آرش عزیزی

نه، چشم‌تان اشتباه ندیده است. بنزین واقعا از یک دلار بالاتر رفته است.

حتما بحث و گفتگو راجع به آن را شنیده بودید و تعاریف دولت استانی لیبرال و مخالفت‌های اپوزیسیون را هم دیگر از بر شده‌اید اما از این هفته می‌توانید واقعا ببینید که «مالیات هماهنگ فروش» قرار است چه تاثیری بر زندگی‌تان بگذارد.

هفته گذشته در روز کانادا، اول جولای، افزایش قیمت‌ها با وارد عمل شدن مالیات جدید شروع شد و قیمت بسیاری اجناس از بلیت قطار تا پدیکور پا تا سیگار تا خشک‌شویی و البته تا بنزین ۸ درصد بالا رفت.

مالیات جدید ۸ درصد مالیات فروش استانی را به ۵ درصد مالیات کالاها و خدمات فدرال اضافه می‌کند تا اجناسی که قبلا فقط مالیات فدرال می‌خوردند حالا ۱۳ درصدی بشوند. خیلی از مردم انتظار این افزایش قیمت ناگهانی را نداشتند و هنوز گیج ضربه وارده هستند.

محمد، تاکسیران افغان‌تبار، در مصاحبه با شهروند گفت: «قبلا قیمت شروع ما ۴ دلار بود و الان می‌شود ۴/۲۵ دلار. باورتان بشود یا نه همین باعث شده بعضی‌ها نخواهند سوار تاکسی شوند و بعضی‌ها تا قیمت را می‌بینند پیاده می‌شوند».

البته طبیعی است که بیشتر ناراحتی‌ها مربوط به قیمت بنزین باشد. جسیکا، دختری که به تازگی راننده شده است، به شهروند می‌گوید: «قیمت بنزین از آن چیزهایی است که آدم همیشه سعی می‌کند کمتر بپردازد. حتی گاهی اوقات از این طرف شهر می‌روی آن‌طرف تا بنزین ارزان‌تر بزنی و حالا هیچ کس از این بنزین بالای ۱ دلار راضی نیست».

الهه، دختری ایرانی و ساکن نورت یورک، به ما گفت: «از مادرم پول ثابتی برای مانیکور می‌گرفتم و حالا باورم نمی‌شد که این میزان ۸ درصد اضافه شده، گرچه چیز زیادی نیست اما به هرحال غافلگیرکننده بود».

فهرست اجناسی که این ۸ درصد به آن‌ها اضافه می‌شود حسابی بلند و بالا است از جمله پول برق، پول گرما، قیمت هتل‌ها، آبونمان مجلات، تعمیرات خانه، کمیسیون مشاورین املاک، عضویت در باشگاه‌های ورزشی، حقوق وکلا و …

مالیات جدید، داروی تلخ اما لازم؟

دولت لیبرال انتاریو خوب از این احساسات باخبر بود و تصمیمش در مارچ سال گذشته برای اتخاذ این مالیات جدید، تصمیمی بسیار جنجالی بود که به گفته‌ی منابع مختلف مخالفت‌های بسیاری درون خود حزب لیبرال نیز برانگیخته بود. اما به نظر می‌رسد در چند ماه گذشته بخش اعظم حزب پشت این تصمیم رفته‌اند و سعی کرده‌اند آن‌را تبلیغ کنند. رضا مریدی، نماینده ایرانی‌تبار ریچموند هیل، جزو کسانی است که مطالبی به زبان فارسی و انگلیسی در تبلیغ مزایای این مالیات جدید منتشر کرده است.

لیبرال‌ها و طرفداران این مالیات می‌گویند اتخاذ آن به بهبود وضعیت اقتصاد و کسب و کار می‌انجامد و وضعیت را رقابتی‌تر می‌کند و با کاهش بیکاری در درازمدت به نفع همه است.

اما دو حزب اپوزیسیون و بسیاری دیگر با این استدلال ها مخالفند.

تیم هوداک، رهبر حزب محافظه‌کار پیشرو، و آندریا هروات، رهبر حزب نیودموکرات، هر دو بارها علیه این مالیات صحبت کرده‌اند و با آن مخالفت کرده‌اند، اما طرفه آن‌جا که هیچ یک وعده نداده‌اند در صورت به قدرت رسیدن آن‌را حذف کنند.

فعالان حزب نیودموکرات به این مالیات، هم در انتاریو و هم در بریتیش کلمبیا که همزمان این جدال را از سر می‌گذراند، به عنوان «مالیاتی بر فقرا» حمله می‌کنند در حالی که هوداکِ راست‌گرا آن‌را بهانه دیگری برای مالیات‌های بیشتر می‌داند و انتقادش از آن در جهت کلی انتقاد از تمام مالیات‌ها است.

ای کسانی که مالیات نمی‌دهید، «می‌گیریم‌تان»

نکته‌ی دیگری که بعضی منتقدان به آن اشاره کرده‌اند این است که بعضی شرکت‌ها با دریافت پول به صورت نقدی از زیر این مالیات درخواهند رفت و اینگونه کار شرکت‌های صادق سخت می‌شود.

جان ویلکینسون، وزیر درآمدها، در این زمینه به چنین شرکت‌هایی هشدار داد: «می‌گیریم‌تان و تعقیب‌تان می‌کنیم». ویلکینسون در کنفرانس روز جمعه خود در این مورد اشاره کرد: «من همیشه به مردم یادآوری می‌کنم که اگر مالیات ندهی داری از همسایه‌هایت دزدی می‌کنی… مردم باید بدانند که نقض قانون عواقب دارد».

در واقع به گفته آژانس درآمدهای کانادا (نهادی فدرال که قرار است مالیات هماهنگ را مدیریت کند) جریمه عدم پرداخت مالیات فروش می‌تواند تا ۲۵ هزار دلار باشد.

ویلکینسونِ لیبرال در ضمن از مردم خواسته است به هیچ وجه با شرکت‌هایی که مالیات فروش دریافت نمی‌کنند و نقدی کار می‌کنند، کار نکنند چرا که در این صورت هیچ کدام از حقوق معمولی خود را نخواهند داشت.