گفت وگوی شهروند با بیژن سپنجی هنرمند نوازنده ویولون

گفتند ویولون ساز دشواری ست، شرط بستم که یادش می گیرم

یکی از کارهای من در شهروند گفت وگو یا مصاحبه با افراد فعال است در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، ادبی و هنری. خوشبختانه چند سالی است که تعداد هنرمندان ایرانی تبار ساکن تورنتو زیاد شده و من تا کنون ده ها گفت وگو با این هنرمندان داشته ام. دیگرکم کم می توان از نظر هنری تورنتو را پایتخت ایرانیان خارج کشور نامید و با این تعداد نوازنده و خواننده یک ارکستر بزرگ راه انداخت.

bijan-sepanji-2

این هفته شما را با هنرمند جوان دیگری آشنا می کنم که خودم او را نمی شناختم ولی در یک کنسرت نواختنش را دیده و شنیده بودم.

بیژن سپنجی ۳۱ سال پیش (۱۳۶۴/۱۹۸۵) در تهران به دنیا آمد و از ۹ سالگی شروع به آموختن موسیقی کرد آن هم با یک سازی که همه می گویند نواختنش سخت است و تمرین زیادی می خواهد تا در آن تبحر پیدا کنی: ویولون.

از او می پرسم چرا ویولون رو انتخاب کردی؟، می گوید:

ـ چون که پیانو در منزل جا نمیشد!

و ادامه می دهد:

ـ حالا جدا از شوخی چون شنیده بودم که ساز دشواری برای یادگیری ست با خودم شرط بستم که می خواهم حتما یاد بگیرمش.

Bijan-Sepanji-1

بسیاری از کودکانی که به کلاس های موسیقی فرستاده می شوند، با اصرار و تصمیم خانواده است و تقریبا خودشان اراده ای برای انتخاب موسیقی و یا ساز موردنظرشان ندارند، اما تعدادی از آنها بعد از مدتی علاقمند می شوند و ادامه می دهند و به درجات حرفه ای  می رسند و بعد از هنرمند شدن است که سپاسگزار مادر و پدرشان می شوند.

بیژن در مورد فضای خانوادگی اش برای یادگیری موسیقی و اینکه چه کسی مشوق او بوده می گوید:

ـ مادرم بسیار تشویقم می کرد با وجوداینکه پیش زمینه ی موسیقیاییش بسیار محدود بود  .

بیژن در سال ۲۰۰۴ در رشته ی نوازندگی ویولون از دانشگاه مک گیل پذیرش می گیرد و از ۱۹ سالگی در این رشته شروع به تحصیل آکادمیک می کند.

می گوید: پس از دریافت مدرک لیسانس از مک گیل، از دانشگاه ایندیانا که یکی از معروفترین دانشگاه های آمریکا در رشته ی موسیقی به حساب می آید، پذیرش گرفتم و مدرک فوق لیسانسم را در سال ۲۰۱۳ از این دانشگاه دریافت کردم.

bijan-sepanji-3

بیژن در پاسخ به این پرسش که در ایران در زمینه ی موسیقی چه فعالیت هایی داشتی می گوید:

ـ در ایران من در ارکستر جوانان تهران که محصول تلاش های فراوان استادم، آقای ‌بهروز وحیدی‌آذر بودکنسرت های متعددی در تالار وحدت و رودکی اجرا کردم.

قبل از شروع به تحصیل در دانشگاه مک گیل من طبیعتا به طور جدی به یادگیری ویولن مشغول بودم .به مدت ۹ سال هر هفته کلاس خصوصی ‌ویولن با استادم داشتم که نقش خیلی موثری در رشد هنری من داشت.

من چند کار بیژن را در یوتیوب و در سایت خودش دیدم که همه از آثار بزرگان کلاسیک غرب بود. از او پرسیدم آیا فقط موسیقی کلاسیک غربی می نوازی یا در زمینه های دیگر هم کار کرده ای؟ پاسخ می دهد:

ـ من با زمینه موسیقی کلاسیک غربی وارد عرصه هنری شدم ولی در حین تحصیلات علاقه زیادی به موسیقی jazz  و bluesو همچنین سبک های gypsy jazz پیدا کردم، البته هنوز مهارتم در این نوع موسیقی به اندازه سبک کلاسیک غربی نرسیده ولی تصمیم ام بر این است که در چند سال آینده به طور جدی روی آن تمرکزکنم.

