بی بی سی: خودرویی بمبگذاری‌شده مقر فرماندهی پلیس در شهر میدیات، در استان ماردین ترکیه را هدف گرفت. بنا به گزارش‌ها در این انفجار سه نفر از جمله یک مامور پلیس کشته و حدود ٣٠ نفر هم زخمی شده‌اند. تصاویری که از محل انفجار منتشر شده نشان می‌دهد که دود غلیظی برخاسته است. انفجار به قدری بزرگ بوده که کل نمای یک ساختمان پنج طبقه و ساختمان‌های اطراف را تخریب کرده است.

بینالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه گفته است که پ‌ک‌ک مسئول این حمله بوده است. او گفته است که موانع سیمانی و دیگر تدابیر امنیتی باعث شد که تعداد قربانیان بالا نرود.

Cover-1598

نیروهای امنیتی ترکیه می‌گویند پس از انفجار بین آنها و شبه نظامیان وابسته به حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) درگیری‌هایی رخ داده است.

انفجار امروز شهر میدیات یک روز پس از انفجارهای مرگبار استانبول رخ می‌دهد. شهر میدیات در جنوب شرقی ترکیه و نزدیکی مرز با سوریه و نزدیکی شهر نصیبین قرار دارد. نصیبین صحنه شدیدترین درگیری‌های ماه‌های اخیر بین نظامیان ترکیه و نیروهای پ‌ک‌ک بوده است. تصاویری که از نصیبین منتشر شده سربازان ارتش ترکیه را نشان می‌دهد که پرچم‌های بزرگ ترکیه را از ساختمان‌های ویران شهر کردنشین نصیبین آویخته‌اند.

همچنین انفجار یک خودروی بمبگذاری شده در شهر استانبول که یک اتوبوس ماموران پلیس را هدف می گرفت باعث، مرگ ۷ مامور و ۴ غیرنظامی در مرکز استانبول شده است.

انفجار صبح روز سه شنبه، ١٨ خرداد (٧ ژوئن)، در یکی از مناطق پر ازدحام مرکز شهر استانبول و زمانی روی داد که یک خودرو حامل ماموران پلیس ضد شورش از محل عبور می‌کرد. عامل این انفجار بمب کنترل از راه دور بوده که در یک خودرو کارگذاری شده بود و احتمال دارد خودرو ماموران پلیس هدف بمب‌‌گذاران بوده باشد.

استاندار استان استانبول کشته شدن یازده نفر و زخمی شدن دست کم سی و شش نفر دیگر را تایید کرده و گفته است که وضع برخی از زخمی‌های این انفجار وخیم است.

خبرگزاری فرانسه گفته است که انفجار در نزدیکی یک ایستگاه مترو واقع در حوالی یکی از مکان‌های تاریخی و توریستی در استانبول به وقوع پیوسته است. محل انفجار از دانشگاه استانبول فاصله چندانی نداشته و براساس برخی گزارش‌ها، باعث لغو امتحانات در روز سه‌شنبه شده است.

خبرگزاری رسمی آناتولی گفته است که این انفجار به چند خودرو و چند ساختمان واقع در نزدیکی محل خسارات کرده است. در تصاویر تلویزیونی از محل انفجار هم خسارات وارد شده به ویترین فروشگاه‌ها و پنجره ساختمان‌ها دیده می‌شود.

از آغاز سال جاری میلادی، چند انفجار شدید در شهرهای ترکیه روی داده که تلفاتی برجای گذاشته و همچنین باعث کاهش شمار جهانگردان شده است.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت انفجار روز سه‌شنبه استانبول را برعهده نگرفته اما در گذشته، مقامات امنیتی ترکیه حزب کارگران کرد – پ‌ک‌ک – را مسئول برخی از بمب‌گذاری‌ها معرفی کرده بودند.

در سال جاری، یک گروه انشعابی پ‌ک‌ک که خود را “بازهای آزادی کردستان” می‌خواند مسئولیت چند بمب‌گذاری را برعهده گرفته و ماه گذشته نیز پ‌ک‌ک گفت که مسئول انفجاری در استانبول بوده  که در اثر آن، دست کم هشت نفر کشته شد.