شهروند ـ پس از اجلاس گروه ۸ در موسکوکا، روز شنبه اجلاس دو روزه ی  سران ۲۰ کشور جهان در تورنتو در حالی آغاز شد که تظاهرکنندگان جمعه شب را در چادرهایی که در محوطه کوئینزپارک برپا کرده بودند، گذراندند تا صبح به موقع در راهپیمایی حضور یابند.

در حالی که استفان هارپر نخست وزیر به همراه همسرش لورین به سران ۲۰ کشور جهان به همراه همسرانشان در هتل رویال یورک تحت تدابیر شدید امنیتی خوشامد می گفتند، بسیاری از گروه ها و احزاب و بویژه اتحادیه های کارگری همگی با پلاکاردها و پرچم های خود در این تظاهرات حضور پیدا کرده بودند و با سر دادن شعار و در برخی جاها با رقص و پایکوبی اعتراض خود را به نشست بی فرجام سران کشورهای ثروتمند جهان ابراز می کردند.

بسیاری از ایرانیان نیز در این تظاهرات حضور داشتند و آنها که تعلقات گروهی و حزبی داشتند با پلاکاردها و پرچم های خود دیده می شدند. گروه سکولارهای سبز نیز عکس هایی از بهاره هدایت و شیوا نظرآهاری و ندا را به عنوان سمبلی از زنان در بند و جانباخته ی ایران زیر سرکوب جمهوری اسلامی در دست داشتند و توجه بسیاری از مردم و همچنین رسانه های کانادایی را به خود جلب می کردند.

حضور پلیس بسیار فشرده و پرشمار بود بویژه در مقابل سفارت آمریکا در خیابان یونیورسیتی، ضمن قراردادن نرده هایی برای جدا کردن تظاهرکنندگان با آن سوی خیابان، نیروهای پلیس به شدت از این منطقه محافظت می کردند.

گروه های آنارشیست که ده ها تن می شدند با لباس های مشکی و پرچم های سرخ و سیاه در میان تظاهرکنندگان دیده می شدند. تعدادی که صورت خود را با پارچه ی سیاه پوشانده بودند ابتدا در تقاطع اسپاداینا و کوئین اقدام به تخریب یک ماشین پلیس کردند و بعد در نقاط دیگر از جمله خیابان بی دو اتوموبیل پلیس را به آتش کشیدند و در راسته ی خیابان یانگ از دانداس تا کالج شیشه ی بسیاری از فروشگاه ها از جمله فیوچرشاپ، آدیداس، راجرز، پیتزاپیتزا، تیم هورتون، استارباکس و تعدادی دیگر را شکستند و اقدام به رنگ پاشی به این فروشگاه ها کردند.

پلیس این گروه را در کوئینزپارک به محاصره درآورد و تا آخرین لحظات شنبه اعلام شد که ۳۳ تن دستگیر شده اند.  

قطعنامه نشست سران هشت کشور با محکومیت ایران و کره شمالی برای اقدامات اتمی شان همراه بود.

 از گالری عکس شهروند از تظاهرات روز شنبه ۲۶ جون ۲۰۱۰ در لینک زیر دیدن کنید.

http://www.flickr.com/photos/shahrvand-toronto/sets/72157624365801700/