فرح طاهری

جمعه ۱۸ جون ۲۰۱۰ رستوران شیراز پذیرای میهمانانی بود که برای همیاری با مهدیه حاجی قاضی، دومین زن کاندیدای شورای شهر ریچموندهیل، آمده بودند.

در میان میهمانان چهره های برجسته ی ادبی، هنری و سیاسی جامعه ی ایرانیان دیده می شدند و همچنین صاحبان موفق کسب و کار حضور داشتند.

دکتر ظهوری، دندانپزشک شناخته شده جامعه ایرانی، امر معرفی مهدیه حاجی قاضی را برعهده داشت. او گفت، معمولا در بعضی از کشورها مثل ایران کسی که یک حرکت سیاسی می کند، سر از زندان و یا اعدام درمی آورد ولی اینجا به او دفتر می دهند و تر و خشکش می کنند.

دکتر ظهوری همچنین با اشاره به وجود بعضی میهمانان غیرایرانی از جمله آقای دیوید کوهن، عضو فعلی شورای شهر ریچموندهیل از منطقه ۳، به طنز گفت، برای شما که فارسی نمی دانید متاسفم چون قرار است ما امشب فارسی صحبت کنیم چون شما اینجا در اقلیت هستید. سپس از مهدیه حاجی قاضی خواست که به روی سن برود و برای حاضران دلایل اقدام خود را بگوید.

خانم حاجی قاضی در آغاز به انگلیسی از شرکت کنندگان در جشن همیاری خود تشکر کرد. همچنین از افراد و کار و کسب هایی که او را حمایت کرده بودند، سپاسگزاری کرد.

او سپس به فارسی خوشامد گفت و خود را معرفی کرد. او همچنین از تک تک حامیانش تشکر کرد.

دکتر ظهوری در ادامه، هدف اصلی خانم حاجی قاضی برای ورود به این عرصه را تصمیم خود او خواند ولی دلیل حمایت خودش را به طنز بیان کرد و گفت: برای اینکه زودتر از مطب من بیرون بره و من خیالم راحت بشه.

مهدی ظهوری نفر بعدی بود که در حمایت از مهدیه حاجی قاضی به انگلیسی سخن گفت و به صفات مثبت او اشاره کرد. 

پس از این سخنرانی های کوتاه، نوبت به صرف شام رسید.

در این فاصله با خانم حاجی قاضی گفت وگوی کوتاهی کردم و از او درباره ی تجربیات و پیشینه اش پرسیدم.

 گفت: با دیپلم تجربی، در سال ۱۹۹۲ در سن ۲۰ سالگی به کانادا آمدم. در کانادا به کلاس های مختلف زبان رفتم. سالهای اول به بچه دار شدن و نگهداری از دو پسرم گذشت. بعد از آن به سنکاکالج رفتم و در رشته وام مسکن تحصیل کردم ولی هیچگاه در این رشته کار نکردم چون همیشه عاشق رشته ی پزشکی بودم. برای همین هم در رشته ی دستیار دندانپزشکی درس خواندم و بعد از اتمام آن در همین زمینه شروع به کار کردم.

همانطور که گفته شد، مهدیه حاجی قاضی دستیار دکتر ظهوری است. 

دکتر ظهوری امر معرفی مهدیه حاجی قاضی را برعهده داشت

او درباره ی کارهای داوطلبانه اش افزود: چند سال است که با EverGreen  کار می کنم که برای بچه های خیابانی ست؛ بچه هایی که وضعیت مالی و جسمی خوبی ندارند و در پناهگاه زندگی می کنند. دکتر ظهوری ۱۱سال است که برایشان داوطلبانه کار می کند و من هم با او در این موسسه هستم. من تنها دستیار داوطلب آنجا هستم و کلا ما دو نفر تنها ایرانیانی هستیم که آنجا کار داوطلبانه می کنیم. 

در برنامه های شهرداری ریچموندهیل هم همیشه همکاری داوطلبانه داشته و دارم. در برنامه های People’s Plan و گالای نوروز داوطلبانه کار کرده ام.

 چه شد که برای کرسی شورای شهر ریچموندهیل خودتان را نامزد کردید؟

ـ در این سه سال که با شهرداری ریچموندهیل کار داوطلبانه می کردم، آقای دیوید کوهن را در برنامه های مختلف می دیدم و می شناختم. اگر ایشان می خواستند دوباره خود را کاندیدا کنند، من هرگز در مقابل او نامزد نمی شدم، ولی امسال ایشان بعد از ۲۲ سال دارند می روند و این کرسی خالی شده، و من هم اقدام کردم.

