همان گونه که پیش از این در خبرها آمده بود مهدی رجبیان به همراه برادرش حسین رجبیان فیلمساز و یوسف عمادی به اتهام فعالیت علیه نظام دستگیر و در نهایت در دادگاه محکوم شدند. حکم دادگاه تجدید نظر مهدی رجبیان را به سه سال حبس تعلیقی، سه سال حبس تعزیری و پرداخت ۲۰ میلیون تومان جریمه محکوم کرد. در پیوند با دستگیری این سه هنرمند کمپین های متعددی در حمایت از این هنرمندان و اعتراض به احکام آنها به راه افتاد.

از جمله نهادهایی که نسبت به دستگیری مهدی رجبیان به کمپین اعتراضی پیوست فیری میوز (نهاد بین المللی حامی آزادی بیان در حوزه موسیقی) و همچنین وبسایت روز جهانی آزادی موسیقی است. فیری میوز و وبسایت روز جهانی آزادی موسیقی صفحاتی را به حمایت از حرکت اعتراضی این هنرمند ایرانی اختصاص دادند که  در لینک های زیر می توانید ببینید.

مهدی رجبیان هفته گذشته روی صفحه ی اینستاگرامش اعلام کرد که تنها دارایی اش را که ساز سه تارش است به فروش می گذارد تا بتواند جریمه نقدی را که بخشی از حکم صادر شده برای اوست بپردازد. مهدی رجبیان برای فعالیت هنری باید به زندان برود.

برای آگاهی بیشتر از وضعیت این سه هنرمند خبر زیر را عینا از کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران بخوانید:

شعبه ۵۴ دادگاه انقلاب استان تهران مهدی رجبیان موسیقی‌دان و مدیر سایت برگ موزیک، حسین رجبیان فیلمساز و یوسف عمادی موسیقی‌دان، را طی حکمی هر یک به ۳ سال زندان تعزیری و ۳ سال زندان تعلیقی محکوم کرد. یک منبع آگاه با ارائه این جزئیات به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت این سه نفر همچنین محکوم به پرداخت جریمه نقدی بیست میلیون تومانی شده‌اند. به گفته منبع یاد شده حکم صادره قطعی بوده و پرونده آن‌ها برای گذراندن دوره زندان و اجرای حکم به دایره اجرای احکام انتقال داده شده است

اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ این سه هنرمند توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه، به اتهام “توهین به مقدسات” و “تبلیغ علیه نظام” به شش سال حبس محکوم شدند. دادگاه تجدیدنظرآنها در روز اول دی ماه برگزار شد. همان زمان یک منبع مطلع به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت این جلسه به ریاست قاضی بابایی و با حضور نماینده دادستانی در سپاه، در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران برگزار و ۴۵ دقیقه به طول انجامیده است. به گفته این منبع آگاه از این سه هنرمند در خصوص فعالیت‌های وب سایت برگ موزیک و فیلمی که حسین رجبیان مشغول تهیه آن بوده سوال شده و گفته شده که این وب سایت “منبع فساد بوده است” و با انتشار موسیقی جامعه را “فاسد” می‌کرده است.

منبع یاد شده گفت قاضی دادگاه تجدیدنظر به مهدی رجبیان، موسس برگ موزیک گفته است که با آگاهی از مجوز نداشتن خواننده‌ها موسیقی آن‌ها را منتشر کرده و همچنین صدا و کارهای خواننده‌های زن نیز در وب سایت موجود بوده است. قاضی همچنین ادعا کرده است که این وب سایت با آنچه «خواننده‌های سیاسی و ضد انقلاب» خوانده، رابطه داشته است. به گفته منبع یاد شده، قاضی با ذکر این نکته که ۹۰ بار به این سایت هشدار داده شده و فیلتر هم شده است گفته که با این وجود این سایت

از راست: حسین رجببیان، مهدی رجبیان، یوسف عمادی

از راست: حسین رجببیان، مهدی رجبیان، یوسف عمادی

به فعالیت خود ادامه داده تا مدیر آن دستگیر شده است. قاضی به این سه هنرمند گفته است که حکم آن‌ها در روزهای آتی به آنها ابلاغ می‌شود.

