شهروند- علی شریفیان: آخر هفته گذشته بیش از هزار و پانصد نفر از نمایندگان حوزه ها و مناطق سراسر کشور در کنوانسیون ان دی پی در ادمونتون در آلبرتا گرد آمدند تا درباره امور حزب و بویژه شکست سختی که حزب در انتخابات فدرال خورد به بحث و تبادل نظر بپردازند و همینطور درباره رهبری تام مولکر تصمیم بگیرند.

ان دی پی در انتخابات ۱۹ اکتبر ۲۰۱۵ در حالی که در انتخابات پیش از آن در سال ۲۰۱۱ به رهبری زنده یاد جک لیتون توانسته بود با حدود ۳۰ درصد کل آرا ۱۰۳ کرسی به دست آورد، این بار به رهبری تام مولکر با حدود ۱۹ درصد آرا از ۹۵ کرسی که در مجلس داشت توانست تنها ۵۱ کرسی به دست آورد و ۴۴ کرسی خود را از دست داد. نمایندگی بیشتر این حوزه ها به حزب لیبرال رسید.

مولکر که اصلا وکیل است، یکی از سیاستمداران با سابقه و بسیار با تجربه کاناداست. او در سال ۱۹۹۴ با به دست آوردن نمایندگی مجلس ملی کبک از لاوال کبک از حزب لیبرال وارد سیاست شد. چندین دوره از همین حوزه به نمایندگی انتخاب شد و علاوه بر نمایندگی مجلس در کابینه های حزب لیبرال کبک به وزارت هم منصوب شد. او در سال ۲۰۰۷ با حزب لیبرال و ژان شاره اختلافاتی پیدا کرد و از این حزب جدا شد. بعد از آن به پیشنهاد رهبر وقت ان دی پی، جک لیتون به این حزب پیوست و بلافاصله در انتخابات میان دوره ای همان سال از حوزه اوترومونت مونترال از سوی ان دی پی به مجلس فدرال راه یافت. تا قبل از راهیابی مولکر از این حوزه به مجلس، ان دی پی هیچوقت در کبک ریشه ای نداشت. پس از مرگ جک لیتون در انتخاب جانشینی او مولکر توانست در ۲۴ مارس ۲۰۱۲ در رای گیری چهارم به رهبری ان دی پی برسد. او در جلسات پرسش و پاسخ نشان داد توانمندی های کم نظیری دارد و مورد تحسین همگان قرار گرفت.

ان دی پی حتی پیش از اینکه وارد مبارزات انتخاباتی شود در نظرسنجی ها مقبولیت و محبوبیت خوبی نسبت به دو حزب رقیب داشت و تقریبا یک سال مانده به روز رای گیری با محافظه کاران شانه به شانه و از لیبرال ها به نسبت خیلی جلو بود. باور بسیاری بر این بود که ان دی پی برای اولین بار از زمان تاسیس شاید بتواند در سطح فدرال به قدرت برسد، اما چنین نشد و این جاستین ترودو و لیبرال ها بودند که با قدرتی استثنایی به حکومت اکثریت رسیدند و ان دی پی حزب اپوزیسیون دولت، حزب سوم مجلس شد.

مولکر مسئولیت این شکست بزرگ و از دست رفتن این فرصت تاریخی را بر عهده گرفت. از روز بعد از انتخابات همه به دنبال این بودند که به این پرسش پاسخ بدهند: چرا ان دی پی اینگونه شکست خورد. این پرسش بویژه برای اعضا و طرفداران ان دی پی پرسشی کلیدی بود و ۱۵۰۰ نفری که در ادمونتون گردآمدند عمدتا به دنبال پیدا کردن پاسخ این پرسش بودند. البته برای ادامه یا اتمام رهبری تام مولکر رای گیری شد. تنها ۴۸ درصد در حمایت از او رای دادند و ۵۲ درصد خواستار انتخاب رهبری تازه برای حزب شدند.

داوطلبان رهبری ان دی پی

پس از رای گیری و برکناری مولکر، او در یک سخنرانی کوتاه خواستار همبستگی برای ادامه راه حزب شد. قرار است حزب در ۲۴ ماه می رهبری تازه ای برای جانشینی مولکر انتخاب کند. تا آن زمان مولکر رهبر موقت حزب خواهد بود. هنوز به طور رسمی پروسه انتخاب رهبر جدید شروع نشده و کسی هم خود را کاندیدای این مقام نکرده است، اما اسامی چند تن از اعضای عمدتا قدیمی ان دی پی برای جانشینی او بر سر زبانهاست. گفته می شود ممکن است نیکی اشتون، گی کارون، ناتان کولن، پیتر جولیان، مایک لیتون (پسر جک لیتون فقید)، مگان لسلی، پگی نش و برایان تاپ احتمالا از کاندیداهای رهبری ان دی پی باشند.