هما ارجمند- نازنین افشین جم- سایه حسن- شبنم اسداللهی

شهروند- مجلس سنای کانادا در جلسه سه شنبه ۱۰ می ۲۰۱۶ خود به نقض حقوق بشر توسط رژیم اسلامی ایران اعتراض کرد و خواهان آزادی زندانیان سیاسی، شد.

سناتور  لیندا فروم  Linda Frum در صحبت هایش در مجلس به شکنجه، تجاوز، سلولهای انفرادی و شرایط وحشیانه زندانهای رژیم اسلامی اشاره کرد و خواهان آزادی زندانیان سیاسی شد.

او گفت که زندانیان سیاسی هرروزه با شرایط وحشتناک زندانها روز و شب را بسر می کنند و ما اینجا به زندانیان سیاسی و دولت ایران اعلام می کنیم که سنای کانادا نسبت به این مسئله بی تفاوت نخواهد بود. دولت ایران بین سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ بیش از۲۱۴۱ نفر را اعدام کرده است و دولت جمهوری اسلامی بر مبنای نسبت جمعیت مقام اول را در اعدام دردنیا دارد.

جیمز کرون James S. Cowan رهبر لیبرالهای سنا در سخنانش اشاره کرد که بسیار متاسف است از این که سال ۲۰۱۵ یکی از سیاهترین تاریخ حیات رژیم اسلامی است. بنا به منابع مختلف از جمله سازمان ملل و امنستی اینترنشنال فقط در سال ۲۰۱۵ بیش از ۹۰۰ نفر در ایران اعدام شدند و این بالاترین رقم اعدام بعد از سال ۱۹۸۹در ایران است و تاسف آور اینجاست که تعداد بالای اعدام در ایران تاثیری بر رابطه جمهوی اسلامی با دولتها نگذاشته است. من در جلسه امروز می خواهم توجه شما را به ۴ زندانی سیاسی که به انتظار اعدام خود نشسته اند جلب کنم. این ۴ تن نمونه ای از دهها زندانی سیاسی هستند که در صف انتظار اعدام رژیم اسلامی قرار دارند. من در اینجا اعدام ها در ایران و نقض حقوق بشر توسط رژیم اسلامی را محکوم می کنم و خواهان آزادی فوری احمد دانشپور و پدر ۷۰ ساله اش محسن دانشپور، سامان نسیم و حبیب لطیفی هستم.

شبنم اسداللهی در میان سناتور لنگ و سناتور فروم

شبنم اسداللهی در میان سناتور لنگ و سناتور فروم

دنیل لنگ، سناتور قلمرو یوکان نیز خواهان آزادی امیر امیرقلی زندانی سیاسی شد. او همچنین از اقدام های بشردوستانه چهار زن ایرانی تبار کانادایی در راستای مبارزه آنها برای حقوق بشر ستایش کرد.

 دنیل لنگ Daniel Lang در نشست روز سه شنبه سنا توجه همکاران خود را به موارد تضییع حقوق بشر در ایران و بازداشت‌های بیشمار کنشگران سیاسی در این کشور جلب کرد. لنگ به ویژه به مورد علی امیر امیرقلی کنشگر ۳۳ ساله حقوق بشر و دانشجوی پیشین که هم اکنون در بند هشت زندان مخوف اوین به سر می برد اشاره داشت.

بنا به اظهارات شبنم اسداللهی یکی از جان به دربردگان از این زندان دهشتناک: «در زندان اوین موردی که هراس انگیزتر از خود شکنجه است شنیدن صدای استغاثه شکنجه شدگان است که خواهان مرگ خود هستند. شبها من ۶۰ تا ۷۰ صدای تیر را می شمردم. این به معنی این بود که شصت هفتاد تن اعدام شده بودند و آنها داشتند تیر خلاص را در سر آنها می زدند.»

سناتور لنگ افزود: با وجود اینکه امیر زندانی عقیدتی است او را در سلولی کنار زندانیان خطرناک نگاه داشته اند و نه در بخش زندانیان سیاسی. همکاران گرامی، تلاش مقامهای ایران این است که امیر را ۲۰ سال در زندان نگاه دارند به شرط آنکه البته او از  این سلولهای خطرناک جان سالم به در ببرد.

دادگاه انقلاب در تهران به ریاست قاضی صلواتی این کنشگر معتقد به عدم خشونت را به اتهامهای واهی مانند توهین به مقدسات دینی، توهین به مقام رهبری و تبلیغ علیه نظام به ۲۱ سال زندان محکوم کرده است. روزنامه گاردین در سال ۲۰۱۴ قاضی صلواتی را فاسدترین قاضی نظام جمهوری اسلامی نامیده است که در طول خدمت خود بیشترین سرکوبها را علیه آزادی بیان و کنشگران دموکراسی خواه روا داشته است.

