آلمان حتی بدون هجوم پناهجویان هم آماده است سالانه ۴۰۰ هزار خارجی را بپذیرد

 

در ۴ سال آینده آلمان نزدیک به ۱۰۰ میلیارد یورو برای نگهداری، آموزش و همپیوندی خارجیان با جامعه بومی سرمایه گذاری می کند

 

در میان خارجیان مقیم آلمان، ایرانی ها اقلیتی کوچک محسوب می شوند، اما در مقایسه با سایر ملیت ها به موقعیتی خوب و اثرگذار دست یافته اند

 

روند مهاجرت از شرق اروپا، آفریقا و آسیا به آلمان به گونه ای پیش می رود که دیگر جای هیچ تردیدی برای تبدیل شدن این کشور به یک سرزمین مهاجرپذیر با تنوع فرهنگی باقی نمی گذارد.

در سال ۲۰۱۵ میلادی بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر وارد آلمان شدند که بیشترین آن ها را شهروندان شمال آفریقا، خاورمیانه و کشورهای شبه جزیره بالکان تشکیل می دادند.

نزدیک به ۴۷۷ هزار نفر از افراد تازه وارد درخواست پناهندگی کردند، اما روشن نیست که بقیه چه وضعیتی یافته اند، چه تعداد از آن ها این کشور را به قصد کشورهای دیگر ترک کرده اند و چه تعداد به کشورهای خودشان بازگشته اند؟ به گفته مقامات آلمانی، دست کم بخشی از مهاجران با پشتیبانی بستگان و آشنایان خود تصمیم به ادامه اقامت به صورت غیرقانونی گرفته اند.

با توجه به این آمارها، آلمان می تواند با وضعیتی شبیه ایالات متحده آمریکا روبرو شود. بر اساس محاسباتی که پیش تر به عمل آمده، جمهوری فدرال آلمان برای حفظ تعادل جمعیت و نیروی کار مورد نیاز خود، باید سالانه نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر را بپذیرد. بسیاری از صاحبنظران و رهبران سیاسی این کشور معتقدند که این جمعیت باید از طریق یک گزینش منطقی وارد آلمان شود. بر این مبنا باید افرادی که دارای تخصص های مورد نیاز آلمان هستند به صورت قانونی پذیرفته شوند.

در سال های گذشته، دولت آلمان با الگو قرار دادن روش ایالات متحده آمریکا برای متخصصانی که از طریق مراجعه به سفارتخانه ها در کشور خودشان برای کار در آلمان پذیرفته شده اند، کارت سبز صادر کرده است. به این ترتیب، کسی که در آلمان امکان کار پیدا کند، اقامت ۵ ساله می گیرد و پس از ۵ سال اگر قرارداد همکاری او تمدید شد، اقامت او نیز پایدار می ماند.

germany-refugee1

ورود مهاجران فاقد مهارت

اما مهاجرت های یک سال و نیم اخیر از این مسیر خارج شده است. بخش عمده نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار مهاجری که از آغاز سال ۲۰۱۵ به صورت غیرقانونی وارد آلمان شده اند، قربانیان جنگ و فقر اقتصادی در کشورهای خود هستند و اکثریت آن ها دارای تخصصی نیستند و برای ورود به بازار کار آلمان نیاز به آموزش دارند.

وزارت دارائی آلمان هزینه نگهداری و آموزش پناهجویان را در چهار سال و نیم آینده ۹۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو و برای هر سال نزدیک به ۲۱ میلیارد یورو برآورد کرده است. منابع رسمی گزارش داده اند که تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از دو میلیون پناهجوی دیگر وارد آلمان می شوند.

تعداد پناهجویان تازه در سال جاری ۶۰۰ هزار، در سال آینده ۴۰۰ هزار و از سال ۲۰۱۸ به بعد هر سال ۳۰۰ هزار تن پیش بینی شده است. براساس آمار رسمی در پایان سال ۲۰۱۵ بیش از ۹ میلیون و یکصد هزار خارجی در آلمان زندگی می کردند. در این آمار صدهاهزار خارجی تباری که تابعیت آلمان را پذیرفته اند منظور نشده اند. مجموع تعداد خارجیان و خارجی تباران نزدیک به ۱۲ میلیون نفر برآورد می شود که برابر با ۱۵ درصد جمعیت ۸۰ میلیونی آلمان است.

