شهروند ـ هفته ی گذشته، از ۱۴ تا ۲۰ ماه می، خانم کاتلین وین نخست وزیر انتاریو به اتفاق دکتر رضا مریدی وزیر پژوهش های علمی و وزیر آموزش عالی، دکتر اریک هاسکینز وزیر بهداری، مانتی کووینتر معاون پارلمانی وزارت بازرگانی بین المللی همراه با یک هیئت ۱۳۰ نفری متشکل از مقامات دولت انتاریو، روسا و مسئولان دانشگاهی، کالج ها، بیمارستان های دانشگاهی، موسسات پژوهشی به اسرائیل و فلسطین سفر کردند.

 

اسرائیل

در اورشلیم، نخست وزیر و وزرای انتاریو همراه با سفیر کانادا در اسرائیل در محل نخست وزیری اسرائیل با بنیامین ناتانیاهو نخست وزیر اسرائیل ملاقات کردند. در این دیدار روابط اقتصادی ـ علمی و پژوهشی اسرائیل و انتاریو مورد گفت و گو قرار گرفت.

هیئت انتاریو از موزه “یاد وشم” (موزه هولوکاست)، دیوار غربی (که مهمترین محل مقدس کلیمیان است)، مسجدالاقصا و گنبد روی صخره (که پس از مکه و مدینه مقدس ترین مکان مسلمانان است) بازدید کردند.

در تل آویو، دکتر مریدی در اجلاس مشترک نوآوری در علوم زیستی با شرکت دانشمندان اسرائیلی و هیئت انتاریو سخنرانی کرد و سپس در یک مرکز پژوهش چشم پزشکی که پروژه مشترکی را با انتاریو دنبال می کنند، حضور پیدا کرد و در طی دیداری از دانشگاه تل آویو (بزرگترین دانشگاه اسرائیل از نظر تعداد دانشجویان) در مراسم اهدا جایزه مخصوص رئیس دانشگاه به خانم کاتلین وین نخست وزیر انتاریو شرکت کرد.

پس از آن هیئت انتاریو در مهمانی اتحادیه اتاق های بازرگانی اسرائیل شرکت کرد. در این مهمانی ناهار خانم نخست وزیر درباره امکانات انتاریو برای سرمایه گذاری و انجام پروژه های اقتصادی و پژوهشی صحبت و اشاره کرد که انتاریو در قاره آمریکا از نظر جذب سرمایه های خارجی رتبه اول را حائز است، در حالی که کالیفرنیا از این نظر در رتبه دوم قرار دارد.

موسسه معروف مارس تورنتو که یکی از بزرگترین مراکز تجاری ابداعات و اختراعات در قاره آمریکاست، جلسه مشترکی با موسسات پژوهشی اسرائیل در زمینه حفاظت اینترنت Cyber Security برگزار کرد.

هیئت انتاریو از دانشگاه عبری اورشلیم، که با یکصد سال سابقه یکی از دانشگاه های بنام دنیا به حساب می آید، بازدید کردند و در مهمانی ناهار رئیس این دانشگاه حضور یافتند. در این مهمانی روسا و مسئولان دانشگاه یورک ـ تورنتو ـ گوئلف ـ مک مستر ـ مرکز تحقیقات سرطان ـ مرکز تحقیقات مغز ـ مرکز تحقیقات علوم پزشکی بازسازی ـ انستیتو جنوم انتاریو و بیمارستان هالند بلورویو همراه هئیت انتاریو بودند و طی مراسمی قرارداد همکاری بین دانشگاه اورشلیم و موسسات فوق الذکر به امضا رسید.

در ملاقات با آقای اوی هسون Avi Hasson دانشمند ارشد اسرائیل و مقامات وزارت اقتصاد اسرائیل قرارداد همکاری های علمی و پژوهشی های صنعتی بین انتاریو و اسرائیل تمدید و مبلغ آن به ۱۰ میلیون دلار از هر طرف (کلاً ۲۰ میلیون دلار) افزایش یافت. دانشمندان انتاریو و اسرائیل از بخش دانشگاهی و یا صنعتی می توانند با استفاده از این بودجه به همکاری علمی و پژوهشی بپردازند. در بازدید از موزه علوم بلوم فیلد در اورشلیم قرارداد تبادل علمی و همکاری بین این موزه و موزه علوم انتاریو به امضا رسید.

