گفت وگو با دکتر مریدی به دلیل تغییرات تازه کابینه

 

شهروند: با حضور هفت وزیر تازه، کابینه ی کنونی خانم کاتلین وین از ۲۷ وزیر به ۳۰ وزیر، البته با احتساب خود ایشان، تغییر چهره داد.

پس از اعلان نظ سنجی که در ۲۸ اپریل امسال به عمل آمد و خبر از پیشی گرفتن محافظه کاران بر لیبرال ها می داد، خانم نخست وزیر تصمیم به تغییر کابینه و پر رنگ کردن حضور زنان در دولتش گرفت.

در نظرسنجی یاد شده محافظه کاران با ۳۹ درصد محبوبیت در استان در برابر ۳۴درصد محبوبیت لیبرالها از آنان پیشی گرفته بودند. در همین نظرسنجی نیودمکراتها هم از ۲۱ درصد محبوبیت برخوردار بودند.

همانطور که اشاره شد کابینه تازه با احتساب خود نخست وزیر۳۰ وزیر خواهد داشت. کابینه جدید ۱۲زن دارد و تعداد زنان کابینه از ۳۰ درصد کل کابینه به۴۰درصد کل کابینه افزایش پیدا کرده است. برخی این تغییرات را متاثر از کابینه ی جاستین ترودو می دانند که برای بار نخست تقریبا زنان کابینه در دولت فدرال با مردان مساوی هستند.

کابینه جدید دولت انتاریو

کابینه جدید دولت انتاریو

چهره های تازه کابینه ی انتاریو عبارتند از:

لورا آلبانس (Laura Albanese) نماینده ی حوزه ی جنوب یورک و وستون رود، وزیر مهاجرت و شهروندی.

 الینور مک ماهون(Eleanor McMahon) از حوزه ی انتخابی برلینگتون، وزیر فرهنگ، توریسم و ورزش.

 ایندیرا نایدو- هریس   (Indira Naido- Harris)از حوزه ی انتخابیه ی هالتون، وزیر مسئول بازنشستگی

  گلن تاهیبیولت(Glen Thibault) از شهر سادبری، وزیر انرژی.

  کاترین مک گوری (Kathryn McGarry) از حوزه ی انتخابیه ی کمبریج، وزیر منابع طبیعی و جنگل ها.

  کریس بالارد(Chris Ballard) از نیومارکت وآرورا، وزیر مسکن.

  و ماری فرنس لالوند(Marie-France Lalonde) از حوزه ی اتاوا و اورلینز، وزیر امور دولت و مصرف کنندگان و وزیر مسئول امور فرانسوی زبان ها.

از دکتر مریدی که پیش از تغییرات تازه، مسئولیت دو وزارتخانه را در دولت انتاریو عهده دار بودند، درباره ی اهمیت و ضرورت تغییرات تازه کابینه پرسیدیم و ایشان پاسخ داد: نخستین تغییری که در کابینه انجام شد افزایش تعداد وزیران از ۲۷ نفر به ۳۰ نفر بود. تعداد خانم های کابینه نیز از ۳۰ درصد به ۴۰ درصد افزایش یافت. برخی از وزارت خانه ها به دو وزارتخانه تبدیل شدند، برای نمونه وزارت تجارت خارجی و مهاجرت به دو وزارتخانه ی تجارت و مهاجرت تبدیل شد و وزارت پیشین شهرداری ها و مسکن نیز به دو وزارتخانه ی شهرداری و مسکن تغییر یافت. وزارت توسعه اقتصادی و امور زیربنایی نیز به دو وزارت خانه جدا به نام های وزارت توسعه اقتصادی و وزارتخانه ی امورزیربنایی تقسیم شد.

