شهروند ـ علی شریفیان: جمعه هفته گذشته نخست وزیر دولت فدرال کانادا طی مراسمی رسمی در حاشیه جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک توافق نامه ای را که روسای حکومت های جهان در پاریس بر سر آن بحث کرده و تنظیم شده بود، از سوی کانادا امضاء کرد

کانادا رسما تعهد داده که تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۳۰ درصد میزان گاز کربن خود را بر حسب آمارهای سال ۲۰۰۵ کاهش دهد و همینطور با کنترل آلودگی محیط زیست دست کم ۲ درجه سانتیگراد از دمای هوا کم کند.

ترودو ضمن امضای این قرارداد وعده داد که کانادا در ۵ سال آینده دو میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار هم به کشورهای در حال توسعه برای مبارزه شان با آلودگی محیط زیست کمک خواهد کرد. این توافقنامه را بیش از ۱۷۰ کشور جهان یا امضاء کرده و یا پذیرفته اند و به زودی امضاء خواهند کردTrudeau--UN.

ترودو در کنار امضای این قرارداد یک سخنرانی کوتاه حدود ۶ دقیقه ای اما چکیده و مهم درباره تعهد جدی کانادا در این زمینه و همینطور اهمیت آن برای امروز و آینده کانادا و جهان ایراد کرد.

برای رسیدن به هدفی که کانادا برای خود پذیرفته باید بتواند تا سال ۲۰۳۰ دست کم ۲۰۸ میلیون تن کربن خود را کم کند. ترودو توضیح داد که چگونه با همکاری نخست وزیران و مسئولان استانها و مناطق سراسر کانادا قصد دارد به این هدف برسند. هدفی که کانادا تعیین کرده در واقع همان هدفی است که دولت پیشین کانادا، دولت محافظه کار هم تعیین کرده بود. با این تفاوت که محافظه کاران اراده ای واقعی برای رسیدن به این هدف از خود نشان نمی دادند.