شهروند ـ فرح طاهری: پنجشنبه ۱۶ جون ۲۰۱۶ مراسم معرفی مجموعه شعر انگلیسی ارشیا تبریزی در محل کتابفروشی بن مک نالی در داون تاون تورنتو برگزار شد.

در این مراسم که ده ها تن از دوستان و آشنایان شاعر از جمله دکتر عباس میلانی استاد دانشگاه استنفورد حضور داشتند، ارشیا تبریزی ضمن تشکر و خوشامد به حاضران، تعدادی از اشعار خود را خواند و کتابش را برای علاقمندان امضا کرد.

مجموعه شعر انگلیسی ارشیا تبریزیSea of Snow  (دریای برف) نام دارد که شامل ۶۳ شعر کوتاه در ۶۳ صفحه توسط FriesenPress منتشر شده است. پیشگفتار کتاب به قلم پرفسور عباس میلانی است.

ارشیا در ایران به دنیا آمده و از کودکی به همراه پدر و مادرش مهاجرت کرده است. او از ۱۳ سالگی در اسپانیا سرودن شعر به انگلیسی را آغاز کرد. همان زمان این شعرها توسط عباس جوانمرد و نصرت پرتوی، دو چهره ی برجسته ی تئاتر ایران، که در اسپانیا دوست خانوادگی  ارشیا و خانواده اش بودند، در اختیار نشریه سایبان که پیش از شهروند به سردبیری حسن زرهی در تورنتو منتشر می شد، قرار داده شد که با ترجمه ی بهرام بهرامی به فارسی در آن نشریه ادبی منتشر شد.

arshia-1
arshia-2
arshia-3
arshia-4
arshia-5
arshia-6
arshia-7
arshia-8
arshia-9

شاعر خود در پیگفتار کتابش به افرادی که در شکل گیری اش به عنوان شاعر نقش و تأثیر داشته و مشوق اش بوده اند، اشاره کرده است. از معلم زبان دبیرستانش ـ سوسن احتشام زاده ـ تا عباس جوانمرد و نصرت پرتوی، تا مادرش ـ فریده جلائی فر ـ که او را از کودکی با ادبیات و فلسفه و هنر آشنا کرد و از آن طریق او شاعران کلاسیک مثل حافظ و خیام و رومی و  شاعران مدرن همچون سهراب سپهری را شناخت، تا پدربزرگش ـ علی اکبر جلایی فر ـ معلم، شاعر و نویسنده، تا پدرش ـ احمد تبریزی ـ که به دلیل علاقه اش به هنر از طریق او با نامداران عرصه هنر و ادب همچون بهرام بیضایی، رضا براهنی و عباس میلانی آشنا شده و تا خواهرش ـ آذین ـ و بویژه همسرش ـ اروشا ـ که مشوق و حامی اش برای انتشار کتاب و ادامه ی راه بوده اند.

bookcover-arshia

ارشیا در رشته ی مهندسی کامپیوتر از دانشگاه تورنتو لیسانس گرفته و سپس از همین دانشگاه دکترای حقوق اش را دریافت کرده است. او به مدت ۱۵ سال در حوزه ی حقوق تکنولوژی در سیلیکون ولی (آمریکا) و تورنتو کار کرده است.

ارشیا تبریزی همچنین بنیانگذار وبلاگ ویدیویی است به نام Vidoyenکه در آن ویدیوهایی در حوزه های تخصصی مختلف در دسترس کارشناسان و علاقمندان این حوزه ها قرار دارد.

ارشیا با همسرش اروشا و فرزندانشان آیدن و آلبا در تورنتو زندگی می کند.

کتابSea of Snow   را می توانید از ایندیگو، آمازون و همچنین از طریق سایت ناشر www.friesenpress.com خریداری کنید.