بر اساس آخرین خبرهای موجود از آتش سوزی اخیر در آلبرتا نگرانی فراوانی در بین مسئولان و مقامات شهری و استانی در منطقه فورت مک موری به وجود آمده که اگر آتش امکان سرایت به نزدیکی شهر را پیدا کند در آن صورت مسئولان مجبور هستند تا برای امنیت شهروندان شهر را تخلیه نمایند و در آن صورت کانادا شاهد بزرگترین حجم خسارت خواهد بود.

در این گونه موارد کارشناسان خسارت معتقدند شدت آتش سوزی به قدری خواهد بود که منازل مسکونی و مراکز تجاری قابلیت سکونت پذیری خود را از دست خواهند داد. به عبارت دیگر ممکن است به ظاهر خسارت مشهودی به بنا وارد نشده باشد ولی سیم کشی ها و دستگاه های سرمایی و گرمایی قابلیت های مکانیکی و الکترونیکی خود را از دست داده و قادر به کار نیستند از این رو بایستی هم هزینه ای انجام شود تا کلیه وسایل موجود به خارج محل منتقل شود و هم در بعضی مواقع حتی فوندانسیون خانه و محل کار، سیم کشی ها، لوله کشی ها و وسایل برقی و الکترونیکی معدوم شده و با پرداخت هزینه ای آنها را هم به مکانی دیگر منتقل کرد.

alberta--wildfire

هزینه دیگری که بسیار مهم تلقی می شود هزینه اجاره محل اقامت جدید است که شهروندی که از خانه و کاشانه اش به دستور مقامات مسئول شهری به اجبار خارج شده حالا بایستی متحمل پرداخت هزینه دیگری نیز بشود. خوشبختانه اینگونه هزینه ها در بیمه آتش سوزی منازل مسکونی پوشش دارد و بایستی مطمئن شد که در زمان خرید بیمه این مورد در زمره پوشش های بیمه آتش سوزی شما قرار گرفته است.

مهمترین نارضایتی ها در زمانی است که خریدار بیمه (بیمه گذار) فرض می کند که دارای پوشش بیمه ای است در صورتی که متاسفانه در زمان خسارت مشخص می شود که چنین نبوده است. از این رو قویا پیشنهاد می شود تا برای خرید هر بیمه ای حتما با کارشناس مربوطه تماس بگیرید و مطمئن شوید که بروکر یا نماینده بیمه ای که انتخاب کرده اید از قابلیت های فنی و علمی مناسب برخوردار است.

در حالت یاد شده (خسارت آتش سوزی در آلبرتا) اگر شهروندان منطقه فورت مک موری به بیمه نامه آتش سوزی خود فقط پوشش “تخلیه اضطراری انبوه”(Mass Evacuation) را اضافه کرده بودند در آن موقع است که بسیاری از هزینه هایشان توسط شرکت بیمه ایشان پرداخت می شود. اگر بر اثر خبط و خطای مسئول بیمه ای مربوطه این کار انجام نشده باشد در آن صورت متاسفانه مشکل دو چندان خواهد شد.

حال هزینه خرید این پوشش چقدر است؟ در اکثر موارد برای این مورد حق بیمه اضافی در نظر نمی گیرند فقط کافی است که مسئول بیمه ای آن را درخواست کند و بعضی دیگر از شرکت های بیمه هم سالی ۸ تا۱۰ دلار برایش حق بیمه در نظر می گیرند.

پس نقش بروکر آگاه در زمان تنظیم قرارداد بیمه و به تبع آن در زمان خسارت کاملا مشهود است.

۸۰ هزار نفر به انضمام ده ها هزار خانه در معرض خسارات مستقیم و غیر مستقیم قرار گرفتند و همانطور که مسئولان برآورد خسارت عنوان کردند پتانسیل ضرر مالی آن چیزی حدود ۹ بیلیون دلار است که هزینه بسیار سنگینی را به بیمه گران (شرکت های بیمه) مستقیم در کانادا و بیمه گران اتکایی در سراسر جهان منتقل می کند. امید است وسعت آتش به حدی نباشد که سال ۲۰۱۶ به عنوان بزرگترین سال ضرر مالی بیمه ای در تاریخ کانادا ثبت شود.