بزرگترین ملیت های مقیم آلمان را ترک ها با بیش از یک و نیم میلیون نفر، لهستانی ها با بیش از ۷۴۰ هزار نفر و ایتالیائی ها با متجاوز از ۶۰۰ هزار نفر تشکیل می دهند. ایرانی ها با حداکثر ۲۰۰ هزار نفر، یکی از کوچکترین اقلیت های خارجی ساکن آلمان هستند، اما به لحاظ تحصیلات، تخصص و موقعیت اجتماعی در شمار اقلیت های قومی ممتاز قرار دارند.

germany-refugee

سرمایه گذاری برای همپیوندی مهاجران

پایگاه اینترنتی رادیو آلمان ضمن انتشار جزئیات گزارش وزارت دارائی می نویسد: بخشی از ۹۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیارد یورو هزینه پناهجویان تا سال ۲۰۲۰ صرف مبارزه با دلایل مهاجرت در کشورهای مبدا می شود و ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو نیز هزینه کلاس های زبان و اطلاعات عمومی پناهجویان خواهد شد.

از چند سال پیش، پناهجویان آلمان برای جذب بهتر در جامعه و بازار کار موظف شده اند در کلاس های زبانی شرکت کنند که ۶۰۰ ساعت درسی را در بر می گیرد. در پایان این دوره، آن ها باید در یک دوره تکمیلی ۱۰۰ ساعته اطلاعات عمومی خود را در زمینه قوانین و آداب و رسوم جامعه آلمان تقویت کنند. اقامت مهاجران تنها در صورتی تمدید و در مواردی دائمی می شود که این دوره ها را با موفقیت به پایان رسانده باشند.

دولت آلمان علاوه بر شهریه زبان، هزینه نگهداری، تغذیه، پوشاک و داروی پناهجویان را در اقامتگاه های موقت می پردازد و به هریک از آن ها در ماه ۱۳۰ یورو پول توجیبی می دهد.

در صورت اقامت در خارج از اقامتگاه های موقت، هر پناهجو ماهانه ۳۴۵ یورو هزینه تغذیه و بهداشت می گیرد و اجاره خانه او را نیز دولت می پردازد.

سرپوشی که نژادپرستان روی واقعیات می گذارند

با توجه به این که آلمان بر اساس محاسبات پیشین به سالانه ۴۰۰ هزار مهاجر نیاز دارد، اگر ظرف چهار سال آینده چنانچه وزارت دارائی پیش بینی کرده است دو میلیون مهاجر دیگر وارد این کشور شوند، تنها این نیاز تامین شده است. بنابر این دیگر نمی توان از “هجوم مهاجران” سخن گفت. اما گروه های راستگرا و بیگانه ستیز آلمان، با هراس افکنی نسبت به “هجوم پناهجویان” می کوشند افکار عمومی را جذب خود کنند. این تبلیغات بیش از همه پناهجویان مسلمان را هدف قرار داده است.

در این زمینه، جنبش پگیدا (میهن پرستان اروپا علیه اسلامیزه شدن اروپا) و حزب “آلترناتیو برای آلمان” بیشترین نقش را به عهده گرفته اند. حزب آلترناتیو برای آلمان ماه مارس امسال در انتخابات ایالتی سه ایالت بزرگ “بادن وورتنبرگ”، “راین لند فالتس” و “زاکسن آنهالت” با ۱۲ و نیم درصد تا ۲۴ و نیم درصد آرای مردم وارد پارلمان های ایالتی شد. پیش بینی می شود که این حزب در انتخابات سپتامبر سال آینده به سومین نیرو در مجلس فدرال آلمان تبدیل شود.

حزب آلترناتیو، در ماه مه امسال برنامه جامع خود را به تصویب کنگره ای رساند که نزدیک به دو هزار تن از اعضا در آن شرکت داشتند. مبارزه با مظاهر اسلامی در آلمان محور اصلی این برنامه است.