در سال ۲۰۰۷ که زکیه زاکی، روزنامه‌نگار برجسته و مستقل افغان به قتل رسید، فریده نیکزاد نیز تلفنی تهدید به مرگ شد.  


شماره ۱۲۰۹ ـ پنجشنبه ۲۵ دسامبر  ۲۰۰۸


 

شهرزادنیوز: در سال ۲۰۰۷ که زکیه زاکی، روزنامه‌نگار برجسته و مستقل افغان به قتل رسید، فریده نیکزاد نیز تلفنی تهدید به مرگ شد. تهدید کننده گفته بود به طرزی او را به قتل خواهند رساند که حتی جسدش قابل شناسایی نباشد؛ ولی تهدیدات پی‌در‌پی نه تنها او را از فعالیت بازنداشت، بلکه وی با قاطعیت بیشتری به کارش ادامه داد.

ماه اکتبر امسال، فریده نیکزاد، روزنامه ‌نگار افغان و مدیر مسئول آژانس خبری پژواک (آژانس خبری مستقلی که اخبار روزانه را به زبان پشتو، دری و انگلیسی پوشش می دهد) از طرف "بنیاد بین‌المللی رسانه‌های زنان" برای گرفتن مدال شجاعت انتخاب شد. این جایزه برای حمایت وی از حقوق زنان و آزادی مطبوعات در افغانستان به وی اهدا گشت.

بنیاد مذکور در واشنگتن در سال ۱۹۹۰ با هدف پیشبرد آزادی مطبوعات و نقش فزاینده زنان در گزارش اخبار، تاسیس شده است. این سازمان هر ساله سه جایزه برای "شجاعت در خبرنگاری" و یک جایزه برای "یک عمر فعالیت‌های ثمربخش" اهدا می‌کند.

نیکزاد به هنگام دریافت جایزه اظهار کرد: "من برای این که زنان بتوانند نقشی در جامعه داشته باشند، کار می‌کنم و فعالیتم در جهتی‌ست که بتوانم برای زنان الگو باشم، به گونه‌ای که آنان تشویق گردند تا نقش مهمی در جامعه داشته و سکوت نکنند، کاری که آسان نیست. سال گذشته، وضعیت برای زنان (افغان) بدتر بود. زنان دارای هیچ حقوقی نیستند و دوست ندارند که زنان خبرنگار شوند".

جین رنسام، مدیر اجرایی بنیاد بین‌المللی رسانه‌های زنان (IWMF) در مراسم اهدای جوایز خطاب به این زنان فعال گفت: "هر بار که از خانه بیرون می‌روید، هر بار که سئوالی مطرح می‌کنید، فرهنگ و دولت خود را به چالش می‌گیرید، و زندگی خود را به خطر می‌اندازید."

نیکزاد که در سال ۱۹۹۶ زمانی که طالبان به قدرت رسید، دانشجوی رشته خبرنگاری بود مجبور به ترک کشور شد و تحصیلاتش را در دهلی نو ادامه داد. وی فعالیت دوباره خویش را از سال ۲۰۰۱ که به افغانستان برگشت، شروع کرد. او همواره با فعالیت‌های خویش، جامعه بین‌المللی را تشویق به تحت فشار قرار دادن دولت افغانستان کرده است.

نیکزاد در ادامه ی سخنانش گفت: "این کشور مردهاست (افغانستان) و من می‌خواهم از حقوق زنان دفاع کنم. من می‌ترسم، ولی فعالیتم را ادامه خواهم داد."

"آیه آیه وین" از برمه و "سوگل اولوداگ" از قبرس، دیگر برندگان جوایز شجاعت در روزنامه‌نگاری سال ۲۰۰۸ بودند. "ادیت لدرر" از آسوشیتدپرس، نیز برنده ی جایزه "یک عمر فعالیت‌های ثمربخش" در زمینه ی خبرنگاری شد.