بیژن در آغاز با ویزای دانشجویی به کانادا آمد ولی بعدها در سال ۲۰۱۱ ماندگار شد و مهاجرت کرد.

از فعالیت های موسیقیایی او  در کانادا می پرسم، می گوید:

از سال ۲۰۱۳ که درسم تمام شد و به تورونتو بازگشتم تا حد ممکن خودم را درگیر محیط موسیقی تورونتو کردم . از همان تابستان در ارکسترNational Academy Orchestra  درشهرهمیلتون مشغول به کار شدم و پاییز همان سال عضو London Orchestra  در شهر لندن انتاریو شدم. بعد در سال ۲۰۱۴هم عضو یک کوارتت زهی به نام Ton Beau String  Quartet شدم و در عین حال به ارکستر Toronto Concert Orchestra به رهبری Kerry Straton  پیوستم  .

در سه سال اخیر در کنسرت های زیادی هم با Toronto Concert Orchestra  و هم با کوارتت زهی اجرا داشتم.

بیژن تدریس هم می کند. او به کودکان ۵ سال به بالا و همچنین بزرگسالان در استودیوی خانگی اش در نورت یورک نواختن ویولون را تعلیم می دهد.

از او می خواهم در مورد استرینگ کوارتت یا کوارتت زهی کمی توضیح دهد.

ـ کوارتت زهی یک ترکیب چهار نفره با دو ویولن، ویولن آلتو (viola) و ویولنسل (cello) است. این ترکیب از نظر بعضی متخصصان موسیقی خالص ترین ترکیب برای اجرا محسوب می شود و به همین دلیل احتیاج به تمرین شخصی و گروهی فراوان دارد تا به آن کیفیت بالا برسد.

بیژن به زودی یک کنسرت در تورنتو دارد، خودش در این مورد بیشتر توضیح می دهد:

ـ این کنسرت اولین بار است که گروه زهی Ton Beau String Quartet در نورت یورک برنامه اجرا می کند .هدف از این اجرا معرفی یک برنامه سطح بالا که ترکیبی از قطعات کلاسیک غربی و موسیقی غنی شرقی می باشد. ما در این برنامه اثری فوق ‌العاده قدرتمند از آهنگساز برجسته قرن ۱۹به نام Johannes Brahms که از ساز پیانو به همراه کوارتت استفاده کرده، می زنیم. از نظر من این یکی از زیباترین کارهای همنوازی برای پیانو و کوارتت نوشته شده هست. علاوه بر برامس و شوستاکوویچ، یک قطعه‌ی دیگر هم اجرا میکنیم که کارِ دوستم کیان امامی است. کیان از آهنگسازان مطرح این شهر هست و فعالیت‌های زیادی با گروه ICOT   -Iranian Composers of Toronto و فستیوال تیرگان داشته. این اثر را کیان بعد از جریانات انتخابات سال ۱۳۸۸ خلق کرد و بسیار کار پرانرژی و بحث برانگیزی است.

این کنسرت در تاریخ ۱۵ جولای در سالن اصلی کلیسای   St- George on Yonge  /۵۳۵۰ Yonge Street ساعت ۸ شب اجرا میشه. بلیت را می توانید به صورت آنلاین از طریق وبسایت  www.tonbeauquartet.com    تهیه کنید و یا اینکه همان شب ساعت هفت و نیم از محل گیشه به صورت نقدی خریداری کنید.

بهای بلیت برای بزرگسالان ۲۰ دلار و دانشجویان و کودکان ۱۰ دلار است.

برای آشنایی بیشتر با بیژن سپنجی از وبسایت او دیدن کنید www.bijansepanji.com  و ویدیوی “باخ روی پشت بام” را ببینید.