swot

بررسی موقعیت ها نقاط قوت و ضعف و تهدیدهایی که هر حرفه و صنعتی را به خطر می اندازد از آن جمله حائز اهمیت است چون نشان از روند مثبت یا بر عکس روند نزولی و منفی آن رشته دارد. در صنعت بیمه هر سال گزارش های متنوعی برای هر شرکت بیمه تهیه و برای آگاهی عموم منتشر می شود و هم در ارزش گذاری سهام شرکتها موثر است و هم روند توسعه و امکان رشد را نیز بازگو می کند.

۱- نقاط قوت صنعت و شرکت های بیمه: هر سال با رشد قیمتها این امکان برای صنعت بیمه مهیا است که حق بیمه بیشتری را از جامعه خریداران بیمه طلب کند و به عبارتی امکانات مالی خود را به روز کند.

ـ با روند رو به رشد تکنولوژی و ایجاد رشته های جدید بیزینس طبیعتا انواع جدیدی از بیمه نیز ابداع شده و این صنعت همواره رو به رشد است و در کنار این مطلب نیاز است که تخصص های متنوعی نیز به صنعت بیمه اضافه شود که این مورد باعث ایجاد کار شده و رونق اقتصادی رخ می دهد و موتور محرکه اقتصاد با سرعت بیشتری به چرخش در می آید.

ـ نیاز به شرکت های بروکری و نمایندگان بیمه افزایش خواهد یافت و از این رو رشته مشاوره بیمه همواره نیازش احساس شده و این گروه با وابستگی به آموزش قادرند چرخه محرکه آموزش بیمه را همواره به گردش درآورده و این رشته هر چه بیشتر در جهت حفظ منافع بیمه گذاران (خریداران بیمه) تخصصی تر شود.

۲- نقاط ضعف صنعت و شرکت های بیمه: معمولا تجربه نشان داده که شرکت های بیمه با آن سرعتی که نیاز است نمی توانند خود را به روز و نیازهای جامعه را برآورده کنند، از این رو هر تغییری دارای یک شکاف زمانی است تا صنعت بیمه بتواند خود را تطبیق دهد و سپس عمل کند.

ـ تجربه تلخ شکست مالی و سقوط اقتصاد در سال ۲۰۰۸ نشان از عدم برآورد صحیح صنعت بیمه از رخدادی بود که پیش بینی آن قاعدتا بایستی ماه ها قبل انجام می گرفت. اعتماد مردم کمی سلب شده است.

ـ رقابت تنگاتنگ بین بانکها و شرکت های بیمه ناسالم بوده و به جای اینکه هر گروه به دنبال تخصص گرایی برود بانکها درصدد بیمه کردن اموال و اشیاء هستند و بعضی از شرکت های بیمه نیز به دنبال فراهم کردن امکانات مالی و پولی برای مشتریان فعلی خود که در هر دو صورت کار غیر تخصصی و به ظاهر نادرست است.

۳- موقعیت های صنعت و شرکت های بیمه: در حال حاضر اکثر شرکت های بیمه قادرند از بیزینس بدون کاغذ بهره ببرند و اکثر کارها آنلاین انجام شده و ذخیره سازی ها در مکان های امن و حفاظت شده است.

ـ با توجه به پیشرفت تکنولوژی هر روز محصولات جدید ابداع و طراحی شده و خریداران بیمه نیاز دارند تا برای برآورده کردن نیازهایشان از تخصص مشاور و بروکر بیمه استفاده کنند که این عمل بدون پرداخت هیچ هزینه اضافی صورت می گیرد.

۴- تهدیدهای صنعت و شرکت های بیمه: هزینه های بیمه برای خریداران در بعضی رشته ها بسیار بالا است و امکان دارد از توان مالی خریدار بالاتر باشد.

ـ هزینه های خاصی که مسئولش دولت است از قبیل درمان و تروریسم در بعضی مواقع باعث می شود تا ابعاد اقتصادی فدای تصمیم گیری های سیاسی شود که محاسبه اش برای صنعت بیمه مقدور نیست و امکان ضرر و زیان وجود دارد.

ـ حاشیه سود بسیار پایین صنعت بیمه و در بعضی مواقع دید حمایتی آن باعث می شود تا بخش خصوصی همواره توقع کمک از دولت داشته باشد که این مورد در بعضی مواقع عملی نیست.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com