در کابینه جدید دکتر رضا مریدی وزیر پژوهش، نوآوری و علوم است

در کابینه جدید دکتر رضا مریدی وزیر پژوهش، نوآوری و علوم است

من هم که پیش از این دو وزارت خانه را سرپرستی می کردم، سرپرستی وزارت آموزش عالی و حرفه ای را که اکنون تغییر نام داده و به وزارتخانه ی آموزش عالی و توسعه ی انسانی تبدیل شده را به وزیر تازه اش خانم دب متیوز واگذار کردم، و اکنون وزیر وزارتخانه ی پژوهش، نوآوری و علوم هستم.

دکتر مریدی به شهروند می گوید: امروز(دوشنبه سیزدهم ماه ژوئن) در حضور فرماندار کل انتاریو خانم الیزابت داوودز وول Elizabeth Dowdeswell ، وزیران کابینه جدید، سوگند یاد کرده و سوگند نامه ی شروع کارشان را امضاء کردند. در مراسم یاد شده نزدیک به ۳۰۰ تن از بزرگان استان و شهر حضور داشتند.

از دکتر مریدی پرسیدیم آیا تغییرات تازه ی کابینه به سود استان است؟

دکتر مریدی پاسخ دادند: به نظر من بله، به سود استان است. نخست وزیر انتاریو می خواستند در دو سالی که پیش روی دولتشان هست، برنامه های حزب را با انرژی بیشتری به انجام برسانند، و بیشتر برنامه ها هم به امور زیربنایی استان می پردازند، که از زمره آنان می توان به طرح جامع بازنشستگی انتاریو و بودجه ی زیربنایی ۱۶۰بیلیون دلاری دهه ی در راه، و طرح بهبود شرایط محیط زیست و کاهش گازهای گلخانه ای اشاره کرد.

دکتر مریدی در پاسخ به این پرسش که”در این دو سالی که ایشان سرپرستی دو وزارتخانه را عهده دار بوده است، بویژه در وزارتخانه ای که سرپرستی آن به وزیر دیگری واگذار شده چه اقداماتی صورت گرفته است؟” گفت: در این دو سالی که من عهده دار دو وزارتخانه بودم، در وزارت آموزش عالی و توسعه انسانی، این اقدام ها را انجام دادم:

۱- تاسیس شعبه ی دانشگاه یورک در مارکام.

۲- برقراری شهریه ی رایگان برای تحصیلات دانشگاهی و کالج ها برای دانشجویان کم درآمد.

۳- تاسیس دانشگاه اینترنتی، که دانشجویان می توانند درسهایشان را از طریق اینترنت دریافت کنند.

۴- ایجاد تسهیلات برای انتقال واحد درسی از دانشگاه و یا کالجی به دانشگاه ها و کالج های دیگر.

۵- تاسیس دوره ی لیسانس زبان بومیان کانادا در پلی تکنیک مردمان اولیه کانادا در شهر برنت فورد.

۶- برقراری مقدمات تاسیس اولین دانشگاه کامل به زبان فرانسه با مدیریت جامعه فرانسه زبانان انتاریو.

۷- بازنگری همه جانبه در آموزش حرفه ای انتاریو و افزایش بودجه برای مراکز آموزش فنی و حرفه ای.

۸- بازنگری گسترده در چگونگی تخصیص کمک های مالی دولت به دانشگاه ها و کالج ها.

۹- بازنگری در امور بلند مدت جذب دانشجویان خارجی و بین المللی کردن دانشگاه های و کالج های انتاریو.

۱۰- بازنگری در قانون کالج های غیر دولتی انتاریو.

۱۱- تخصیص ۱۲۰ میلیون دلار به بودجه ی سال ۲۰۱۶ برای احداث ساختمان های تازه و تعمیر ساختمان های موجود دانشگاه ها و کالج های انتاریو.

خانم کاتلین وین پس از تغییر و اعلان کابینه ی تازه ی دولتش گفته است، تغییر کابینه از امور شخصی مهمی است که نخست وزیر باید انجام بدهد و من با اینکه سومین باری است که این کار را می کنم، اما اصلا این حس را ندارم که کار برایم آسان تر شده باشد.

.