شنبه ۱۳ دسامبر، گروه ارائه کنندگان خدمات اجتماعی در منطقه یورک، نمایشگاه اطلاع رسانی خود را در بنیاد پریا برپا کردند.

شماره ۱۲۰۹ ـ پنجشنبه ۲۵ دسامبر  ۲۰۰۸


 

شنبه ۱۳ دسامبر، گروه ارائه کنندگان خدمات اجتماعی در منطقه یورک، نمایشگاه اطلاع رسانی خود را در بنیاد پریا برپا کردند.

این نمایشگاه به منظور آشنایی با سرویس های خدماتی موجود در منطقه یورک، برای ساکنان مناطق تورن هیل، ریچموندهیل، یورک، مارکهام و … فرصتی استثنایی بود که متاسفانه به آن صورت که باید مورد توجه ایرانیان قرار نگرفت.

تازه واردان بویژه می توانستند از این نمایشگاه بسیار بهره ببرند زیرا که ۱۲ سازمان خدماتی در حوزه های کاریابی، مهاجرین، خدمات زنان، ارشدان، کودکان و نوجوانان، سلامتی جسم و روان و … میزهای خود را برپا داشته و نمایندگان فارسی زبان آنها آماده ی پاسخگویی به مراجعان بودند.

نسرین جوانفر، به نمایندگی از اداره آموزش و پرورش منطقه ی یورک، یکی از دست اندرکاران برگزاری این نمایشگاه طی گفت وگوی کوتاهی با شهروند، درباره ی گروه ارائه کنندگان خدمات اجتماعی در منطقه یورک گفت: سال ۲۰۰۶ به خاطر نیاز منطقه عده ای دور هم جمع شدیم تا اطلاعات خودمان را رد و بدل کنیم و با کارمندان فارسی زبان سازمان های مختلف آشنا شویم، ولی به دلیل مشغله ی زیاد همگی، ساختار بنیادی نداشتیم. می شود گفت آرزوهای بزرگ داشتیم ولی چارچوب مشخص سازماندهی شده نداشتیم تا اینکه امسال یک نیروی جوان به نام آزی رزبانی به ما ملحق شد و چون رشته دانشگاهی اش این بود به این کار سازمان داد و جبران کمبودهای ما را کرد، ضمن این که در این فاصله تعداد سرویس های خدماتی که کارمند فارسی زبان دارند هم بیشتر شد و نتیجه اش این شد که تعداد قابل توجهی کارمند فارسی زبان در این سازمان ها امروزه  کار می کنند که ما برای ردو بدل کردن اطلاعات ماهی یک بار دور هم جمع می شویم.

جوانفر در پاسخ به اینکه چرا سازمان های خدماتی دیگر مناطق در این جا حضور ندارند؟ گفت: این نمایشگاه مربوط به منطقه ی یورک است. ما در تورنتو هم چنین شبکه ای داریم که سالهاست فعال است و همکاران فارسی زبان سازمان های خدماتی مختلف در تورنتو را در بر می گیرد، ولی ما در منطقه ی یورک هستیم و نمی توانیم انتظار داشته باشیم مردم با چندین اتوبوس و قطار خود را به سازمان های مستقر در تورنتو برسانند.


شهرزاد نعمتی (چپ) در کنار والنتیر سازمان

جوانفر افزود: ولی ما با آن شبکه در تماس هستیم و اگر لازم باشد افراد را به آنها ارجاع می دهیم.

نسرین جوانفر از اهداف این شبکه اطلاع رسانی یاد کرد و گفت: یکی از اهداف شبکه این است که با تشویق سازمان های خدماتی موجود، آنها را ملزم به استخدام افراد فارسی زبان بیشتری کند. ما مرتب آنها را تحت فشار می گذاریم و می گوییم با توجه به رشد جمعیت فارسی زبان در منطقه ی یورک بایستی سهم بیشتری از خدمات این ارگان ها را داشته باشیم.

جوانفر در استدلال این نظر افزود: واقعیت این است که ما مالیات می دهیم و باید بتوانیم بخشی از این مالیات ها را برای رفع نیازهای جامعه ی خودمان کانالیزه کنیم.

جوانفر این را بخشی از خواسته ی همین جامعه ی ایرانی ـ کانادایی خواند و گفت: یکی از گله هایی که مرتب از خانواده ها می شنویم این است که آژانس های خدماتی کانادایی به دلیل ندانستن فرهنگ ما قادر به کمک به ما نیستند. به همین منظور ما سعی می کنیم این پل را بین جامعه کانادایی و جامعه ی ایرانی منطقه بزنیم.

