آرش عزیزی

در حالی که تورنتو آماده میزبانی نشستی تاریخی از سران گروه ۲۰ کشور ثروتمند جهان می‌شود، معترضان نیز آماده هستند تا دور جدیدی از مبارزات خود علیه مناسبات جهانی را آغاز کنند. این است که تورنتو ۲ هفته دیگر مرکز تجمع بسیاری از مخالفان خواهد بود و بسیاری امیدوارند در تورنتو شاهد احیای جنبشی باشند که در سال ۱۹۹۹ در سیاتل آغاز شده بود و پس از ۱۱ سپتامبر چند سالی به محاق رفت.

معترضان به نشست گروه ۸ در هانتزویل و گروه ۲۰ در تورنتو ماه‌ها است که برنامه حرکات خود علیه این نشست را می‌ریزند. پیش از خود نشست‌ها که در روزها ۲۵ تا ۲۷ جون برگزار می‌شود و شاهد حضور اعتراضات بسیار خواهد بود، این آخر هفته معترضان در دانشگاه رایرسون گرد هم می‌آیند و «نشست مردم» (People’s Summit) را به عنوان «ضدنشست» آلترناتیو برگزار می‌کنند. گروه‌های متعدد کارگری، اعتراضی، مهاجران، دانشجویی و … در برگزاری این نشست شرکت دارند و برنامه‌های بسیار متعددی در آن ارائه می‌شود.

یکی از مسئولان برگزاری این نشست در مصاحبه با شهروند می‌گوید: «ما در کنار هم فضایی ایجاد می‌کنیم که جنبش‌های متنوع محلی و بین‌المللی در آن بتوانند به شکل دموکراتیک خود را سازمان دهند و از عدالت جهانی دفاع کنند و در مورد آن آموزش دهند». به گفته این مسئول «سازمان‌دهندگان محلی، فعالان، سازمان‌های غیردولتی، رسانه‌های مستقل، کارگران، جوامع تحت تاثیر، هنرمندان یعنی رویهمرفته مردم» هستند که در این نشست گرد هم خواهند آمد.

«نشست مردم» که با زیرعنوان «ساختن جنبشی برای جهانی عادلانه» برگزار می‌شود در روزهای  ۱۹ و ۲۰ جون در دانشگاه رایرسون صورت می‌پذیرد. برنامه‌های متعددی در این دو روز برگزار می‌شود که به پنج موضوع کلی می‌پردازد: عدالت جهانی، محیط زیست و تغییرات اقلیمی، حقوق بشر و آزادی‌های مدنی، عدالت اقتصادی و ساختن جنبش. بیش از ۱۰۰ گروه در این بخش برنامه‌های خود را ارائه می‌کنند.

یکی از رویدادها مستقیما راجع به ایران است که «شبکه جوانان افغان و ایرانی انتاریو» برگزارکننده اصلی آن است. در این جلسه آرش عزیزی، خبرنگار شهروند، و فرشاد‌ آزادیان، فعال سیاسی، تحت عنوان «ایران: از خطر نظامی تا انقلاب» در مورد سالگرد جنبش انقلابی در ایران صحبت می‌کنند. این برنامه روز شنبه ۱۹ جون از ساعت ۴ تا ۵ بعدازظهر در اتاق VIC 202 ساختمان ویکتوریای دانشگاه تورنتو (واقع در ۲۸۵ Victoria Street) برگزار می‌شود.

فهرست برنامه‌های دیگر «نشست مردم» در وب‌سایت آن به آدرس peoplessummit2010.ca آمده است.

گفتنی است که پس از این نشست گروه‌های جامعه مدنی در کانادا تمام هفته آینده را به سازماندهی اعتراضات مختلف علیه گروه ۲۰ اختصاص داده‌اند. قرار است هر روز هفته‌ی آینده به یک موضوع اختصاص داده شود و رویدادهایی در این زمینه برگزار شود تا این‌که در روز شنبه، ۲۶ جون، همزمان با روز اصلی نشست، تظاهرات بزرگی در مرکز شهر و در نزدیکی حصاری که دور محل برگزاری نشست کشیده است برگزار خواهد شد.