دیوید میلر به هارپر:”دیدی گفتم

 شهروند ـ آرش عزیزی:  ماجراهای آخرهفته‌ی پرماجرای نشست گروه ۲۰، به هیچ وجه به آخرهفته محدود نشده‌اند و می‌روند تا تاثیری ماندگار بر تاریخ تورنتو و کانادا داشته باشند، اما در این میان شهرداری تورنتو مشغول پاک‌سازی و جبران خسارات وارده است و شهردار دیوید میلر در آخرین ساعات زیر چاپ رفتن شهروند اعلام کرد به اتاوا فشار خواهد آورد تا هزینه خسارات وارده به شرکت‌ها و کارگران را (که سر کار نرفته و بعضا حقوق نگرفته‌اند)پرداخت کند.

میلر پیش‌تر در کنفرانسی خبری گفته بود که دولت فدرال به او خبر داده تنها هزینه شرکت‌ها و مغازه‌هایی را می‌دهد که در طول آخر هفته باز بوده‌اند و می‌توانند خسارات وارده را ثابت کنند.

شهردار تورنتو اکنون می‌گوید این به هیچ وجه کافی نیست و از این رو مقامات دولتش می‌خواهند اتاوا را تحت فشار بگذارند تا خسارات وارده به شرکت‌هایی که مجبور به تعطیل کردن شدند (یا به دلیل فروش کم یا به دلیل حمله خرابکاران)، کارگرانی که حقوق‌شان را دریافت نکردند و شرکت‌هایی که شیشه‌هایشان شکسته(یا خسارات مشابه) را جبران کند.

میلر در ضمن در مصاحبه‌ای با تورنتو استار گفته است که خرابکاری و دستگیری‌های وسیع در نتیجه برنامه‌ریزی بد دولت محافظه‌کار بوده و نه اعمال پلیس. او در ضمن گفت اگر نشست گروه ۲۰ به نتایج مهمی رسیده بود، تورنتویی‌ها عواقب آن را می‌پذیرفتند، اما چنین چیزی اتفاق نیافتاده است.

میلر در ضمن تاکید کرده که اگر دولت هارپر به حرف او گوش داده بود و نشست را به جای مرکز نمایشگاه‌های تورنتو، درست وسط مرکز شهر، در پارک اگزبیشن پلیس (Exhibition Place) برگزار کرده بود، این اتفاقات نمی‌افتاد.

میلر در پاسخ به سئوال در مورد نگرانی‌های مردم در مورد عملکرد پلیس (و مشخصا ویدئویی که حمله پلیس به معترضانی که سرود “ای کانادا” را می‌خوانند نشان می‌دهد) گفته که به نظر او عملکرد پلیس در “بالاترین سطح” بوده و شهروندان هم اگر شکایتی دارند باید از مجاری قانونی آن‌را دنبال کنند. میلر اما اضافه کرده:”به کل داستان که نگاه کنیم باید به پلیس‌مان بگوییم متشکریم.”

میلر در ضمن فراخوان به تحقیق شهرداری در نحوه عملکرد دولت شهری را رد کرد اما گفت شاید نوعی بازبینی(و نه تحقیق عمومی) از سوی دولت استانی و فدرال لازم باشد.