یک منبع مطلع از پرونده این سه هنرمند ۱۹ آذر ماه با اشاره به اینکه این سه هنرمند هر یک با قید وثیقه دویست میلیون تومانی به صورت مشروط آزاد هستند، به کمپین گفت:”کل زمان دادگاه که به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد ۱۵ دقیقه بوده است و ادعا شده که «برگ موزیک» “قصد ترویج بی‌اعتنایی به مقدسات با انتشار موسیقی‌های زیرزمینی” داشته و در «امور سینمایی هم فعالیت داشته است.» وی دلیل یکی بودن پرونده این سه هنرمند را “همکاری هنری” عنوان کرد.

منبع مطلع از پرونده این سه هنرمند در ادامه به کمپین گفت: «مهدی رجبیان در همان سال در حال ضبط پروژه پژوهشی تاریخ ایران به روایت سه تار بود که تمامی آن پروژه با توقیف استودیوی شخصی و هاردهای محتوی صداهای ضبط شده متوقف شد. حسین رجبیان هم پس از اتمام اولین فیلم سینمایی اش دستگیر شد که پس از آن تمام مواد مربوط به فیلم مذکور که دارای مجوز ساخت هم بود توقیف و هنوز هم تصاویر و صداهای نهایی شده فیلم به او بازگردانده نشده است.»

 این سه تن در مهر ماه سال ۱۳۹۲ بازداشت شدند. آن‌ها بیش از دو ماه در سلول‌های انفرادی در بند ۲ الف سازمان اطلاعات سپاه زندانی و تحت بازجویی‌هایی فشرده سپری کردند. کمپین مطلع شده است که آن‌ها همچنین برای مصاحبه تلویزیونی و اعتراف علیه خود نیز تحت فشار قرار داشته‌اند. ‌‌‌‌ همان زمان کمپین‌های مختلفی در شبکه‌های اجتماعی راه افتاد که خواستار آزادی گردانندگان “برگ موزیک”شدند.

یک افراد نزدیک به این سه تن هم در آذرماه سال ۹۲ و پس از دستگیری مدیران برگ موزیک به کمپین گفته بود این وب سایت فقط در حوزه موسیقی زیرزمینی فعالیت می‌کرد و کاملا غیر سیاسی بوده است: «برگ موزیک به عنوان یک رسانه برای پخش موسیقی بار‌ها تقاضای مجوز از مسؤلان و حتی از پلیس فتا تقاضای رفع فیلتر شدن کرده بود.»

منبع یاد شده در خصوص سوابق این گروه به کمپین گفت: «برگ موزیک در سال ۲۰۰۹ توسط مهدی رجبیان تاسیس شد. پس از انتخابات ۸۸ این وب سایت جز معدود سایت‌هایی بود که به صورت جدی آثار موسیقی زیرزمینی را در ایران پخش و تکثیر می‌کرد. تمرکز این سایت فقط روی موسیقی آلترناتیو بود و پخش وسیع اینترنتی کارهای هنرمندان داخل و خارج از ایران را دنبال می کرد.»

این سه تن پیش از این در دادگاه بدوی در شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب به اتهام توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام هر کدام به شش سال زندان و جریمه نقدی محکوم شده بودندـ حکم صادره قطعی بوده و پرونده آنها برای گذراندن دوره زندان و اجرای حکم به دایره اجرای احکام انتقال داده شد.

لینک فری میوز
www.freemuse.org/archives/11855
لینک سایت «روز آزادی موسیقی»
www.musicfreedomday.org

https://www.amnesty.org.uk/actions/iranian-filmmaker-sentenced-hossein-mehdi-rajabian-yousef-emadi

http://arabic.cnn.com/world/2016/03/03/amnesty-campaign-against-iran-crackdown-freedom-expression

http://www.theguardian.com/world/2016/mar/24/filmmaker-two-musicians-three-years-prison-iran