آیا تصور کرده اید که با ورود ماشین هایی که احتیاج به راننده ندارد و با اتکاء به سیستم پیشرفته خودمحوری حرکت می کند، چه چیزهایی ممکن است از صحنه مکالمات، مکاتبات و مذاکرات بین شرکت های بیمه، بروکرها و بیمه گذاران (خریداران بیمه) حذف شود؟

در مرحله اول چه دنیای شیرینی خواهد شد که دیگر هیچ مسئول شرکت بیمه ای قادر نیست از تخلفات رانندگی شما یا تعداد آنها ایراد بگیرد و یا درجه تقصیر یا غفلت شما را در زمان رانندگی برشمرد. آیا با کمی تعمق بیشتر می توان به این سئوال پاسخ داد که اصلا صنعت بیمه در آن زمان برای تسهیل در امر بیمه گری احتیاجی به بروکر یا نماینده بیمه یا حتی شرکت بیمه خواهد داشت؟

تصور می کنم از بروکر و نماینده بیمه خبری نباشد چرا که در آن زمان هر یک از خریداران بیمه که با ورود خودروهای پیشرفته و خودراننده و اتوماتیک در یک طبقه ریسک قرار خواهند گرفت و نیازهایشان یکسان است قادرند با تلفن های همراه خود با شرکت بیمه تماس گرفته (به عبارتی فقط روی نرم افزار مربوطه با انگشت سبابه تماسی حاصل نمایند) و بار کد ماشین خریداری شده را جلوی همان تلفن همراه آورده و اسکن کنند همه چیز در عرض یک ثانیه تحقق می یابد و بیمه نامه هر یک از شما عزیزان که تا به حال اقلا چندین ساعت طول می کشید صادر شود (اگر تازه با بروکر خوش اخلاق و منصفی روبرو می شدید) در عرض چند ثانیه صادر می گردد.

عجب عصر و زمانه ای است! به ظاهر چنین می نمایاند که تاریخ تکرار می شود. مورد مشابه در زمانی اتفاق افتاد که ماشین بخار اختراع شد و سندیکای کارگری و جامعه کارگران بر خود لرزیدند چرا که تصورشان آن بود که از صحنه تولید و کار کنار گذاشته خواهند شد ولی خوشبختانه چنین نشد، بلکه با پیشرفت تکنولوژی و لزوم بازنگری به موارد جدید کار هم ایجاد شد و باعث شکوفایی و رونق اقتصادی گردید.

شرکت های تولیدکننده اتومبیل از قبیل فورد، نیسان و تسلا اعلام کردند که از سال قبل درصدد تولید چنین ماشین هایی بوده اند و در حال حاضر در شرف آزمایش هستند و تا سال آینده یا حداکثر سال ۲۰۱۸ شاهد تردد اینگونه اتومبیلها در سطح شهرهای بزرگ صنعتی به صورت آزمایشی خواهیم بود.

انجمن بیمه گران کانادا در طرحی که در دست دارد نیاز مبرم بازنگری را در درجه اول بررسی قرار داده و از انجمن خبرگان بروکرهای بیمه خواسته تا در این مهم ایشان را یاری کنند تا کاهش ریسک ها و احتمال تحقق آنها را بررسی و ببینند که می توان برای ایالات مختلف کانادا اولا یک نرخ تعیین کرد و ثانیا آیا ایده و رقم جدیدی را در ذهن برای اینگونه ماشینها دارند؟ البته قطعا کار به یک بررسی جامع نیاز دارد تا همه عوامل محیطی و محاطی بررسی و در نظر گرفته شود ولی نظرتان با حق بیمه ماهیانه ۴۰ تا۶۰ دلار چیست؟ گران است؟

نکته حایز اهمیت آن است که کارشناسان در نظر دارند این بخش بیمه را به اداره راهنمایی و رانندگی بسپرند و هر دارنده وسیله نقلیه ای که برای شماره اتومبیلش هر سال مالیات می پردازد در همان پروسه نیز حق بیمه اتومبیل خود را نیز پرداخت کند رقم هم شاید همان ماهی ۳۰-۴۰ دلار باشد و با این امید که در سال های بعد به نصف هم تقلیل یابد.

آنهایی که تجربه و خاطره خوبی از بیمه اتومبیل نداشتند چه دنیای شیرینی را تجربه خواهند کرد و راحت خواهند شد. دیگر خبری از بروکر و شرکت بیمه و بیمه نامه اتومبیل نیست. امید است با قولی که شرکت های اتومبیل سازی داده اند شاهد ورود این خودروها تا سال ۲۰۱۸ باشیم و برای جامعه بروکرهای بیمه نیز صنعت جدیدی ایجاد شود که نسبت به بیمه کردنش اقدام کنند.

دوستم شوخی می کرد می گفت چه صنعتی؟ گفتم، سفرهای فضایی و بیمه سفینه و مسافرت به خارج کره زمین. در پاسخ با بذله گویی گفت، بیمه تودوزی ماهواره و احتمال کنده شدن دکمه صندلی خلبان بیشتر محتمل است تا بقیه چیزها.

شاد و سرافراز و سربلند باشید.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com