دکتر نسترن ادیب راد
اگر شما همسر فردی هستید که در حال عبور از این بحران است خویشتن داری به خرج دهید تا از این مرحله عبور کند. اگر بحران همسر شما همراه با ارتباط خارج از ازدواج است و یا می خواهد طلاق بگیرد و شما نمی دانید چه باید بکنید، صبر و حوصله پیشه کنید چون فشارهای شما باعث نمی شود که او از این مرحله با سرعت بیشتری عبور کند و یا شخص دیگری بشود، بلکه شما باید راهی در پیش بگیرید که بتوانید از این رودخانه پرتلاطم با سلامت عبور کنید. موارد زیر به شما کمک خواهد کرد

این مرحله را بشناسید و آن را بپذیرید: اگر چه پذیرش آن راحت نیست، اما این امر باعث می شود که زودتر بر شرایط مسلط شده و رشد کنید. صبر و بردباری را تمرین کنید و این را بدانید که هردوی شما در حال تغییر هستید و سختی که همسر شما تحمل می کند کمتر از رنج و درد شما نیست.شما نمی توانید یک شبه همه چیز را تغییر دهید و او نیز بر اساس زمان بندی شما از بحران عبور نمی کند. از زمان برای بهبود و ارتقای خود بهره ببرید. مطمئن باشید دوباره هردوی شما در نقطه ای به هم خواهید رسید.
۲- از خودتان مراقبت کنید. برخی از مردم این بحران را به گونه ای منفی اداره می کنند. از این بحران درس بگیرید و به سوی دریافت نعمات زندگی حرکت کنید. سعی کنید افرادی را پیدا کنید که مانند شما این ضربات مهلک را تحمل کرده اند با آنها گفتگو کنید.
۳- تمرکزتان را از روی همسرتان بردارید و روی خود بگذارید. تغییراتی را در زندگی خود ایجاد کنید که احساس بهتری به شما می دهد. اگر زمینه ای وجود دارد که باید روی آن کار کنید الان وقتش فرا رسیده این کار را بکنید. وقتی تمرکزتان را از روی او برمی دارید و شروع به تغییر می کنید او هم به فکر تغییر می افتد. حداقل این است که تحولاتی را در خود به وجود آورده اید که به شما کمک کرده است.
۴- زندگی کنید. کارهایی را که همیشه دوست داشته اید، ولی تا کنون وقت آن را نداشته اید، انجام دهید. انگیزه تان این نباشد که به او نشان دهید که دارید زندگی می کنید. لذت بردن شما از زندگی وابسته به همسرتان نیست. برای مثال یک سرگرمی برای خود جور کنید، به مسافرت بروید و یا به یک گروه ورزشی یا هنری بپیوندید.
۵- پذیرش را تمرین کنید: تغییر راحت نیست بخصوص وقتی معنی آن از دست دادن رابطه با همسر باشد. جنگ با تغییرات یا تلاش برای ممانعت از آن چیزی است که جلوی حرکت شما را به جلو می گیرد. اگر واقعیت را نپذیرید به سختی می توانید کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشید. بایستی مراقب باشید که بحران همسرتان چگونگی زندگی شما را تعریف نکند.
۶- تمرکزتان را روی خودتان و بچه ها بگذارید.تلاش های شما برای کنترل همسرتان بی فایده است، زیرا او به احساس شما فکر نمی کند پس بهتر است تمرکز خود را روی چیزهایی بگذارید که در اختیار شما است. وقت خود را با فرزندانتان و فعالیت های سازنده پر کنید، برای آنها سرگرمی هایی را تدارک ببینید و اگر محیط خانه پر تشنج است آنها را از این فضا دور کنید.
۷- مرزهای روشنی را با همسرتان ترسیم کنید. ایجاد مرزهای روشن باعث می شود که فشار کمتری را تحمل کنید. اگر همسرتان وارد رابطه خارج از ازدواج شده است اجازه ندهید شما را در جریان جزییات رابطه اش قرار دهد. سعی کنید وارد مثلث عشقی که او تلاش می کند ایجاد کند، نشوید. ایمیل های او را چک نکنید. به مکالمات او گوش ندهید، زیرا این امر فقط شما را آزرده تر خواهد کرد. از خود مراقبت کنید، او را به حال خود بگذارید و از افتادن به دور باطل رنج و سختی نجات دهید.
۸- خشم خود را به گونه ای سالم بروز دهید. به جای درگیری لفظی داد و فریاد زدن و فحش دادن و گریه کردن سعی کنید با کمک یک درمانگر راههای برون ریزی خشم به گونه ای سالم را فرا گیرید. گاهی خرید یک کیسه بکس و ضربه زدن به آن کمک خوبی می تواند باشد.
۹- باب گفتگو را با همسرتان باز نکنید. ممکن است شما در گذشته زن و شوهر بسیار خوبی بوده و مسایل را با هم حل کرده باشید. سعی نکنید با اصرار شرایط قبل را دوباره تکرار کنید، چون گوش او بدهکار نیست. هرچه بیشتر تلاش کنید او از شما بیشتر فاصله می گیرد. در  عوض شما هم به گونه ای بی تفاوت سعی کنید او را در جریان همه مسایل خود قرار ندهید. بی اعتنایی شما او را به فکر وادار خواهد کرد.
۱۰- بدون پیش داوری گوش کنید. در عین حال اگر همسرتان گفتگو را آغاز کرد سعی کنید بدون هیچ قضاوتی به او گوش کنید در این صورت او درباره چیزهایی که می گوید دچار تردید می شود. بنابراین بدون انتقاد فقط گوش کنید و سعی کنید واژهای کلیدی گفته های او را پیدا کنید.
۱۱- به دنبال یک درمانگر باشید. این بحران نیاز به درمان دارد و راهی نیست که شما به تنهایی بتوانید بپیمایید. دوستان و اعضای خانواده برای حمایت از شما خیلی می توانند مفید باشند، ولی آنها ممکن است به جهت علاقه ای که به شما دارند به گونه ای وارد ماجرا شوند که اوضاع را بدتر کنند. بنا براین از یک فرد متخصص برای کمک به خود و همسرتان یاری بخواهید.
۱۲- آن چه را فکر می کنید درست است و حق شما است انجام دهید. اگر همسرتان عمیقا درگیر بحران است و این امر دارد به شما لطمه های اقتصادی و یا عاطفی اساسی می زند شما دو راه پیش رو دارید: یا این که تحمل کنید و اجازه بدهید دوره بحران سپری شود و یا خود را از ماجرا بیرون بکشید و از او جدا شوید. در هر صورت در انتخاب خود سعی کنید راهی را برگزینید که کمترین لطمه و ضرر متوجه شما باشد. در هر حال مهم نیست چه تصمیمی می گیرید مهم این است که قربانی اشتباهات همسرتان نشوید.

* دکتر نسترن ادیب راد مشاور خانواده و جوانان در ایران و کانادا، مولف و مترجم پنج جلد کتاب در این زمینه است.