چین بیشتر از یک ششم جمعیت دنیا را تشکیل می دهد و کشور تازه به دوران رسیده از لحاظ اقتصادی ست که با سرعتی غیرقابل تصور در پیشرفت است. به دو دلیل عمده تقریباً هیچ چیز آن به جز سیاست کنترل نمی شود. اول اینکه مردم آن در دنیا چنین بازار آزادی نداشته اند و با تحول اقتصادی جدیدی که در این کشور به وجود آمده از هر چیزی پول می سازند و کمترین توجهی به سلامتی مصرف کننده ندارند. دومین دلیل عدم کنترل تولید و پخش کالا مخصوصا مواد خوراکی به علت سردرگمی دست اندرکاران این مملکت است که نمی توانند با سرعتی که اقتصاد و عرضه و تقاضای جامعه، متحول گردیده، حرکت نمایند و همه چیز را مانند سیاست داخلی و خارجی خود کنترل کنند.

در حال حاضر کالاهای چینی از اسباب بازی گرفته تا انواع خوراکی ها، بازارهای کشورهای دنیا مخصوصا جهان سوم و در حال رشد را اشباع کرده اند و ما هر روز شاهد این حقایق هستیم که تقریبا همه ی این کالاها یا آلوده به مواد سمی و غیراستاندارد هستند و یا با دقتی زیاد و با پوشش ماهرانه در چندوچون ترکیبات کالاهای مورد بحث مخصوصا مواد خوراکی دستکاری های خطرناکی کرده اند. ما شاهد مسمومیت های دسته جمعی کودکان چینی بودیم که به علت مصرف شیر تقلبی جانشان را از دست دادند و یا برای همیشه بیمار و زمین گیر شدند. شاهد از بین رفتن حیوانات اهلی در کشورهای به اصطلاح صنعتی بودیم که از غذاهای آلوده به مواد سمی چینی تغذیه می کردند. صدها نوع اسباب بازی آلوده به سرب شناسایی و از گردش بازار خارج شدند ولی آیا کشورهای جهان سوم که با قیمتی ناچیز اجناس تقلبی و غذاهای آلوده به سموم را از چین خریداری می کنند و در ضمن سردمداران آن هم از این طریق سرمایه ی کلانی به جیب می زنند قادرند مرگ و میرهای زودرس کودکانی را که از شیر آلوده چینی استفاده می کنند، شناسایی و پیشگیری کنند.

امروزه شما محصولات غیر چینی کمتر در بازار می بینید که فقط به خاطر ارزانی وارد زندگی شما می شوند و به علت آلودگی های مختلف دیر یا زود دردسرهایی را به بار می آورند. من به دلایل مختلف و اسناد موجود در مراکز تحقیقاتی کشورهای صنعتی مصرف هیچ نوع محصول چینی مخصوصاً خوراکی ها را توصیه نمی کنم، زیرا خطراتش به قدری جدی و واضح است که احتیاج به شرح و بیان نیست. پس اگر نگران سلامتی خود و عزیزانتان هستید، به هیچ وجه کالاهایی را که مشکوک هستند و مارک چینی دارند، استفاده نکنید و از مصرف غذاهای ساخت چین دوری کنید.

توت فرنگی اشتها را کاهش می دهد

میوه توت فرنگی در سوخت و ساز یا متابولیسم چربی در بدن نقش دارد و در ضمن سبب ترشح هورمونی در بدن می گردد که اشتها را کاهش می دهد. با وجودی که توت فرنگی حاوی مقداری قند است ولی پس از صرف غذا مخصوصاً غذاهای نشاسته ای قند خون را تنظیم و از بروز التهاب بدن جلوگیری می کند. ترکیبات توت فرنگی ترشح هورمون Adiponectin را که در سوزاندن چربی بدن نقش دارد، افزایش می دهد که خود در عملکرد هورمون اشتها یا Leptin موثر است و در نتیجه موجب کم شدن وزن بدن می شود. افرادی که در خون آنها به اندازه ی کافی هورمون Adiponectin وجود دارد خیلی کمتر به سکته ی قلبی دچار می شوند و این توت فرنگی است که در چند و چون ترشح و فعالیت آن نقش دارد و نه تنها از بالا رفتن وزن بدن از طریق کم کردن اشتها نقشی مهم دارد، بلکه سبب بهزیستی و سلامتی قلب و عروق نیز می گردد.

علاوه بر این توت فرنگی حاوی مقدار زیادی فیبر و ویتامین C و منیزیوم و پتاسیم و کلسیم است که به این میوه ی تابستانی مقام مخصوص می دهد.

