شهروند: اتاوا سیتیزن در تاریخ ۲۸ اپریل به قلم دیوید پاگلیس مقاله ای منتشر کرده است در مورد یک پزشک ایرانی تبار که فرزندانش را ربوده و به ایران برده است.

ترجمه ی فشرده ی این مقاله را در زیر می خوانید.

یک پزشک کانادایی که برای ربودن فرزندانش از سوی آرسی ام پی تحت تعقیب است، در ایران دیده شده است.

دکتر سارن آذر و فرزندانش، از کوموکس بریتیش کلمبیا، در شهر مهاباد، شمال غربی ایران زندگی می کنند.

آذر، یک کرد ایرانی، به نظر نمی رسد که نگران حکم تعقیب جهانی که برایش صادر شده، باشد. او اخیرا در مراسم تشییع جنازه یک رئیس بازنشسته ی دانشگاه در مهاباد شرکت کرد. در این مراسم همچنین مقامات رسمی کرد ایرانی از جمله نماینده مجلس حضور داشتند. آذر در عکسی که در یک رسانه محلی منتشر شد، به طور برجسته ای دیده می شود.

مهاباد شهر آذر است که آنجا مادر، چهار برادر و چهار خواهرش زندگی می کنند.

منابع می گویند، دولت کانادا آگاه بوده که آذر حداقل یک ماه است که در مهاباد زندگی می کند.

alison–children-S
alison-and-kids
Azer-children-entering-northern-Iraq
Dr.-Saren-Azer,-second-from-left,

همسر سابق آذر، آلیسون، دیوانه وار در جستجوی فرزندانش: شروان (۱۱ساله)، روژوان (۹ ساله)، درسیم (۷ ساله) و میتان (۳ ساله) است. در ماه آگوست ۲۰۱۵، آذر بچه ها را برای یک سفر تفریحی به اروپا از کشور خارج کرد. وقتی سارن از بازگشت به کانادا خودداری کرد، آر سی ام پی حکم تعقیب او را صادر کرد و حضانت کامل بچه ها را به مادر آنها داد.

سارن و بچه ها پس از مدتی از اروپا به دهکده ای در کردستان عراق رفتند؛ جایی که فقط چند کیلومتر دورتر از آن جنگ در جریان بود. مشخص نیست که چه زمان او بچه ها را به ایران برده است.

موضوع ربودن کودکان توسط آذر به بحث های زیادی در مجلس دامن زده است. مراسم شمع افروزی در شهرهای مختلف از جمله مونترال و ونکوور برای بازگشت صحیح و سالم بچه ها برگزار شده است.

نخست وزیر جاستین ترودو گفته است که بازگشت بچه ها یکی از اولویت های دولت اوست.

آلیسون، مادر بچه ها که سه سال پیش از همسرش جدا شده، می گوید: او ایمیلی از ساکنان مهاباد دریافت کرده که اطلاع داده اند فرزندانش را در انظار عمومی دیده اند و آنها زیر نظر مادر دکتر سارن، عایشه پنداره و دو خواهر دکتر سارن، شهلا محمودی آذر و مهین محمودی آذر نگهداری می شوند.

آلیسون می گوید، سارن در تلاش است که جذب جامعه ی ایرانی شود.

اما بازگشت سارن آذر به ایران، تقاضای پناهندگی سیاسی او را زیر سئوال برده است.

او در سال ۱۹۹۴ به کانادا آمد و با این ادعا که زندگی اش در صورت بازگشت به ایران به دلیل دیدگاه های سیاسی کردی اش در خطر خواهد بود، تقاضای پناهندگی کرد. او همچنین ادعا کرد که توسط دولت ایران شکنجه شده است.

همسر سابق او از شنیدن خبر بازگشت او به ایران شوکه شده است و می گوید، او می گفت هرگز نمی تواند به ایران برگردد.

سازمان اطلاعات و امنیت کانادا نیز، دولت کانادا را از اعطای حق شهروندی به سارن پرهیز داده بود، زیرا که او ادعا کرده بود با “حزب کارگران کردستان” (پ. ک. ک) در ارتباط بوده است، اما کمپینی که از سوی پرفسورهای دانشگاه، فعالان حقوق بشر و تعدادی از سیاستمداران احزاب مختلف حمایت می شد، منجر به اعطای شهروندی به سارن آذر شد.

آلیسون همچنین این پرسش را مطرح کرده است که چگونه همسر سابقش از مرز ایران و عراق گذشته است. او می گوید دولت منطقه ای کردستان (عراق) که از موضوع کودک ربایی مطلع بوده، به دیپلمات های کانادایی اطمینان داده بودند که گشت های نظامی در امتداد مرزها حضور دارند و امکان عبور وجود ندارد.

آلیسون آذر در ابتدا تلاش های همسر سابقش را در کمک به پناهندگان کرد ستایش می کرد، اما پس از اینکه سارن از نقل مکان خانواده به خاورمیانه حرف زد، آنها از هم جدا شدند. آلیسون همچنین می گوید، سارن به طور فزاینده ای دیدگاه هایش در مورد اسلام شدیدتر می شد.

سارن به طور قانونی همراه فرزندانش برای مسافرت به اروپا از کشور خارج شده ولی با برنگشتن او، دادگاه حضانت کامل بچه ها را به آلیسون داد و حکم دستگیری او را صادر کرد.

اینترپول عکس کودکان کانادایی را به عنوان گمشده منتشر کرده است.

سارن آذر در کامیونیتی کردی ـ کانادایی فرد برجسته ای بود. سال گذشته او در یکی از ویدیوهای نخست وزیر استفان هارپر که درباره ی جنگ عراق بود، حضور داشت. در این ویدیو که اول اپریل ۲۰۱۵ در وب سایت هارپر قرار گرفت، آذر، دولت محافظه کار را برای تمدید ماموریت نظامی کانادا در عراق ستایش کرد. او همچنین با هارپر در دفترش ملاقات کرد. آذر با وزیر دفاع وقت جیسون کنی نیز ملاقات داشت. “کنی” آذر را به عنوان مردی که همراه جامعه ی کردی ـ کانادایی “کار فوق العاده ای” برای کمک به پناهندگان عراقی انجام داده، مورد ستایش قرار داد. اما پس از ناپدید شدن بچه ها، دولت محافظه کار خودش را از آذر دور نگه داشت.