امیر به خاطر فعالیت صلح آمیزش در سال ۲۰۱۴ هنگام دفاع از مبانی حقوق بشر در ایران و تظاهرات صلح آمیز در برابر ساختمان سازمان ملل متحد در تهران برای پشتیبانی از مردم کوبانی در سوریه که در آن زمان در محاصره بودند دستگیر شد. وی پس از بازداشت به سلول انفرادی در زندان اوین منتقل شد و طی دو ماه آینده شکنجه و بازجویی شد.

لنگ همچنین گفت:

با توجه به این شکنجه‌ها و حکم غیرمنطقی ۲۱ سال زندان برای صرفا شرکت در تظاهرات صلح آمیز دموکراسی خواهی و حمایت از حقوق بشر و مبارزه با تضییع این حقوق در ایران، من از سناتورهای محترم خواهش می کنم توجه بیشتری به موارد تضییع حقوق بشر در ایران  و بویژه به بازداشت دموکراسی خواهانی چون امیر امیرقلی   مرعی دارند. آقای امیرقلی مردی است شجاع و نه مجرمی خطاکار. او کسی است که زندگی اش را در راه دفاع از راستی و داد گذاشته است.

لنگ ضمن طرح مورد آقای امیرقلی به ستایش از چهار بانوی ایرانی کانادایی پرداخت:

نازنین افشین جم

نازنین افشین جم

خانمها نازنین افشین جم،‌ هما ارجمند، سایه حسن و شبنم اسداللهی که شانس این را داشتند که از ایران آیت‌الله‌ها جان سالم به در ببرند و خود را به کانادا برسانند و با فعالیت های خود در سطح کشور و جهان از  دستاوردهای حقوق بشر به دفاع برخیزند. خانم نازنین افشین جم

کنشگر حقوق بشر و نویسنده و یکی از بنیانگذاران بنیاد «اعدام کودکان را متوقف کنید» است. او دستاوردهای خود به عنوان دختر شایسته را در راه پژواک دادن صدای کسانی گذاشته است که نمی توانستند صدای خود را به گوش جهان برسانند. او مایه مباهات و افتخار همه کانادایی ها  است.

هما ارجمند

هما ارجمند

خانم هما ارجمند نیز در راه پشتیبانی از حقوق کودکان و زنان ایران کوشا است. وی از طریق برنامه «بیایید گفتگو کنیم» با زنان و دختران  آزاردیده در کانادا و با کودکانی که مورد آزار جسمی قرار گرفته اند ارتباط دارد. او همچنین یکی از هماهنگ کنندگان کمپین جهانی ضد دادگاه‌های شریعه در کانادا به شمار می‌آید. خانم ارجمند سال گذشته همچنین در نشست کمیته ملی امنیت و دفاع سنا که در راستای بررسی رادیکالیزه شدن و تهدید های علیه کانادا تشکیل شده بود، شهادت داد. او با دقت و موشکافی بسیار گزارش فرار خود از ایران و پناهنده شدن در کمپ سازمان ملل را به سنا ارائه داد.

سایه حسن

سایه حسن

خانم سایه حسن وکیل برجسته جنایی و فعال دموکراسی خواه است که ضمن همکاری با ایرانیان و دیگر کنشگران ملیت‌های گوناگون در راستای دفاع از حقوق بشر و دموکراسی در سرزمین نیاکان خود گام برمی‌دارد. او از طریق وبلاگ خود که در پی یافتن راه هایی برای تغییر بدون خشونت رژیم در ایران است، با بسیاری از سازمان‌های حقوق بشر و دموکراسی خواه در تماس است. او در کنفرانس‌ها و برنامه‌های رادیو تلویزیونی و رسانه های چاپی بسیاری در کانادا شرکت کرده است.

لنگ افزود: در آغاز گفته های خود از زندگی سخت در زندان اوین گفتم. اینها نقل قول از یک جان به در برده دلیر یعنی خانم شبنم اسداللهی است که امروز در گالری در این سنا حضور دارد. خانم اسداللهی یک کنشگر برجسته دموکراسی خواهی است و در کانادا به کار نوشتن و نشر اشغال دارد و در این حوزه با رسانه‌های گوناگون کار می کند. وی از طریق شبکه جهانی همکاران خود پرده از فعالیت های پنهان ماموران جمهوری اسلامی ایران در کشور ما برداشته است.

سناتور لنگ در پایان گفت: همچنان که ما از طریق این تفحص به مسایل ضروری ایران می پردازیم بگذارید بی هیچ درنگی بر پشتیبانی خود از علی امیر امیرقلی بیافزاییم. به همین منظور در اینجا لازم است از تلاش های زنان کانادایی ایرانی تبار که در صف مقدم تلاش های حقوق بشری در سطح ملی و جهانی هستند  قدردانی کنیم، به یاری شان بشتابیم تا توجه جهانیان را به ددمنشی‌ها و سفاکی‌های رژیم ایران و رهایی افرادی مانند آقای امیر امیرقلی جلب کنیم.

گزارش کامل در پیوند زیر:

   http://www.parl.gc.ca/Content/Sen/Chamber/421/Debates/034db_2016-05-10-e.htm#41