جوانفر در پایان، با اشاره به تلاش هایی که برای برگزاری این نمایشگاه شد، افزود: طبق آخرین آمار بیش از ۱۴هزار ایرانی در منطقه ی یورک زندگی می کنند. پس از ماه ها و ساعت ها تلاش توسط ۱۲ سازمان و چندین داوطلب و با آگاهی از این موآزی رزبانی و همکارش ضوع که نیاز جامعه ی ایرانی منطقه ی یورک بسیار بالاست، متاسفانه استقبالی که باید از این برنامه شود، نشد. چرا؟ چگونه ما باید بفهمیم که به چه روشی باید پاسخگوی نیازها باشیم؟

 

البته گفتنی ست بخشی از عدم استقبال برمی گردد به اطلاع رسانی دیرهنگام برگزارکنندگان که تنها یک هفته مانده به نمایشگاه آگهی آن را منتشر کردند و این زمان کوتاهی بود تا جامعه ی ایرانی گسترده در منطقه ی یورک از آن آگاهی یابد. این شاید تجربه ای برای موارد بعدی باشد تا زحمات برگزارکنندگان به هرز نرود.


 

در این نمایشگاه ۱۲ سازمان شرکت داشتند.


 

اولین میز متعلق به سازمان بهداشت روانی منطقه ی یورک Canadian Mental Health Association of York Region(CMHA)  خانم شهرزاد نعمتی کارمند فارسی زبان این سازمان هستند. این سازمان در سال ۱۹۸۴ با هدف بهبود زندگی افراد مبتلا به بیماری های روحی شروع به کار کرده است. آنها به مراجعان خود در تشخیص علایم بیماری های روحی و کنترل و عوارض مربوط به آن کمک و راهنمایی می کنند. این سازمان در مارکام، نیومارکت، الیستون و آرورا شعبه دارد که م
شراره قاسمی
یز مربوطه از شعبه ی آرورا بود.

با شهرزاد نعمتی با تلفن ۸۴۷۷-۸۵۳-۹۰۵ داخلی ۴۲۲۸ تماس بگیرید.


 

میز بعدی مربوط به Family Services York Region بود که به افراد، زوج ها و خانواده ها خدمات مشاوره می دهد. این سازمان در شش منطقه شعبه دارد از جمله مارکام، نیومارکت و ریچموندهیل. خانم آزی رزبانی نماینده ی فارسی زبان این سازمان است. شماره تلفن منطقه ریچموندهیل ۶۵۷۲-۸۸۳-۹۰۵ و وب سایت این سازمان  www.fsyr.ca است.

 

سازمان بعدی the York Centre for Children, Youth& Families  است که جهت ارتقاء سلامت بهداشت و روان کودکان، نوجوانان و خانواده ها خدمات روانشناسی ارائه می کند. خانم شراره قاسمی با تلفن ۵۸۹۶-۸۸۷-۹۰۵ داخلی ۲۳۰ نماینده فارسی زبان این سازمان هستند.


 



 

میز شلتر مردان به نام Blue Door را آقای محمدرضا زنگنه کارمند فارسی زبان این شلتر که در نیومارکت واقع است، نمایندگی می کند. این
محمدرضا زنگنه
سازمان برای مردان، جوانان و خانواده ها سرپناه فراهم می کند. در بروشورهای اطلاعاتی شان، ایجاد سرپناهی امن و مددکار و خدمات به افراد بی خانمان یا افرادی که در معرض خطر بی خانمان شدن هستند، به عنوان ماموریت آنها عنوان شده است.

برای تماس با آقای زنگنه با شماره ۱۰۱۵-۸۹۸-۹۰۵ تماس بگیرید. وب سایت این سازمان www.bluedoorshelters.ca است.


 

خانم مژگان اولیائی میز Catholic Community Services of York Region(CCSYR) را نمایندگی می کند. این سازمان خدماتی نیز به تازه واردان به کانادا در موارد کاریابی، مسکن، گرفتن شماره ملی و کارت اقامت و …، کلاس های آموزش زبان انگلیسی، اطلاعات درباره ی دانشگاه ها و مدارس عالی و قوانین تجارت در کانادا، کمک هزینه فرزندان و … یاری می رساند. بروشورهای زیادی روی این میز نشان می داد که بسیار فعال هستند و کلاس های آموزشی به زبان فارسی برای والدین در جهت تربیت نوجوانان برگزار می کنند.

شماره تماس با خانم مژگان اولیائی ۷۰۴۰-۷۷۰-۹۰۵ داخلی ۲۲۸ است و آقای جمال غروی دیگر کارمند فارسی زبان این مرکز هستند که با همان شماره داخلی ۲۳۷ می توانید با ایشان تماس بگیرید.

وب سایت این سازمان: www.ccsyr.org


 

Welcome Centre Immigrant Services برای افرادی که به دنبال کار هستند خدمات مناسبی ارائه می کند و کارگاه های کاریابی برای ساکنانسارا هوشیارفرد(چهارم از راست) در کنار والنتیرهای سازمان منطقه یورک که فاقد شغل هستند، ارائه می دهد. خدمات اقامتی و کلاس های زبان انگلیسی و ارزیابی مدارک تحصیلی از دیگر خدمات این سازمان است. شماره تلفن آن ۱۱۵۵-۷۶۱-۹۰۵ و سایت اینترنتی آن  www.WelcomeCentre.ca است.


 

خانم سارا هوشیارفرد سازمان خدمات به سالمندان را نمایندگی می کند. CHATS (Community Home Assistance To Seniors). این سازمان برای سالمندان کار می کند و برنامه های متنوعی برای آنان تدارک می بیند که بی شک علاقمندان با برخی از این برنامه ها از طریق خبرهای محلی شهروند آشنایی دارند.

