پژوهشگران دانشگاه کوردوبا در اسپانیا پس از تحقیقات علمی دنباله دار و همه جانبه بر روی اثرات رژیم غذایی مدیترانه معلوم ساختند که رکن اصلی و عامل مهم بهزیستی و سلامتی این رژِم غذایی، زیتون و محصولات زیتون است. این گروه در یک گزارش علمی اضافه می نماید که روغن زیتون با فشار اول virgin و سرد دارای ترکیباتی است که فعالیت های ژن بروز و پیشرفت التهاب بدن یا Inflammation  را مختل می کند و در نتیجه به همراه اجزاء دیگر رژیم غذایی مدیترانه پایه و اساس سلامتی و بهزیستی را تدارک می بیند. این گروه برای اثبات نظریه عملکرد زیتون در سلامتی و بهزیستی ۲۰ نفر از افرادی را که به سندروم متابولیک دچار بودند زیر پوشش تحقیقات علمی قرار دادند و دریافتند که رژیم غذایی مدیترانه مخصوصاً روغن زیتون موجود در آن از بروز بیماری های مزمن که به همراه سندروم متابولیک به وجود می آیند مانند بیماری قند و بیماری های قلب و عروق و غیره جلوگیری می کند.

شکلات و بیماری سیروز کبدی

سیروز یا سفت و چوبی شدن کبد که به علل مختلف مخصوصاً مصرف نوشابه های الکلی و عفونت های ویروسی به وجود می آید اگر درمان و کنترل نشود، سبب مشکلات غیرقابل برگشتی می شود. پژوهشگران اسپانیایی اعلان نمودند که خوردن شکلات های سیاه که حاوی مقدار قابل توجهی کاکائو هستند، مخصوصا پس از صرف غذا از افزایش فشار خون ناحیه ی شکم جلوگیری می نماید و در نهایت از پارگی عروق و صدمه به کبد پیشگیری می کنند. ترکیبات موجود در شکلات سیاه سبب انعطاف عروق بدن شده و به همین جهت خون راحت تر در عروق جریان می یابد. این گروه توصیه می نمایند که شکلاتی که ۸۵ درصد آن را کاکائو تشکیل می دهد نه تنها از بالا رفتن فشار خون جلوگیری می نماید، بلکه در بیماران مبتلا به سیروز کبدی نقش داروی مؤثری را بازی می کند.

پاپایا داروی انواع سرطان ها

در کشورهای گرمسیر مانند برزیل، هند، اندونزی، آفریقای جنوبی، ویتنام و سریلانکا دست اندرکاران طب سنتی و محلی از میوه و برگ و پوست پاپایا Papaya برای درمان بسیاری از سرطانها استفاده می کنند. این میوه ی لذیذ حاوی مقدار زیادی املاح و ویتامین های مفید است و از نظر تغذیه اهمیت زیادی دارد. فتوکمیکال یا مواد شیمیایی طبیعی موجود در پاپایا در کنار قسمت های دیگر این درخت مانند برگ و ساقه و ریشه و غیره در طب سنتی و در درمان بیماری های مختلف نقش دارند و درصد بالایی از بهزیستی و سلامتی مردم مناطق مورد بحث را که از پاپایا استفاده می کنند، تأمین می نمایند.

دانشمندان دانشگاه فلوریدا با توجه به نسخه های طب سنتی کشورهای گرمسیر در مورد پاپایا و بیماریها، همکاری تحقیقاتی را با پژوهشگران ژاپنی شروع کرده اند. این دو گروه تا به حال موفق به شناسایی ترکیباتی در عصاره ی برگ پاپایا شده اند که قادر است از رشد سلول های سرطان سینه، رحم، کبد، ریه و لوزالمعده جلوگیری نماید و مهر صحت بر نسخه های طب سنتی بگذارد.

یک مقاله ی علمی که اخیراً در یک ژورنال پزشکی به چاپ رسیده همچنین نشان می دهد که عصاره ی برگ پاپایا قدرت سیستم دفاعی بدن را به صورت چشمگیری افزایش می دهد و آنزیم هایی را که در کنترل رشد سلول های سرطانی نقش دارند فعال نموده و در نهایت از بروز و پیشرفت سرطان جلوگیری می نماید.

