رهانا: از ابتدای خرداد ماه سال جاری، روند بازداشت‌ها در ایران افزایش یافت به صورتی که در سال روز انتخابات ریاست جمهوری، تعداد زیادی از مردم معترض که به خیابان‌ها آمده بودند بازداشت شدند.

خرداد ماه سال گذشته، مصادف بود با انتخابات بحث‌برانگیز ریاست جمهوری در ایران که با بازداشت و سرکوب گسترده‌ی شهروندان در ایران همراه بود.

به گزارش خبرنگار رهانا، در روزهای ابتدایی خرداد ماه ٨٩، همزمان با ورود محمود احمدی نژاد به کرمان، ۱۷ تن از فعالان دانشجویی دانشگاه شهید باهنر کرمان بازداشت شدند، که اسامی آن‌ها منتشر نشده است.

بر اساس اخبار منتشر شده در هفته اول خرداد ماه نیروهای امنیتی در دانشکده فنی و مهندسی یزدان پناه سنندج اقدام به بازداشت حداقل ۶ دانشجوی کرد اهل شهر کامیاران کرد.

هم‌چنین در روز چهارشنبه ١٩ خرداد ماه، ١۴ تن از فعالان دانش‌جویی دانشگاه کرمان نیز بازداشت شدند که از اسامی دقیق آن‌ها اطلاعی در دست نیست.

در این میان نیز، در روز ١٨ خرداد ماه سردار علیرضا اکبرشاهی فرمانده انتظامی استان تهران از دستگیری ١١۵ تن از شهروندان، طی اجرای طرح امنیت اجتماعی خبر داد.

در روز ۲۲ خرداد ماه و حضور مردم معترض در خیابان‌ها در سال‌روز انتخابات ریاست جمهوری نیز، بر طبق اعلام رسمی‌ فرمانده نیروی انتظامی‌ ۹۱ نفر بازداشت شدند.

بر اساس این گزارش، ٢٠۶ شهروند، ۶٩ دانشجو و فعال دانشجویی، ۹ فعال کرد، ۸ فعال ترک، ۵ نفر از اقلیت‌های مذهبی، ۵ روزنامه‌نگار، ۴ فعال سیاسی، ۴ فعال کارگری، یک فعال حقوق بشر، یک فعال حقوق زنان و ١٣ فرد دیگر به بهانه‌های مختلف که در میان آن‌ها معلم، رئیس دانشگاه و … به چشم می‌خورد، حضور دارند.