 رقبایتان چه کسانی هستند؟

ـ دو رقیب ایرانی، آقایان احسان حقی و مهرداد صبوحی به علاوه پنج نفر دیگر از کامیونیتی های دیگر برای این کرسی خودشان را نامزد کرده اند. در حال حاضر هشت کاندیدا هست ولی تا دهم سپتامبر که تقاضا پذیرفته می شود، هنوز ممکن است کسانی ثبت نام کنند، پس ممکن است این هشت نفر به شصت نفر هم برسد. 

 چقدر به پیروزی امید دارید؟

ـ من همیشه روی ۱۰۰ حساب می کنم. چه در کارم و چه در کار داوطلبانه و چه در درس همیشه برای ۱۰۰ رفته ام. حتی به فرزندانم هم می گویم که اگر برای ۸۰ بخوانید ۳۰ هم نمی گیرید، بنابر این باید برای ۱۰۰ رفت. اگر امید نداشتم اصلا قدم جلو نمی گذاشتم.

 در صورت انتخاب شدن، چه برنامه هایی دارید؟

ـ من خیلی برنامه در نظر دارم. وقتی شما عضو شورای شهر باشید، یک سری کارها جزو وظایف شماست که باید انجام دهید. عضو شورای شهر باید صدای مردم را به گوش مقامات اجرایی برساند. سعی و تلاش برای پایین نگه داشتن مالیات ها، برنامه هایی در مورد مسائل ایمنی ترافیک، رسیدگی به پارک ها و تأسیسات تفریحی ـ ورزشی و این گونه کارها از وظایف شورای شهر است.  

اما اینکه من چه برنامه ای دارم. من می خواهم منطقه را به مناطق کوچکتر تقسیم کنم و برای هرکدام یک نماینده بگذارم. این نمایندگان ماهانه باید عوض شوند و خودم با نمایندگان مرتب جلسه خواهم داشت تا مسائل و مشکلات آن منطقه را بهتر درک کنیم و راه حل پیدا کنیم.

 

ناحیه ای که شما از آن کاندیدا شدید، شامل چه منطقه ای می شود؟

ـ من از ناحیه ۳ ریچموندهیل کاندیدا شدم که این ناحیه از شرق بی ویو تا غرب ۴۰۴ ، جنوب استافویل تا شمال خیابان شانزدهم را پوشش می دهد.

 

چه کسانی می توانند رای دهند؟

ـ افرادی که ۱۸ سال تمام داشته باشند و سیتیزن کانادا باشند و باید ساکن این منطقه باشند.

 

از آمار تعداد واجد شرایط برای رای اطلاع دارید؟

ـ اداره آمار کانادا ساکنان این منطقه را ۲۸هزار نفر اعلام کرده و در رای گیری پیشین در سال ۲۰۰۶ آقای کوهن با دو هزار و خرده ای رای برنده شده. باید بگویم که توزیع جمعیتی ساکنان غیرکانادایی منطقه ۴۰درصد چینی ها، ۱۰درصد هندی ها و ۶ درصد ایرانی ها هستند. بنابر این من فقط نمی توانم به حمایت هموطنانم متکی باشم و باید با کامیونیتی های دیگر هم ارتباط نزدیک داشته باشم.

 

پیامی برای کامیونیتی خودتان، یعنی ایرانی ها؟

ـ به هر کس که می خواهید رای دهید، رای دهید فقط از خانه ها بیرون بیایید. چون با رای دادن در کارهای اجتماعی سهیم می شوید. ما هر چقدر تعداد رای دهنده هایمان در هر منطقه ای که زندگی می کنیم، بالا برود، کامیونیتی مان از جوانی درمی آید و ریشه می دواند. وقتی شما رای می دهید اسم و ملیت شما به عنوان یک شهروند فعال در لیست آنها ثبت می شود.   

 به هنگام صرف شام خانم حاجی قاضی دوباره به صحنه رفت تا نکاتی را یادآوری کند. او از همسرش محسن اسلامی نظری و دو پسرش برای همراهی شان تشکر کرد.

هنرمند پیانیست آقای نادر نادری با نوای پیانوی خود و آهنگ های خاطره آمیز قدیمی از خانم حاجی قاضی حمایت کرد.  پس از صرف شام نیز گروه موسیقی با آهنگ های شاد جمعیت را به رقص و پایکوبی دعوت کرد.

برای خانم حاجی قاضی در راه رسیدن به شورای شهر ریچموندهیل موفقیت آرزو می کنیم و برای آشنایی بیشتر با او می توانید از وب سایتش دیدن کنید. www.madiaghazi.com