بیشتر دانشمندان و پژوهشگرانی که به درمان بیماری ها توسط غذا معتقدند چنین باور دارند که سیستم ایمنی سالم و قوی می تواند از هر نوع بیماری پیشگیری نماید و علل تمام ناهنجاریها و بیماریها ضعف سیستم ایمنی است. حال اگر پاپایا و محصولات آن قادر است سیستم ایمنی بدن را تقویت نماید، مسلماً اثر آن خیلی مهمتر و بالاتر از داروهای شیمیایی است، زیرا عوارض جانبی ندارد و می توان آن را بدون هیچ ناراحتی مصرف نمود. در این بررسی جالب دانشمندان از دُز بالای عصاره ی برگ پاپایا برای درمان سرطان استفاده نموده اند و هیچ نوع عوارض ناهنجار و سمی بودن مشاهده نکرده اند. برای مبارزه با سلول های سرطانی در خارج از بدن و در آزمایشگاه، پژوهشگران چهار نوع پاپایا را بر روی ده نوع سلول های سرطانی آزمایش کرده اند که همه ی آنها با قدرتی غیرقابل تصور از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می نمایند.

قندهای مصنوعی متابولیسم قندهای طبیعی را مختل می کنند

پژوهشگران انستیتوی ملی بیماری های قند و دستگاه گوارش و کلیه گزارش می کنند که مصرف قندهای مصنوعی خللی در چندوچون سوخت و ساز قندهای طبیعی در بدن به وجود می آورند. چون در قندهای مصنوعی هیچ نوع قند طبیعی وجود ندارد سیستم تنظیم عملکرد قند طبیعی بدن به نوعی سردرگمی پیچیده ای دچار می شود و به همین جهت وظیفه ی اصلی خود را که هضم و جذب قندهای طبیعی است انجام نخواهد داد که در درازمدت سبب ناهنجاری هایی در بدن می گردد.

پژوهشگران مورد بحث ۲۲ نفر از جوانان سالم را زیر پوشش تحقیقات پزشکی قرار داده و پس از چند ساعت خودداری از خوردن غذا یا روزه ی پزشکی به دسته ای از آنها نوشابه های رژیمی یا Diet که حاوی مقداری قند مصنوعی است و به گروه دیگری مقداری آب معدنی دادند و پس از ده دقیقه به همه ی آنها مقداری از نوشابه با قند طبیعی تجویز کردند. نتایج این بررسی نشان می دهد که افرادی که قبل از نوشیدن نوشابه با قند طبیعی مقداری نوشابه با قند مصنوعی مصرف نموده اند دچار مشکلاتی در هضم و جذب قند طبیعی می شوند و دستگاه گوارش آنها دچار نوعی سردرگمی می شود. شاید یکی از علل این کار بروز اختلالاتی در ترشح هورمون GLP-1 در دستگاه گوارش به فرمان مغز باشد که قند مصنوعی سبب آن می شود.

پاسخ به سئوال خوانندگان شهروند

به بیماری Ulcerative Colitis دچار هستم و به طور خلاصه می خواهم بدانم از چه نوع غذایی باید دوری کنم.

ـ کولیت زخمی عارضه ای ست خسته کننده و مزاحم که عوامل زیادی در بروز و پیشرفت آن نقش دارند. از نظر تغذیه دوری از عوامل زیر مهمترین نکاتی هستند که می توانند در درمان بیماری کمک کنند:

لبنیات، غذاهایی که حاوی مقدار زیادی فیبر و سلولز هستند، نوشابه های گازدار، غذا و نوشابه هایی که کافئین دارند و همچنین مشروبات الکلی.

آمار سخن می گوید

طبق آمار موجود هرساله در آمریکا حدود ۵۷ بیلیون دلار صرف خرید مشروبات الکلی می شود. در ضمن حدود ۸۲ بیلیون دلار نیز برای خرید سیگار و فرآورده های توتون مصرف می شود. جالب تر از همه هر ساله در آمریکا حدود ۱۶۷ بیلیون دلار خرج نگهداری و درمان بیمارانی می شود که به علت مصرف سیگار بیمار و بستری می شوند. به عبارت دیگر مخارج درمان بیماری های مربوط به مصرف سیگار دو برابر کل خرید سیگار است. اگر این دولت ها و سردمداران سیاست دنیا به اندازه ی یک کودک دبستانی حساب می دانستند به خاطر دریافت مقداری مالیات از فروش الکل و سیگار چنین فاجعه ای را به وجود نمی آوردند. البته گناه خریدار و مصرف کننده ی الکل و سیگار را نیز نباید نادیده گرفت.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net