با تمام مزایایی که به آن اشاره گردید باید گفت که توت فرنگی به علت آفات گیاهی چندین بار سم پاشی می شود و طبق آمار موجود از نظر سم پاشی در بین غذاها مقام سوم را دارد. سموم گیاهی استفاده شده برای آفات به آسانی توسط بافت های حساس میوه توت فرنگی جذب میوه می شود و با شستن آن هم نمی توان سموم وارده به جسم توت فرنگی را از بین برد. متأسفانه به توت فرنگی ارگانیک هم نمی توان اطمینان کرد، زیرا در اکثر موارد این دسته از خوراکی ها در حقیقت ارگانیک نیستند. پس با وجود خوبی های این میوه ی خوشرنگ و لذیذ در خوردن آن نباید زیاده روی کرد مگر اینکه به سالم بودن آن اطمینان داشته باشید.

۳۲ بیلیون دلار خرج عوارض شورخوری

پژوهشگران دانشگاه استنفورد آمریکا آماری در مورد مصرف زیاد نمک و مخارج درمان عوارض آن انتشار داده اند که وحشت انگیز است. این گروه طی بررسی جالبی دریافتند که هر ساله دولت آمریکا حدود ۳۲ بیلیون دلار خرج درمان عوارض شورخوری می کند، البته گاهی این عوارض مانند فشار خون بالا و سکته های قلبی و مغزی به قدری شدید است که شخص بیمار نه تنها در تولید و اقتصاد خانواده و مملکت نقشی ندارد، بلکه مصرف کننده و سر بار خواهد بود. این گروه معتقدند که اگر فقط ده درصد از میزان مصرف کنونی نمک در این مملکت کاسته شود هر ساله حدود یک میلیون نفر به مرگ زودرس دچار نخواهند شد و به علت سکته های قلبی و مغزی از بین نخواهند رفت.

درصد بالایی از نمک مصرفی مردم دنیا، مخصوصاً کشورهای صنعتی از غذاهای از پیش تهیه شده (کمپوت و کنسرو و غیره) و رستورانها به دست می آید که صرفاً جهت بالا بردن وزن غذا، مزه و جلوگیری از عفونت های غذایی به کار می رود. به همین جهت کنترل آن کار دشواری است.

طبق آمار موجود ۷۵ درصد از مردم آمریکا خیلی بیشتر از مقدار توصیه شده روزانه نمک مصرف می کنند که قسمت مهم آن از غذاهای از پیش تهیه شده و بازاری به بدن می رسد. در انگلستان چند سالی است که دولت و کمپانی های مواد غذایی با هم در این مورد همکاری دارند و توانسته اند میزان مصرف نمک را تا ۳۰ درصد کاهش دهند. کشورهای ژاپن و فنلاند و ایرلند و استرالیا و کانادا نیز نتایج بررسی های مورد نظر در انگلستان را در دست مطالعه و اجرا دارند. امید است مردم با آگاهی که در مورد رابطه ی مصرف نمک زیاد و مرگ و میر زودرس به دست می آورند با دست اندرکاران وزارت بهداری و بهداشت و کمپانی های غذایی همکاری نموده و با کاهش مصرف نمک از مرگ و میر زودرس میلیون ها نفر در دنیا جلوگیری نمایند و بهتر و بیشتر از زندگی لذت ببرند.

پاسخ به سئوال خوانندگان شهروند

می خواستم بدانم که مغز گردو تا چه مدت خواص خود را حفظ می کند، زیرا شنیده ام که مغز گردو خیلی زود خواص خود را از دست می دهد.

ـ  مغز گردو و دیگر دانه های روغنی مانند پسته و بادام و فندق و تخمه های آفتابگردان و کدو و غیره اگر از پوست آن که طبیعت برای حفظ و سلامتی آن تدارک دیده جدا نشوند و در محیط خشک و تاریک نگهداری شوند، مدتها سالم مانده و خواص خود را حفظ می کنند. حال اگر پوست و حافظ مغز دانه های روغنی مورد بحث جدا گردد، حرارت و نور و رطوبت به تدریج در کیفیت مواد غذایی موجود در آنها مانند ویتامین ها و فیتوکمیکال ها و آنتی اکسیدان ها تغییراتی به وجود می آورد و گاهی رنگ و بو و طعم آنها نیز تغییر می کند. در این صورت بهتر است مغز دانه های روغنی در پوست خود سالم بمانند و فقط قبل از مصرف پوست آنها جدا شوند.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net