منازعات شرکت های ماشین سازی برای دریافت کمک مالی از دولت همچنان به قوت خود باقی است. به گفته تونی کلمنت وزیر صنایع، تا زمانی که دولت آمریکا  …


شماره ۱۲۰۸ ـ پنجشنبه ۱۸ دسامبر  ۲۰۰۸


 


 

منازعات شرکت های ماشین سازی برای دریافت کمک مالی از دولت همچنان به قوت خود باقی است. به گفته تونی کلمنت وزیر صنایع، تا زمانی که دولت آمریکا برای حل مشکلات کارخانجات خودروسازی بودجه ای تخصیص ندهد، دولت کانادا مبلغ ۴/۳ بیلیون دلار در نظر گرفته را به این بخش نخواهد داد. از دیگر شرایط تخصیص این کمک هزینه به بخش کانادایی شرکت های جنرال موتورز، فورد و کرایسلر ارائه یک طرح اقتصادی منطقی به دولت است.


 

کلمنت بارها در سخنرانی های خود در اتاوا و کوئینزپارک متذکر شده، دولت فدرال و دولت انتاریو به محض تایید بودجه ایالات متحده، کمک هزینه این بخش را به شرط طرح اقتصادی منطقی ارائه خواهند کرد. ما باید منافع مالیات دهندگان کانادایی را نیز مد نظر داشته باشیم. و در این میان عملکرد اتحادیه ها و ایالات متحده بسیار حائز اهمیت است.


 

لازم به یادآوری است روز ۱۲ دسامبر دولت ایالات  متحده متعهد شد برای پیشگیری از افزایش بحران در صنعت خودروسازی آمریکا، بودجه یاد شده را به کمپانی های خوروسازی تزریق کند. این کمک هزینه از سوی جمهوری خواهان مبلغ ۱۴ بیلیون دلار تخمین زده شده است. وزیر صنایع کانادا نیز معتقد است:« بودجه پیشنهادی دولت کانادا دقیقا با بودجه تخصیصی ایالات متحده تناسب دارد. و بر این اساس بودجه کشور کانادا  برای این شرکتها ۴/۳ بیلیون دلار(کانادا) خواهد بود. دولت امیدوار است مسائل اقتصادی این کمپانی ها به سرعت مرتفع گرد، لیکن این بدان معنا نیست که این کمپانی ها به سرعت بودجه تخصیصی را دریافت می کنند، بلکه دولت فدرال توقع دارد برای صرف این بودجه برنامه ها و طرح های اقتصادی شرکت های یاد شده را مورد بررسی قرار دهد».

به گزارش تورنتواستار شرکت های جنرال موتورز و کرایسلر وضعیت اقتصادی خود را به شدت بحرانی اعلام کرده و بیان کردند تا پیش از پایان سال نیاز به وجه نقد دارند. لیکن کمپانی فورد هنوز با چنین فوریتی روبرو نیست. دولت انتاریو پیش بینی می کند با طرح کمک هزینه مالی به صنعت خودروسازی، این استان  در سال جاری با کسری بودجه ۵۰۰ میلیون دلاری روبرو شود. از سوی دیگر حزب نیودموکرات اعلام کرد:"تاخیر شرایط را بحرانی تر خواهد کرد. زیرا کارگران زیادی در این استان در این کمپانی ها مشغول به کار هستند و این تاخیرها تنها موجب افزایش بحرانها در جامعه خواهد شد."


 

کمپانی کرایسلر خط تولید مینی ون ویندزور را متوقف خواهد کرد و جنرال موتورز نیز کارخانه اشاوا را به حالت تعطیل درخواهد آورد. فورد طی هفته اخیر تولید خودرو در اوکویل را به حداقل رسانده است. اتحادیه کارگران ماشین سازی کانادا با بیش از ۳۰ هزار عضو از دولت انتاریو و فدرال خواسته تا در تخصیص بودجه یاد شده تعجیل کنند. وضعیت اقتصادی کارگران و کارمندان این کارخانجات بسیار بحرانی است. آنان تمام مدت به خبرها گوش می دهند و نگرانند تا شاید روزنه ای از امید در شب سیاه زندگی خود بیابند.