رادیو زمانه: جعفر عظیم‌زاده، کارگر و فعال کارگری زندانی، پس از ۶۴ روز اعتصاب غذا ساعتی پیش با قول مساعد مسئولان برای اعاده دادرسی و اعطای مرخصی به اعتصاب خود پایان داد و به مرخصی اعزام شد.

جعفر عظیم‌زاده ساعت هشت شب روز پنج‌شنبه ۱۰تیر ماه ۹۵ اعتصاب غذای خود را شکست و خانواده‌اش او را از بیمارستان ترخیص کردند.

jafar-azimzadeh-1

احتمال دارد که این فعال کارگری به دلیل نامساعد بودن وضع جسمی‌اش با تصمیم خانواده در بیمارستان دیگری بستری شود.

به جعفر عظیم‌زاده قول اعاده دادرسی و رسیدگی عادلانه به پرونده و مرخصی قابل تمدید داده شده است.

عظیم‌زاده از ۱۰ اردیبهشت دست به اعتصاب غذا زده بود.

از جمله خواسته‌های او در این اعتصاب غذا می‌توان به رفع اتهام‌های امنیتی از پرونده فعالان صنفی، اعتراض به دستمزدهای زیر خط فقر کارگران و رفع ممنوعیت برگزاری برنامه مستقل در روز جهانی کارگر اشاره کرد.

پبش‌تر در ساعات میانی روز اعلام شده بود که با ادامه خونریزی روده‌ها، معده این زندانی سیاسی نیز دچار مشکلات جدی شده است. پزشک او هم اعلام کرده بود که در صورت تداوم اعتصاب غذا به کما خواهد رفت و خطر مرگ جان او را تهدید می‌کند.

همچنین روز چهارشنبه ۹ تیر، نزدیکان و همکاران جعفر عظیم‌زاده تجمعی در حمایت از او در خیابان پاستور تهران، محل دفتر ریاست جمهوری برگزار کردند. حاضران در این تجمع شعارهایی چون «جای کارگر زندان نیست، جان جعفر در خطر، هر ساعت یک فاجعه» سر دادند.

نمایندگان تجمع‌کنندگان موفق شدند وارد ساختمان ریاست جمهوری شوند و درخواست خود را به‌شکل مکتوب به مقامات ارائه دهند.

این تجمع در حالی‌ که مأموران نگهبانی در بیمارستان سینا اجازه ندادند شرکت‌کنندگان به ملاقات جعفر عظیم‌زاده بروند، در این بیمارستان پایان یافت.

همچنین در همین روز سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای نسبت به در خطر بودن جان جعفر عظیم‌زاده هشدار داده بود. این سازمان مدافع حقوق بشر با اشاره به بیهوشی سه روز پیش او در بیمارستان بر اثر ضعف ناشی از دو ماه اعتصاب غذا و واکنش دادستانی تهران، از مقامات ایران خواسته بود تا او را فوری و بدون قید و شرط آزاد کنند.

در طول دوران اعتصاب، اتحادیه‌های کارگری مانند اتحادیه سراسری فرانسه (س‌ژ‌ت) از عظیم‌زاده حمایت کردند. همچنین ۴۰ اندیشمند و فعال سیاسی و کارگری از جمله نوآم چامسکی، میثاق پارسا، الکس کالینیکوس، الکس گوردن و جان ریس با انتشار بیانیه‌ای با عظیم‌زاده اعلام همبستگی کردند.

کاربران توییتر هم روز سه‌شنبه هشتم تیر ماه با هشتگ #FreeAzimzade و #جعفر_عظیم‌زاده توفانی توییتری برای جلب توجه همگانی به وضعیت این زندانی سیاسی به راه انداختند.

شش زندانی سیاسی دیگر هم برای حمایت از عظیم‌زاده و اعلام همبستگی با او دست به اعتصاب غذا زده‌اند. این زندانی‌ها آرش صادقی، بهنام موسیوند، علی معزی، امیر امیرقلی، وحید صیادی و سعید شیرزاد، زندانیان سیاسی زندان‌های اوین و رجایی‌شهر هستند. هنوز از پایان اعتصاب غذای این زندانیان خبری منتشر نشده است.

جعفر عظیم‌زاده دهم اسفندماه ۹۳ به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» و «اخلال در نظم عمومی» به پنج سال زندان و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس محکوم شد. او روز یک‌شنبه ۱۷ آبان سال ۹۴ برای تحمل حکم خود راهی زندان اوین شد.

عظیم‌زاده از هماهنگ‌کنندگان طومار ۴۰ هزار نفری کارگران برای افزایش حداقل مزد بوده، به اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور، اخلال در نظم عمومی و فعالیت تبلیغی علیه نظام در مجموع به شش سال حبس محکوم شده است.