مسئولان بهداشت عمومی شهر تورنتو پروژه ی بسیار جالب و ابتکار جدیدی را طرح ریزی و ارائه داده اند که نقشی مهم در آگاهی مردم در تغذیه ی سالم و در نتیجه سلامتی و بهزیستی دارد. این گروه اولین پروژه ی بهداشتی خود را اختصاص داده به اهمیت مصرف ماهی، چگونگی تهیه ماهی سالم، رابطه ی مصرف ماهی و سلامتی و بهزیستی، خواص گوشت و محصولات ماهی و غیره که به صورت بروشور جالب و ساده و در قالب وب سایت تهیه و تنظیم گردیده است. جالب تر اینکه این اطلاعات به ۲۲ زبان مختلف ترجمه شده و ایرانیان عزیز می توانند این آگاهی ها را به زبان شیرین فارسی مطالعه و بیاموزند.

در این دو مجموعه اطلاعاتی نکات زیر به سادگی و روشنی کامل مطرح شده اند:

ـ فوائد مصرف ماهی

ـ آیا خطراتی در خوردن ماهی وجود دارد

ـ خواص ماهی های کنسرو شده

ـ خواص انواع ماهی ها(بیشتر از ۸۰ نوع)

ـ آیا خوردن گوشت خام ماهی توصیه می شود.

ـ تأثیر عوامل محیط زیست و آلودگی های آن بر روی محصولات ماهی

ـ حاملگی و مصرف ماهی

ـ مصرف ماهی در دوره های مختلف زندگی

ـ چگونگی انتخاب و خرید ماهی سالم

ـ طرز تهیه و نگهداری و مصرف ماهی

و بالاخره چرا و به چه دلیل این راهنمای تهیه و مصرف ماهی تهیه و به ۲۲ زبان مختلف ترجمه شده است.

افرادی که علاقمند به مطالعه ی این راهنما هستند می توانند از وب سایت بهداشت عمومی شهر تورنتو www.toronto.ca/health/fishandmercury دیدن کنند و یا برای دریافت بروشور مورد بحث به زبان فارسی با شماره ۷۶۰۰-۳۳۸-۴۱۶ تماس بگیرند تا به وسیله ی پست به آدرس ایشان ارسال شود.

این ابتکار جالب دست اندرکاران بهداشت عمومی تورنتو را تبریک می گوییم و امیدواریم اینگونه راهنمایی ها و آگاهی ها برای خوراکی های دیگر مانند چای های گیاهی که در انواع گوناگون در بازار موجودند و مسلماً دسته ای از آنها زیانبار و خطرناک هستند یا انواع روغن های گیاهی، گوشت ها و غیره به تدریج تهیه و تنظیم و منتشر شود که مسلما نقش مهمی در بهزیستی و سلامتی و پیشگیری بسیاری از بیماری ها دارد.

داروهای ضد افسردگی و آب مروارید چشم

از ۳۵ میلیون نفر آمریکایی مسن تر از ۶۵ سال حدود هفت میلیون نفر (۲۰درصد) به بیماری افسردگی و عوارض آن دچار هستند که اکثر آنها مجبورند داروهای ضد افسردگی مصرف کنند. پژوهشگران دانشگاه مینه سوتا طی بررسی جالبی ثابت کرده اند که خوردن داروهای ضدافسردگی سبب پوکی استخوان ها می شوند. نتایج جدید بررسی دیگری که در مجله ی علمی Ophthalmology به چاپ رسیده، نشان می دهد که این دسته از داروها سبب بروز و پیشرفت آب مروارید چشم می شوند. البته عوامل دیگری هم وجود دارند که سبب عارضه ی آب مروارید چشم می شوند مانند دود سیگار، آلودگی هوای محیط زیست و مصرف مشروبات الکلی و غیره.

پژوهشگران کانادایی در ونکوور طی بررسی حدود ۴۰ هزار نفر مسن تر از ۶۵ ساله دریافتند که خوردن داروهای ضد افسردگی امکان بروز آب مروارید چشم را تا ۱۵ درصد افزایش می دهد. به عبارت دیگر این دارو سبب می گردد که هرساله تعداد ۲۲هزار نفر در کانادا به این بیماری دچار شوند که رقمی است بزرگ. نتایج این بررسی ثابت می کند که داروهای مورد بحث و عوارض جانبی آنها مخصوصا بروز آب مروارید چشم نه تنها شخص بیمار را زمین گیر می کند بلکه بودجه ی کلانی را برای درمان و پیگیری این بیماری به خود اختصاص می دهد.

