شهروند- جاستین ترودو نخست وزیر کانادا قتل شهروند کانادایی جان ریدسل به دست گروه اسلامگرای «ابوسیاف» در فیلیپین را محکوم کرد. جان ریدسل ۶۸ساله که به دلیل گردش و گذراندن تعطیلات به فیلیپین رفته بود، ماه سپتامبر سال ۲۰۱۵ همراه سه تن دیگر توسط گروه یاد شده به گروگان گرفته شده بود.

به گزارش ارتش فیلیپین یک سر از تن جدا شده، در یک جزیره دور افتاده، درست یک ساعت پس از پایان ضرب الاجل پرداخت باج درخواستی ابوسیاف پیدا شده است که مربوط به جان ریدسل است.

robert-hall-1

ترودو در کنفرانس مطبوعاتی گفته است، کانادا این خشونت گروگانگیران برای قتل بدون دلیل را محکوم می کند. این یعنی قتل یک انسان بی گناه در کمال خونسردی و مسئولیت گروگان گیران را که دست به این جنایت زده اند بیش از پیش نشانه می گیرد، و دولت کانادا خود را متعهد می داند تا با همکاری دولت فیلیپین و جامعه ی جهانی این عمل شنیع را مورد تعقیب قرار  دهد.

ترودو پرسش یکی از خبرنگاران که نظر او را در ارتباط با گروگان دیگر کانادایی رابرت هال جویا شده بود، بی پاسخ گذاشت. پیش از این نخست وزیر کانادا اعلان کرده بود که برای نجات جان شهروندان کانادایی حاضر به باج دادن به گروگان گیران نیست.

علاوه بر دو کانادیی یاد شده گروگان گیران یک شهروند نروژی را نیز به گروگان گرفته اند. پیش از این  سخنگوی ارتش فیلیپین گفته بود که گروگان گیران ابوسیاف، با القاعده یک گروه دیگر تروریستی، نیز مرتبط هستند، و  تهدید کرده اند که اگر شش میلیون و چهارصد هزار دلار به این گروه پرداخته نشود پس از ظهر روز دوشنبه ۱۳ ماه ژوئن یکی از گروگان ها را به قتل خواهند رساند که با پیدا شدن سر جان ریدسل به این تهدید عمل کرده اند.

یادآوری می شود که گروه تروریستی یاد شده چند گروگان دیگر از شهروندان هلند، ژاپن، و مالزی را نیز در گروگان خود دارد.