در شهر حیفا هیئت انتاریو به سرپرستی خانم کاتلین وین نخست وزیر از موسسه علوم و تکنولوژی اسرائیل که به تکنیون معروف است، بازدید کردند. تکنیون با سابقه حدود ۱۰۰ سال (حدود ۳۵ سال پیش از تاسیس دولت اسرائیل) و با داشتن ۴ برنده جایزه نوبل یکی از معروف ترین دانشگاه های دنیا به حساب می آید. نکته جالب توجه این بود که این دانشگاه توسط افراد خیِِّر تاسیس شده است و تمام ساختمان های آن از طرف این افراد ساخته و اهدا شده اند و ۲۰ درصد از دانشجویان آن را اعراب اسرائیلی تشکیل می دهند.

در طی این بازدید قرارداد همکاری بین تکنیون و دانشگاه های یورک و واترلو و نیز بیمارستان دانشگاهی UHN تورنتو (مرکز پژوهش قلب) به میزان ۷۵ میلیون دلار به امضا رسید که دانشمندان انتاریو و اسرائیل بر روی بیماری های قلب و عروق تحقیق کنند.

پس از آن هیئت انتاریو در جلسه ناهار با صاحبان صنایع عرب اسرائیلی در حیفا شرکت کردند. این جلسه توسط موسسه کانادایی CIIRDF برگزار شده بود که در آن برای توسعه روابط انتاریو با شرکت های عرب اسرائیلی در زمینه های نوآوری بحث و تبادل نظر شد.

Moridi–middleeast-trip-1
Moridi–middleeast-trip-2
Moridi–middleeast-trip-3
Moridi–middleeast-trip-4
Moridi–middleeast-trip-5
Moridi–middleeast-trip-6-S
Moridi–middleeast-trip-7
Moridi–middleeast-trip-8
Moridi–middleeast-trip-12
Moridi–middleeast-trip-10
Moridi–middleeast-trip-11
Moridi–middleeast-trip-13
Moridi–middleeast-trip-9

فلسطین

رام الله شهری در حوالی اورشلیم مرکز دولت خودگردان فلسطین است. خانم کاتلین وین همراه هیئت انتاریو و نیز نماینده کانادا در فلسطین برای دیدار از فلسطین عازم رام الله شدند و در دفتر آقای محمود عباس رئیس دولت فلسطین، با ایشان ملاقات کردند. در این ملاقات خانم نخست وزیر به گسترش روابط اقتصادی و آموزشی و علمی بین انتاریو و فلسطین تاکید کردند. ضمن بازدید از موزه محمود درویش (شاعر ـ نویسنده و روزنامه نگار معروف فلسطینی) طی مراسمی۱۰بورس تحصیلی از طرف دانشگاه های تورنتو ـ یورک ـ مک مستر ـ کالج بوریال ـ بیمارستان دانشگاهی SikKids ـ بیمارستان دانشگاهی زنان تورنتو به دانشجویان فلسطینی اهدا شد. به علاوه ۲۰ بورس تحصیلی از طرف موسسه خیریه کانادایی “دختران برای زندگی” به مدیریت دکتر “عزالدین ابوالعیش” به دانشجویان فلسطینی اهدا شد.

هیئت انتاریو به سرپرستی خانم نخست وزیر جداگانه با خانم “ابیر اوده” وزیر اقتصاد ملی فلسطین و آقای دکتر “صبری صیدام” وزیر آموزش عالی فلسطین ملاقات کردند. دکتر صیدام در مراسم امضاء قرارداد همکاری بین دانشگاه یورک ـ دانشگاه ویندزور ـ دانشگاه مک مستر و دانشگاه های بیت اللحم، بیرزیت و دانشگاه النجاه و دانشگاه تورنتو و وزارت بهداری فلسطین شرکت کردند.

در شهر بیت اللحم، هیئت انتاریو با شهردار بیت اللحم خانم “ورا بابون” دیدار کردند و به اتفاق ایشان از کلیسای معروف Nativity دیدن کردند. این کلیسا که در محل تولد حضرت مسیح بنا شده است از مقدس ترین مکان های مسیحیان جهان است و بخش جداگانه ای برای مسیحیان کاتولیک، ارمنی، آسوری و ارتدکس دارد. مکان تولد حضرت مسیح در محلی در زیرزمین کلیسا واقع است.

طی این دیدار از اسرائیل و فلسطین ۴۴ قرارداد همکاری به ارزش ۱۸۰ میلیون دلار به امضا رسید که منجر به ایجاد ۲۰۰ شغل در انتاریو خواهد شد. در مجموع این بازدید کاملاً موفقیت آمیز بود و قطعاً به گسترش روابط علمی ـ پژوهشی و آموزشی بین انتاریو از یک طرف و اسرائیل و فلسطین از طرف دیگر کمک خواهد کرد.

