط یکسال و اندی طول می کشد تا دو حزب قدرتمند دموکرات و جمهوری خواه، با هم کلنجار بروند و در ضمن با مردم هم سخن بگویند.

به نظر می رسد که انتخابات امسال آمریکا، مردم آمریکا را بر سر دو راهی گذاشته است. انتخاب بین گرایشات سوسیالیستی و گرایشات نئو فاشیستی.

نماینده تفکر سوسیالیستی جوانی ۷۴ ساله است از ایالت شمالی (ورمانت) که خانواده اش از فراریان یهودی لهستان بوده و خودش سالها سناتور مستقل در سنا. مردی فرزانه، روشن بین و صلح طلب که شعارش انقلاب سیاسی آرام و متکی بر رای آگاهانه مردم است. او به درستی معتقد است که سیستم سیاسی و اقتصادی آمریکا در گروگان یک درصد از خانواده های بزرگ سرمایه داران این کشور است که بانک ها – وال استریت- کمپانی های عظیم نفتی و اسلحه سازی را در دست دارند و این یک در صدی ها ۷۰ تا ۸۰ درصد کل ثروت آمریکا و حتی جهان را در دست دارند. ۵۰ در صد مردم آمریکا بخصوص سیاهان و اسپانیایی زبان ها، شبانه روز جان می کنند تا فقط زنده بمانند. او می گوید که این سیستم عادلانه و انسانی نیست و نمی تواند دوام داشته باشد. طبقه متوسط آمریکا (۴۵% جمعیت) و بخصوص جوانان از این سیاست با حرارت و امید زیاد پشتیبانی می کنند.

در کمپ جمهوری خواهان بلبشویی در جریان است. آقای دونالد ترامپ حدود ٣٠ در صد جمهوری خواهان را دارد. این گروه هم از حزب جمهوریخواه عصبانی و سرخورده شده اند. اکثرا سفیدپوستان یقه آبی هستند که نسبت به تمام مهاجران نظر مثبتی ندارند. شاید بتوان گفت که او به نوعی احمدی نژاد ایران است البته با کراوات قرمز و میلیاردها دلار زبان بسته. رهبران حزب جمهوریخواه مخالف ترامپ هستند و نمی توانند رفتار و گفتار و پندار او را پیش بینی کنند و تلاش می کنند تا تد کروز سناتور تگزاس را بالا بیاورند. تد کروز هم راست افراطی است مثل جرج بوش. پدر کروز کوبایی است و برای تحصیل از کوبا به آمریکا آمد و بعد آنجا پناهنده شد. پدر و مادر تد کروز در کالگری کانادا کار می کردند که او در همان شهر به دنیا آمد. او شدیدا ضد اوباما و برنامه های رفاه ۷ ساله حزب دموکرات است. (همین ایشان بودند که در مورد سوریه معتقد به Carpet bombing بودند). طرفداران ترامپ هم ایستاده اند به دو دلیل تا حال کوتاه نیامده اند و نسبت به حزب خودشان و رهبرانشان در کنگره روی خوش نشان نمی دهند و از حزب خودشان نیز گسسته اند. دلیل ها این ها هستند: ١- در آرزوی بهتر کردن وضعیت اقتصادی هستند که فکر می کنند با بیرون راندن ١٢ میلیون مهاجر غیر قانونی و کشیدن دیوار در جنوب مقابل مکزیک و مانع ورود مسلمان ها شدن، می توانند به این هدف برسند. ٢- ناسیونالیزم آمریکانی ـ با این شعار که آمریکا مال آمریکاییان است، نه مسلمان ها و نه اهالی آمریکای جنوبی. می گویند ما به اندازه کافی ثروت داریم و چرا باید آن را با دیگران شریک شویم. این دو سیاست آقای ترامپ را که با هم ترکیب کنیم، نتیجه اش نوعی فاشیسم نو است.

اما خود شخص دونالد ترامپ از بزرگترین سرمایه داران زمین و ساختمان سازی و هتلداری در نیویورک و خاورمیانه است و تمام هزینه کمپین کاندیداتوری خود را از کمپانی خودش هزینه می کند و از حزب هنوز پولی دریافت نکرده است. ویژگی های شخصیتی او را چند ماهی است که مشاهده کرده و به این جمع بندی ها رسیده امus-election-1:

ـ خود شیفته: این خصلت در ترامپ بسیار نمود دارد. تمام کمپین خودش را خودش اداره می کند. از خودراضی است و خودش را از همه یک سرو گردن بالاتر می بیند. به انتقاد بسیار حساس است. مثل مرحوم هیتلر حرف می زند. بسیار بددهن و غیراجتماعی است. مثلا به یکی از کاندیداهای رقیبش گفت “تو در کنار من مثل بچه ها هستی و از ترس من طوری عرق کردی که زیر پایت تر شد). تقریبا همان سخنان آقای احمدی نژاد (آب را بریز اونجایی که میسوزه).

ـ بسیار قدرت گرا ست و عاشق تسلط طلبی بر دیگران و شدیدا ضد مهاجر است. مکزیکی های مهاجر در آمریکا را دزد و جنایتکار و تجاوزگر به زنان معرفی کرد و مسلمان ها را تروریست و ضد آمریکا خواند.

ـ بسیار ناسیونالیست و آمریکا محور است. او تمام سیاست های خارجی اوباما و کلینتون را بزدلانه می داند که مرتب به چین و روس و ایران پر و بال و آوانس می دهند و معتقد است که باید با چماق با آنها برخورد کرد. دیپلماسی معنی ندارد. آمریکا و آمریکاییان را در جهان”استثنایی” قلمداد می کند و به نیروی نظامی آمریکا بسیار غره است و این نیرو را غرورآفرین می داند. او معتقد است با این نیرو احتیاجی به مذاکره با هیچ کشوری نیست و شدیدا هم مخالف برنامه “برجام” است. ادعا می کند در روز اول ریاست جمهوری هم برنامه بیمه رایگان اوباما را و هم قرارداد برجام را لغو خواهد کرد.

ـ از ترس و عصبانیت بخشی از مردم عادی آمریکا سوءاستفاده می کند و بر آنها غرور و احساس بزرگ بودن آنی می دهد و بر طبل تروریسم می کوبد و ادعا می کند که می تواند امنیت را به آمریکا و جهان بیاورد.

امشب تا ساعتی دیگر آخرین مناظره ۴ نفر از کاندیداهای باقیمانده حزب جمهوری خواهان را مشاهده خواهم کرد و روی حرکات، گفتار و پندار دونالد ترامپ بیشتر مکث خواهم کرد. فکر نمی کنم دونالد ترامپ بتواند تا آخر برود، چرا که عواطف و احساسات طرفدارانش نشست خواهد کرد و آمریکای امروز هم با آلمان ١٩٢٠ و ١٩٣٠ به کلی فرق می کند و امکان کمی برای سیاست های نئو فاشیستی وجود دارد.

*اشکبوس طالبی دارای فوق لیسانس روان شناسی از دانشگاه شیراز، فوق لیسانس در آموزش و پرورش کودکان استثنایی از آمریکا، گواهینامه پیشرفته تدریس در مدارس ایالت مریلند و مدرس روان شناسی در دانشکده بالتیمور در مریلند است.