برای تماس با خانم هوشیارفرد با شماره ۳۴۸۰-۷۱۳-۹۰۵ داخلی ۷۵۵۰ تماس بگیرید.

وب سایت:  www.chats.on.ca 


 

شلتر زنان به نام Sandgate  را خانم ها جنا کثیری و مهناز خوئی نژاد نمایندگی می کردند. این سازمان برای زنان و فرزندانشان سرپناهی فراهم می کند تا بتوانند برای پایان بخشیدن به آزار و اذیت در زندگی شان قدم بردارند. روی این میز هم بروشورهای زیادی به زبان فارسی قرار داشت.

تلفن تماس این شلتر ۸۹۹۲-۴۷۶-۹۰۵


 

میز بعدی گویا یک میز کاملا خارجی! بود چون نماینده ی فارسی زبانی در کنارش قرار نداشت. Helpmate Community Information Volunteer Bureau این سازمان ها در زمینه های مسکن، کاریابی، آموزش، بهداشت و … خدمات مشاوره ای ارائه میدهد و همچنین مکانی ست که داوطلبان خدمت می توانند در آنجا جایی برای یاری به جامعه بیابند.

تلفن تماس: ۳۰۰۰-۸۸۴-۹۰۵

سایت اینترنتی: www.inforichmondhill.org


 

دهمین میز مربوط به "گروه حمایت از جوانان ایرانی ـ کانادایی" بود که خوانندگان شهروند با فعالیت های این گروه کاملا آشنا هستند و گزارش برنامه های آنها را در شهروند خوانده اند. این گروه به جوانان و نوجوانان مهاجر ایرانی کمک و اطلاعات می دهد تا استعدادها و توانایی های آنها تقویت شود و هر چه زودتر و بهتر در جامعه ی جدید جا بیفتند و رشد کنند. خانم ها نسرین جوانفر و مهناز زندوکیلی و آقایان شهرام صارمی، علی وکیلی و بهنام کاتبیان از جمله اعضای هیئت مدیره ی این گروه هستند. 

شماره تماس: ۰۲۹۵-۶۹۵-۹۰۵

وب سایت: www.ouryouthourfuture.ca


 

York Region District School Board را خانم ها نسرین جوانفر و نیره باطبی نمایندگی می کردند. خانم باطبی از خدمات مخصوص اینسرین جوانفر(اول از چپ) و نیره باطبی (اول از راست) در کنار والنتیرهای نمایشگاهن سازمان از جمله گفت: این سازمان بچه های استثنایی (هم عقب افتاده و هم تیزهوش) را شناسایی می کند و بر حسب توانایی هایشان برنامه های آنها را تغییر می دهد. تیزهوشان را در کلاس های متفاوت می گذارند ولی عقب افتاده ها را از بچه های دیگر جدا نمی کنند، اما برنامه های سبک تری برای آنها درنظر می گیرند. به عنوان مثال لپ تاپ در اختیارشون می گذارند که به جای نوشتن تایپ کنند و یا حتی مطالب را اسکن کرده و کامپیوتر برای آنها بخواند و همچنین در امتحانات نیز زمان بیشتری به آنها داده می شود.

آخرین میز نیز به محل برگزاری این نمایشگاه اختصاص داشت و بنیاد پریا که بنیادی خیریه است بروشورهای خود را ارائه می داد. بنیاد پریا با همکاری انجمن والدین ایرانی ـ کانادایی منطقه یورک برنامه های کمک آموزشی برای دانش آموزان ترتیب می دهد. بنیاد پریا همچنین در برگزاری کلاس های آموزش موسیقی، نقاشی، زبان، کامپیوتر و برگزاری مسابقات ورزشی و… برای جامعه ی ایرانی فعال است و همزمان مناسبت های سنتی چون یلدا و نوروز و مهرگان را بهانه ای برای جشن و گردهمایی و شادی ایرانیان قرار می دهد.

شماره تماس بنیاد پریا: ۰۲۰۲-۷۶۴-۹۰۵

وب سایت: www.parya.org


 

این نمایشگاه به خوبی برگزار شد. در وسط سالن صندلی برای استراحت وجود داشت و یک فیلم سینمایی ایرانی نیز نمایش داده می شد و در گوشه ای نیز چند داوطلب صورت کودکان را نقاشی می کردند تا آنها مزاحم پدر و مادرهایشان که در حال گرفتن اطلاعات از کارمندان سازمان ها بودند، نشوند.

یکی از بازدیدکنندگان که خود دانشجوی رشته مددکاری بود، خواست تا این پیام را به آنهایی که مربوط می شود برسانم و آن اینکه دانشجویان این رشته برای گذراندن دوره ی کارورزی (placement) دچار مشکل هستند و نیاز به حمایت بیشتری دارند تا بتوانند در مکان های مناسب، کار در این زمینه را تجربه کنند.


 

به دست اندرکاران خسته نباشید می گوییم و امیدواریم که جامعه ایرانی از امکاناتی که برایش فراهم شده، نهایت استفاده را ببرد.


 

عکس: لیلا مجتهدی