صحبت کوتاهی با دکتر مریدی در پیوند با دومین سفرشان به اسرائیل داشتیم و از ایشان در مورد اسرائیل و مردمش پرسیدیم. دکتر مریدی می گوید: مردم اسرائیل مانند مردمان اغلب کشورهای جهان مردمانی مهربان و مهمان نواز و خوش رو هستند. گروهی از یهودیان اسرائیلی حتی در سرزمین های فلسطینی مشغول فعالیت انسانی برای برقراری صلح و نزدیکی بیشتر این دو ملت بهم هستند، چیزی که در میان فلسطینی ها هم دیده می شود. این بار قرار است با وساطت فرانسه گفت وگو های صلح میان اسرائیل و فلسطین از سر گرفته شود.

دکتر مریدی اضافه می کند که اسرائیل کشوری است که از لحاظ پیشرفت های اجتماعی و شهری و دست آوردهای دمکراتیک بیشتر مشابه کشورهای غربی است تا کشورهای منطقه، هم از لحاظ اجتماعی و هم علمی و تکنولوژیکی اسرائیل دست آوردهایی دارد که ستودنی است. دانشگاهی دارد به نام تکنیون که صد ساله است ، یعنی ۳۵ سال پیش از تولد اسرائیل ساخته شده که از همین دانشگاه ۴ تن جایزه نوبل گرفته اند و دست آوردهای بیشمار دیگر.

دکتر مریدی در پیوند با مردم فلسطین می گوید: در فلسطین متوجه شدم که جمعیت این کشور خیلی جوان و در همان حال دارای تحصیلات بالاست، و نسبت افراد باسواد عالی در فلسطین از همه ی کشورهای دیگر عربی بیشتر است. در فلسطین هم به نظر می آمد مردم خواهان صلح اند و از مناقشه های طولانی خسته هستند چیزی که در میان مردم اسرائیل هم دیده می شد. جالب است که بدانید دکتر عزالدین ابوالعیش پزشک فلسطینی که سه دخترش را در بمباران های اسرائیلی از دست داده، اما خواهان صلح است، و هم اکنون در دانشگاه تورنتو تدریس می کند، بنیادی برای بورسیه دانشجوهای فلسطینی ایجاد کرده که آنها بتوانند برای تحصیل به کانادا بیایند و یا در همانجا از بورس تحصیلی اهدایی بهره مند شوند.

در پاسخ به پرسش  تفاوت های ایران و اسرائیل دکتر مریدی می گوید: اول از همه بگوییم که خلق و خوی مردم اسرائیل مثل خلق و خوی ایرانیان است، خونگرم و مهمان نوازند، اما در مورد نظام اداره کشورها تفاوت های اساسی وجود دارد و نخستین تفاوت را در آزادی زنان در اسرائیل و عدم آزادی زنان ایران برمی شمرد.

تفاوت مهم دیگر آزادی مذاهب در اسرائیل است که در آنجا بهائیان و مسلمانان و یهودیان و مسیحیان و پیروان همه ی ادیان از آزادی کامل مذهبی برخوردار هستند، اما در ایران بهائیان این همه مورد تبعیض و اذیت و آزار قرار دارند.  جالب است که بدانید مقبره ی پیامبر بهائیان که از دیدنی های اسرائیل است و مسجد الاقصا و کلیساها و عبادت گاه های دیگر همه برقرارند و هم محلی برای زیارت پیروانشان هستند و هم محلی برای جلب توریست.

در ایران شهروندان ایرانی را به دلیل و یا بهانه ی فعالیت سیاسی و یا مخالفت با حکومت دستگیر و زندانی می کنند و هزاران تن به همین دلایل طعم تلخ زندان و شکنجه را کشیده اند، در حالی که در اسرائیل فعالیت سیاسی و حزبی برای همه گان آزاد است. در اسرائیل نخست وزیران پیشین به راحتی می توانند از دولت بر سرکار،  انتقاد کنند، در ایران اما هم رئیس جمهوری اش در تبعید است و هم  نخست وزیرش در حصر خانگی است!

دکتر مریدی این سفر را سفر موفقیت آمیزی می داند و می گوید دولت ۱۸۰ میلیون دلار قرارداد در این سفر بست که بیشتر به امور علمی و پزشکی و برخی هم به اقتصاد مربوط بودند.