شهروند ـ رئیس جمهوری مکزیک، انریکو پنانیتو، برای حضور در نشست سران سه کشور آمریکا و کانادا و مکزیک، وارد کانادا شد.

به افتخار حضور رئیس جمهوری مکزیک، جاستین ترودو نخست وزیر کانادا دوشنبه ۲۷ جون ۲۰۱۶ یک میهمانی شام رسمی در ساختمان تاریخی کاسالوما ترتیب داد.

رئیس جمهوری مکزیک برای موضوع تمدید قرارداد نفتا، که بین سه کشور کانادا و آمریکا و مکزیک منعقد شده است، به کانادا آمده است. علاوه بر این یکی دیگر از درخواست های او رفع مشکلات دریافت ویزای کانادا برای شهروندان مکزیکی است که از سال ۲۰۰۹ دچار مشکلات اداری و کاغذ بازی بیشتری شده و مکزیکی ها به این خاطر ناراضی هستند. ترودو هم قول داد که در این باره اقداماتی انجام دهد.

گروه های فعال حقوق بشر این نشست و حضور رئیس جمهور مکزیک در کانادا را فرصتی می دانند تا صدای دادخواهی خود را به دیگران برسانند. در نامه ای به ترودو، سازمان عفو بین الملل درخواست کرده که به موارد شکنجه، کشتار و سربه نیست کردن مردم توسط مقامات که به مشکلی حیاتی در مکزیک بدل شده، توجه داشته باشد. از سال ۲۰۰۶ که مکزیک کارتل های بزرگ مواد مخدر را هدف قرار داده، بیش از ۲۷۰۰۰ نفر در مکزیک ناپدید شده اند. گزارش سازمان عفو بین الملل که روز سه شنبه منتشر شد، حاوی موارد شکنجه ی زنان در زندان های فدرال است و دولت هیچ تحقیق مناسبی را در این خصوص انجام نداده است.

 اوباما (راست) و انریکو پنانیتو (چپ) جاستین ترودو نخست وزیر کانادا را در میان گرفته اند

اوباما (راست) و انریکو پنانیتو (چپ) جاستین ترودو نخست وزیر کانادا را در میان گرفته اند

مادامی که مراسم صرف شام در کاسالوما برقرار بود، بیرون از این ساختمان ده ها تن با به دست گرفتن پلاکاردهایی خواستار حقوق بشر برای مکزیک شدند و همچنین پاسخگویی برای خشونت علیه معلمان و ناپدید شدن ۴۳ دانشجو در ایالت گوئررو که دو سال پیش به وقوع پیوست.

مکزیک و کانادا و امریکا با جمعیتی افزون بر ۵۳۰ میلیون نفر و تولید ناخالص ملی معادل یک چهارم اقتصاد جهان، شرکای اقتصادی مهمی برای یکدیگر هستند و پس از انعقاد قرارداد تجاری نفتا همکاری های همه جانبه ای داشته اند و بر ادامه ی این روند اصرار دارند.

تولید ناخالص ملی این سه کشور باهم ظرف بیست سال گذشته، دو برابر افزایش یافته و به ۲/۲۶ تریلیون دلار رسیده است. تقریبا هر ساله حدود دو میلیون کانادایی از مکزیک دیدن می کنند و ۳۵۱۷ شرکت کانادایی از جمله Gold Corp ، بمباردیه، اسکوشیا بانک و شرکت بین المللی مگنا در مکزیک شعبه دارند و مشغول کار و تولید هستند.

حدود ۹۶۰۰۰ مکزیکی در کانادا زندگی می کنند در حالی که مکزیک خانه ی ۶۰۰۰۰ کانادایی است.

جدیدترین نظرسنجی که از سوی انگوس رید صورت گرفته نشان می دهد که ۶۹ درصد کانادایی ها مایلند که در تقابل با قانون “جنس آمریکایی بخر” آمریکایی ها، دولت کانادا رابطه ی نزدیکتری با مکزیک داشته باشد. قانون “جنس آمریکایی بخر” دولت آمریکا را در خرید محصولات خارج از آمریکا محدود می کند از جمله خرید کالا از شرکای نفتا.

روز سه شنبه ۲۸ ژوئن دولت کانادا اعلام کرد با دولت مکزیک توافق دو جانبه ای را امضاء کرده است که بنا بر این توافق از اول ماه دسامبر دریافت ویزای کانادا برای شهروندان مکزیکی برداشته خواهد شد.

روز چهارشنبه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا به کانادا وارد شد تا در مذاکرات آخر هفته با دو شریک آمریکای شمالی اش در اتاوا شرکت کند. رسانه ها از این مذاکرات به عنوان نشست three amigos (سه دوست) نام برده اند.