رضا دقتی هنرمند عکاس ساکن پاریس طی نامه ای خطاب به مریم زندی، دیگر عکاس برجسته ی ایرانی، اقدام اخیر او را مبنی بر عدم پذیرش مدرک درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ستود. در این نامه با عنوان “چنین است رسم بزرگان هنر” آمده است: 

بزرگ بانوی تصویرگران/ مریم زندی عزیز

خبر را که خواندم گفتم حقا که بزرگی‌ تو چکیده اصالت و شجاعت بزرگانی است که روبروی دوربینت نشستند، به چشمان تو نگریستند تا تو بزرگی‌ روح آنان را به ما انتقال دهی‌.

رد “مدرک درجه یک هنری” این دولتِ ننگ، نشان بارز پای بندیت به رهایی و ناوابستگی هنرمند است. آن هم در دورانی که دیگران جایزه “هنر و نیایش” را بر سر می گذارند و یا پوزه خود را به آخور ملایان می سایند، به بهانه لقمه نانی.

اینان هنرمند نه، که “هنربند” هستند.

بانوی تصویر ایران، مریم زندی، می ستایمت، همچون جامعه که می ستایدت، همچون تاریخ هنر ایران زمین که ترا خواهد ستود.

با احترام/ رضا دقتی/ پاریس تابستان ۱۳۸۹

گفتنی ست مریم زندی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دریافت مدرک درجه یک هنری نائل شده بود که طی نامه ای به  سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دلایل عدم پذیرش این نشان را مطرح کرد. او نوشت: متأسفانه در حالیکه حرفهٔ عکاسی و عکاسان به شدت مورد تهاجم قرار گرفته و هیچگونه امنیت حرفه‌ای و جانی برای عکاسان ایران وجود ندارد و تعدادی از آنها فقط به جرم عکاسی یعنی انجام وظیفه‌شان مورد ضرب و شتم و زندان قرار گرفته‌اند و در زندان یا بیرون منتظر احکامشان هستند و تعدادی از عکاسان حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای ما از ترس جان، سرگردان در اقصا نقاط دنیا و در شرایط بسیار نامناسب هستند و در حالیکه من حتی از دست گرفتن دوربینم در خیابان باید بترسم، و امکان انتشار کتاب عکس خود و بعضی از همکارانم بدون سانسورهای سلیقه‌ای میسر نمی‌باشد. در چنین شرایطی برای گرفتن این مدرک، دلیل و اشتیاقی در خود احساس نمی‌کنم. مسلماً اگر در شرایط دیگری بودیم دریافت چنین مدرکی شوق تداوم آنچه را که تا امروز برای وطنم، ایران، انجام داده‌ام “که ادای دین بوده است” مضاعف می‌کرد. به همین دلیل از دریافت چنین نشان‌هایی تا زمانه‌ای که شرایط چنین باشد معاف خواهم بود.