عصاره آلو و هلو سلول های سرطان سینه را از بین می برند

یکی از لابراتوارهای دارویی شهر تگزاس گزارش می کند که موفق شده اند به وسیله ی عصاره های آلو و هلو سلول های سرطان سینه را در آزمایشگاه از بین ببرند. ما می دانیم که شیمی درمانی سرطان عوارض زیادی دارد که یکی از آنها اثر نامطلوب مواد شیمیایی بر سلول های سالم بدن است که گاهی نتایج خطرناکی را به وجود می آورد. حال اگر بتوان از غذاها و گیاهان و به طور طبیعی به مبارزه سرطان یا بیماری های مزمن دیگر رفت، نتایج ایده آل تر خواهد بود. محققان این لابراتوار دارویی معتقدند که دو نوع از ترکیبات اسید Phenolic  هستند که در از بین بردن سلول های سرطانی نقش دارند. این دو نوع ماده شیمیایی موجود در هلو و آلو به ظاهر سبب طعم و بوی مطبوع و رنگ دلپذیر آنها می شوند، ولی در باطن خاصیت مهم از بین بردن سلول های سرطانی را دارند که اخیراً شناسایی شده اند. در ترکیبات فنولیک اسید مورد بحث موادی مانند Chlorogenic وجود دارند که نقش اصلی را در مبارزه با سلول های سرطانی به عهده دارند و این نوع مواد شیمیایی در میوه جات دیگر هم که هسته ی سخت دارند، وجود دارد که هنوز آزمایش نشده است.

جالب اینکه پژوهشگران مذکور اشاره کرده اند که از عصاره ی آلو و هلو برای درمان سرطان در حیوانات آزمایشگاه ها نیز استفاده کرده اند و نتایج چشمگیری به دست آورده اند. اینگونه نتایج امیدوارکننده نوید آن را می دهند که دانشمندان به عوارض جانبی داروهای شیمیایی آگاهی کامل دارند و در پی روش های طبیعی هستند که بتوانند بیماری ها را پیشگیری و درمان نمایند.

خواص فلفل قرمز یا Cayenne

گروهی از محققان معتقدند که فلفل قرمز لازمه ی یک رژیم غذایی سالم است و از نظر خواص غذایی و دارویی در ردیف اول ادویه جات قرار دارد. ترکیبات موجود در آن سبب جریان بهتر خون در عروق شده و در سلامتی دستگاه قلب و عروق نقش دارد. این عمل مخصوص فلفل قرمز رسانیدن انواع املاح و ویتامین ها و مواد غذایی موجود در رژیم غذایی را به بافت ها و سلول ها تسهیل می نماید. دلایل مهمی که به فلفل قرمز مقام مخصوصی می دهند، عبارتند از:

ـ تقویت بافت های قلب و عروق و جلوگیری از بروز سکته های قلبی و مغزی

ـ تسهیل جریان خون در عروق و پاک نمودن داخل عروق که توسط کلسترول گرفته شده

ـ تقویت دستگاه گوارش و تسهیل هضم و جذب مواد غذایی

ـ تقویت کبد و کمک در عملکرد کیسه صفرا

ـ از بین بردن سلول های سرطان پروستات و جلوگیری از پیشرفت آن

ـ جلوگیری از بروز و پیشرفت التهاب بدن و درد مفاصل

ـ دخالت در متابولیسم و سوخت و ساز چربی و تری گلیسیریدها در بدن

ـ از بین بردن قارچ ها و بعضی دیگر از عفونت های بدن

آمار سخن می گوید

آمار نشان می دهد که در سال ۲۰۰۵ تعداد ۶ میلیون و ۴۲۰ هزار نفر در آمریکا دچار تصادفات اتومبیل شده اند. از این عده حدود ۴۳ هزار نفر جانشان را از دست داده اند. به طور کلی در آمریکا هر روز ۱۱۵ نفر در اثر تصادفات وسایل نقلیه جانشان را از دست می دهند که رقمی است حدود یک نفر در هر ۱۳ دقیقه.

 

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net